Tygodniki opinii ze spadkami w 2019 roku, „Gazeta Polska” najbardziej w dół. „Wydawnictwa będą miały problem z utrzymaniem się na rynku”
W 2019 roku liderem średniej sprzedaży ogółem wśród tygodników opinii był „Gość Niedzielny”. Wszystkie tytuły odnotowały spadki sprzedaży, a na czele pod tym względem znalazła się „Gazeta Polska”. - Uważam, że trendu spadkowego zatrzymać się nie da. Wydawnictwa, zwłaszcza te bez wsparcia innych mediów w ramach jednej grupy, będą miały problem z utrzymaniem się na rynku - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w MullenLowe MediaHub.
Średnia sprzedaż ogółem „Gościa Niedzielnego” (Instytut Gość Media) w 2019 roku wyniosła 107 919 egz. Było to o 4,21 proc. mniej niż w analogicznym okresie rok wcześniej - wynika z danych Związku Kontroli Dystrybucji Prasy, opracowanych przez portal Wirtualnemedia.pl. W porównaniu do ostatnich 10 lat tytuł cechuje się stabilnym spadkiem sprzedaży niemal z roku na rok, np. w porównaniu do 2014 roku średni wynik tygodnika zmalał o 23,73 proc,. a w porównaniu do 2010 roku - o 24,50 proc.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Druga była „Polityka” (Polityka). Jej wynik sprzedażowy względem 2018 roku zmniejszył się o 3,17 proc. do 94 350 egz. Względem 2010 roku strata wyniosła 34,06 proc.
Podium uzupełnia „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Jego średnia sprzedaż ogółem w badanym okresie wyniosła 73 282 egz., po spadku o 14,02 proc. (o 34,93 proc. w porównaniu do 2010 roku).
Tuż za podium znalazł się tygodnik „Sieci” (Fratria). Jego średnia sprzedaż ogółem wyniosła 38 993 egz., po spadku o 11,81 proc.
Czołową piątkę zamyka konkurencyjny tygodnik „Do Rzeczy” (Orle Pióro), którego średni wynik poszedł w dół o 9,86 proc. do 31 117 egz.
„Gazeta Polska” najbardziej w dół
Największy w zestawieniu spadek zanotowała „Gazeta Polska” (Niezależne Wydawnictwo Polskie), której wynik zmniejszył się o 18,54 proc. do 21 875 egz. Dziennik zajął siódme miejsce. „Gazeta Polska” zanotowała również drugi największy spadek sprzedaży w porównaniu do danych z 2010 roku - w tym ujęciu wyniósł on 56,41 proc.
- Biorąc pod uwagę, że generalnie czytamy jako społeczeństwo z roku na rok coraz mniej, dzięki mediom cyfrowym mamy natychmiastowy dostęp do bieżących informacji, a ich zalew powoduje że oczekujemy i konsumujemy raczej krótkie niż długie treści, a dodatkowo sytuacja ekonomiczna powoduje że zmniejsza się liczba osób skłonnych płacić za prasę uważam, że trendu spadkowego zatrzymać się nie da. Pamiętajmy też, że im mniejsza sprzedaż, tym mniejsze zainteresowanie reklamodawców, a to z kolei wpływa na możliwości finansowe wydawnictw co z kolei przekłada się na pensje felietonistów, to wpływa na jakość merytoryczną tytułów i na koniec dnia na zainteresowanie czytelników. Takie zamknięte koło - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Maciej Niepsuj, buying director w domu mediowym MullenLowe MediaHub. - Wydawnictwa, zwłaszcza te bez wsparcia innych mediów w ramach jednej grupy, będą miały problem z utrzymaniem się na rynku. I kuriozalnie to może być szansa dla tych które przetrwają aby pozostać na rynku i skutecznie rywalizować o czytelników i budżety reklamowe - dodaje.
"Przegląd” zyskał w grudniu
W grudniu 2019 roku średnia sprzedaż ogółem lidera, czyli „Gościa Niedzielnego”, wyniosła 108 156 egz., po spadku o 12,36 proc. Na drugiej pozycji znalazła się „Polityka” (100 170 egz., w dół o 1,68 proc.), a na trzeciej - „Newsweek Polska” (78 804 egz., - 9,79 proc.).
Największy wzrost, wynoszący 4,70 proc. do 14 993 egz., zanotował tutaj "Przegląd” (Fundacja „Oratio Recta”).
Również i w tym ujęciu najwięcej straciła „Gazeta Polska” - było to 20,93 proc. do 22 003 egz.
Sprzedaż ogółem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań oraz wszystkich form prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań.
Rozpowszechnianie płatne razem to suma sprzedaży egzemplarzowej wydań drukowanych, sprzedaży egzemplarzowej e-wydań, prenumeraty wydań drukowanych i prenumeraty e-wydań oraz innych płatnych form rozpowszechniania wydań drukowanych i innej płatnej dystrybucji e-wydań.
Nakład jednorazowy to liczba wydrukowanych egzemplarzy danego wydania opatrzonego tą samą datą wydawniczą oraz tym samym numerem, nie zawiera rozpowszechnionych przez wydawcę e-wydań. Średni nakład jednorazowy oblicza się dodając nakłady wszystkich wydań w danym okresie i dzieląc otrzymaną sumę przez liczbę wydań w danym okresie.
Dołącz do dyskusji: Tygodniki opinii ze spadkami w 2019 roku, „Gazeta Polska” najbardziej w dół. „Wydawnictwa będą miały problem z utrzymaniem się na rynku”
martw sie o swoje prawicowe pisemka raczej, szczegolnie gdy skonczy sie dobrazmiana i reklamy spolek skarbu panstwa.
Tomek, czy nie Tomek. Pokaż mi magika który to zatrzyma. Dodatki płytowe, drukowane. Ciekawe teksty. Można złotem zadrukować i tak to nic nie daje. Sprzedaż nadal spada.