Święta w wyszukiwarce Google: Najpopularniejsze prezenty dla partnerek i rodziny
„Świąteczne prezenty dla dziewczyny”, „Co kupić dziewczynie na święta” czy „Świąteczne prezenty dla taty” to najpopularniejsze hasła wpisywane w polską wersję wyszukiwarki Google w okresie przedgwiazdkowym. W 2020 roku Polacy zamierzają wydać na święta mniej pieniędzy niż wcześniej, a większość prezentów jest kupowana online.
Google przeanalizował trendy związane z najpopularniejszymi hasłami wpisywanymi w wyszukiwarkę w Polsce w okresie poprzedzającym tegoroczne święta Bożego Narodzenia.
Jak zaznacza firma w swoim opracowaniu w ostatnich pięciu latach wydatki świąteczne polskich gospodarstw domowych rosły dwa razy szybciej niż ogólne wydatki.
Aż 30 proc. Polaków uważa, że pandemia i obecna sytuacja wpłynie na ich finanse w trakcie tegorocznych świąt. Jednocześnie znacznie częściej robimy zakupy online.
Czytaj także: Koronawirus słowem roku w Google. Czego szukali Polacy?
O świętach myślimy od września
Według danych z wyszukiwarki Google zainteresowanie świętami rozpoczyna się już na początku września. W połowie listopada wzrasta wyszukiwanie wyprzedaży, ponieważ zakupy świąteczne wielu użytkowników planuje w Black Friday.
Największe zainteresowanie hasłem „prezenty”, ponad 3 razy większe niż standardowe, przypada jednak na połowę grudnia. W 2020 r. hasło „Prezenty na święta 2020” wpisujemy w Google o 15825 proc. częściej.
Google zaznacza, że jak co roku szukamy głównie inspiracji na podarunki dla najbliższych lub naszych ukochanych: hasła „Świąteczne prezenty dla dziewczyny” i „Co kupić dziewczynie na święta” oraz „Prezenty na święta dla dziewczyny” wpisywane były odpowiednio o 338, 299 i 286 proc. częściej.
Fraza „Świąteczne prezenty dla siostry” zanotowała wzrost o 400 proc., a „Świąteczne prezenty dla taty” o 228 proc. Trochę rzadziej szukamy prezentów dla dalszej rodziny lub innych osób: hasło „Świąteczne prezenty dla pracowników” było wyszukiwane w ostatnim czasie częściej o 79 proc., podobnie fraza „Co kupić teściowej na święta” - wzrost o 70 proc.
Według Google Polacy wpisywali często także np. „Świąteczne prezenty dla przyjaciółki” (wzrost o 108 proc.) lub „Świąteczne prezenty dla psa” (wzrost o 158 proc.). Widocznym trendem są też wyszukiwania prezentów dla nastolatków („Świąteczne prezenty dla nastolatki” wzrost o 587 proc.) lub dla dzieci w konkretnym wieku, np. „Prezenty na święta dla 13-latki” lub „Prezenty na święta dla 10-latki”.
Wśród ogólnych wyszukiwań z fraz „Święta” prym wiodą „Pierniki świąteczne” i „Pierniczki świąteczne” (wzrost o 340 i 500 proc.) oraz „Ozdoby świąteczne”, w tym np. „Skrzaty świąteczne”, których szukamy częściej o 230 proc.
Gwiazdkowe finanse
Google przypomina, że rok temu średnie wydatki świąteczne gospodarstwa domowego w Polsce wyniosły 1521 złotych. 36 proc. tej kwoty przeznaczono na prezenty, 36 proc. - na jedzenie w czasie świąt, a 21 proc. na podróże w okresie świątecznym.
Wśród najpopularniejszych prezentów w 2019 r. podium zajęły kosmetyki, książki oraz słodycze. 30 proc. Polaków uważa, że pandemia wpłynie na ich finanse w czasie świąt. Jak pokazuje badanie przeprowadzone przez Deloitte, w tym roku na prezenty, żywność, podróże oraz spotkania z najbliższymi zamierzamy przeznaczyć średnio 1318 zł. Ponad połowa respondentów uważa, że negatywne czynniki będą miały wpływ na zmniejszenie bożonarodzeniowych wydatków. 62 proc. ankietowanych jako takie czynniki wskazuje ograniczenia związane z pandemią, 60 proc. - niestabilność gospodarczą, a 53 proc. - rosnące koszty życia.
Prezentów szukamy online
Jak zauważa Google, zakupy świąteczne przenoszą się do internetu - w 2019 r. było to już 32 proc. wszystkich wydatków. W pierwszej połowie 2020 r. w Polsce przybyło około 3,6 mln nowych użytkowników usług online, a liczba użytkowników korzystających z internetu w przypadku handlu detalicznego wzrosła o 70 proc. To właśnie wyszukiwarka (63 proc.) oraz strony sklepów (57 proc.) są najczęstszymi miejscami, gdzie Polacy zazwyczaj szukają informacji o produktach.
Czytaj także: Francja nałożyła ogromne kary finansowe na Google i Amazon
Raport podkreśla też, że Polacy coraz częściej szukają oraz kupują produkty przy pomocy smartfonów. W 2020 r. już w 60 proc. używaliśmy urządzeń mobilnych do wyszukiwania, przy czym wyszukiwanie na komputerach spadło do 39 proc.
Pandemia zachęciła także użytkowników do ściągnięcia aplikacji mobilnych retailerów. 76 proc. respondentów twierdzi, że ściągnęło i używało ich w trakcie pandemii ze względu na wygodę zakupów.
Zysk netto Alphabet wyniósł w III kwartale 2020 roku 11,25 mld dolarów, w porównaniu do 7,07 mld dolarów zysku w analogicznym okresie roku 2019.proc.). W tym samym czasie o 14 proc. zwiększył się przychód holdingu - z 40,5 mld dolarów do 46,17 mld dolarów. Samo Google zanotowało przychód w wysokości 46,02 mld dolarów, co także oznacza wyraźny wzrost rok do roku (z 40,23 mld dolarów), a zysk operacyjny zwiększył się z 9,18 mld dolarów do 11,21 mld dolarów.
Dołącz do dyskusji: Święta w wyszukiwarce Google: Najpopularniejsze prezenty dla partnerek i rodziny