Właściciel Canal+ przejął gazety, radia i działające w Polsce sklepy
Vivendi, właściciel m.in. Grupy Canal+, ogłosił sfinalizowanie przejęcia koncernu Lagardère. W jego portfolio są tytuły prasowe, stacje radiowe, wydawnictwa, a przez spółkę Lagardère Travel Retail także sieci sklepów 1 Minute, inmedio i Relay, działające także na polskim rynku.
W wyniku transakcji Vivendi posiada 60 proc. udziałów w Lagardère i może korzystać z ponad połowy głosów podczas zgromadzenia akcjonariuszy. Francuski gigant, do którego należy m.in. Grupa Canal+, zwiększa po zmianach zatrudnienie z 38 tys. do 66 tys. pracowników na wszystkich kontynentach. Spodziewany jest wzrost sprzedaży o 72 proc. z 9,6 mld euro do 16,5 mld euro w porównaniu z 2022 rokiem.
„Ta fuzja jest szansą dla obu naszych grup”
Vivendi zamierza dalej zwiększać udziały w Lagardère. Akcjonariusze będą mieli czas na odsprzedaż swoich akcji w firmie do czerwca 2025 roku. Plan przejęcia konkurenta ogłoszono w 2021 roku. Koncern nie uzyskał jeszcze wszystkich zgód Komisji Europejskiej, która prowadzi dochodzenie w sprawie fuzji.
- Ta fuzja jest szansą dla obu naszych grup. Połączenie naszej wiedzy specjalistycznej wyznacza nowy etap w strategicznych ambicjach transformacji, internacjonalizacji i integracji, a także popycha nas w przyszłość. Nasze biznesy doskonale się uzupełniają, zarówno pod względem portfolio produktów, jak i zasięgu geograficznego - stwierdzili Yannick Bolloré, przewodniczący Rady Nadzorczej Vivendi, oraz dyrektor generalny firmy Arnaud de Puyfontaine. Firma rozważa inwestycje na kolejnych rynkach, na przykład chińskim i indyjskim.
W portfolio Lagardère są m.in. tytuły prasowe „Paris Match”, „Le Journal du Dimanche”, stacje radiowe Europe 1, Europe 2, RFM. Firma jest również właścicielem wydawnictw Hachette Livre czy Larousse, a za pośrednictwem spółki Lagardère Travel Retail sieci sklepów Aelia Dutyfree, 1 Minute, inmedio, Hubiz i Relay. Lagardère posiada również teatry, takie jak Casino de Paris.
Ponad 100 stacji Canal+ tylko w Europie
Z raportu Europejskiego Obserwatorium Audiowizualnego wynika, że w maju 2022 roku Grupa Canal+ nadawała tylko na tym kontynencie 113 kanałów telewizyjnych. Więcej stacji mają Disney (130), Comcast/Sky (172), Paramount Global (203) i Warner Bros. Discovery (360). W Polsce Canal+ nadaje 20 kanałów. Są to: Canal+ Premium, Canal+ 4K Ultra HD, Canal+ 1, Canal+ Film, Canal+ Family, Canal+ Seriale, Canal+ Sport, Canal+ Sport 2, Canal+ Sport 3, Canal+ Sport 4, Canal+ Sport 5, Canal+ Now, Canal+ Kuchnia, Canal+ Domo, Canal+ Dokument, AleKino+, Planete+, TeleToon+, MiniMini+, Novelas+.
Canal+ jest też właścicielem platformy cyfrowej, serwisu streamingowego Canal+ online i firmy Digital SPI International. W jej portfolio są: Kino Polska, Kino Polska Muzyka, Kino TV, FilmBox Extra, FilmBox Premium, FilmBox Family, FilmBox Action, FilmBox Arthouse, FightBox, Dizi, DocuBox, Fast&Fun Box i 360 TuneBox, a także naziemne kanały Stopklatka i Zoom TV. Grupa Canal+ poza Europą działa także w Afryce i Azji Południowo-Wschodniej. Od lipca nadawca posiada też 12 proc. udziałów w Grupie Viaplay.
Przychody Grupy Canal+ wzrosły o 5,7 proc. w III kwartale 2023 roku i o 3,9 proc. w pierwszych dziewięciu miesiącach roku. Nastąpiło to dzięki dobrym wynikom Studiocanal i segmentu płatnej telewizji we Francji. W III kwartale br. przychody całej Grupy Canal+ wyniosły 1,5 mld euro. Przychody Studiocanal, wytwórni i dystrybutora filmowo-telewizyjnego wzrosły o 26,9 proc. z 92 mln euro do 115 mln euro. W III kwartale br. przychody całego koncernu Vivendi wzrosły o 3,1 proc. w porównaniu z analogicznym okresem zeszłego roku do 2,43 mld euro. Stało się to dzięki dobrym wynikom Canal+ i agencji reklamowej Havas.
Dołącz do dyskusji: Właściciel Canal+ przejął gazety, radia i działające w Polsce sklepy