VW Group Polska, Kino Świat i Polkomtel z największym wzrostem wydatków na reklamę w I połowie br. (analiza)
W pierwszej połowie br. media tradycyjne na reklamach zarobiły niespełna 2 proc. więcej niż w podobnym okresie 2016 roku. Największą dynamikę wydatków zanotowały w tym okresie Volkswagen Group Polska, Kino Świat i Polkomtel. Budżety reklamowe zredukowały natomiast Unilever i Orange.
Od stycznia do czerwca br. reklamodawcy wydali w tradycyjnych mediach (poza internetem) ponad 15,6 mld zł. Było to 1,8 proc. więcej niż w tym samym okresie 2016 roku - wynika z analizy Wirtualnemedia.pl opracowanej na podstawie danych Kantar Media (dane cennikowe, bez rabatów).
Niezmiennie największym reklamodawcą pozostaje firma farmaceutyczna Aflofarm Farmacja Polska, która na promocje swoich marek wydała 976,6 mln zł, o 5,9 proc. więcej niż rok wcześniej. Ten marketer w jednej z ostatnich kampanii promujących markę Braveran z dwiema kobietami jako pieczeniami na jednym ogniu.
Drugie miejsce na reklamowym podium zajmuje dystrybutor filmowy Kino Świat z wydatkami w wysokości 451,8 mln zł (wyższymi o 37,2 proc. w skali roku). Trzecią lokatę zajmuje z kolei sieć dyskontów Lidl Polska, która przeznaczyła na reklamy 311,6 mln zł (9,5 proc. więcej niż rok temu). O tym marketerze było głośno pod koniec czerwca, gdy w social mediach wypuścił reklamy cukru z hasłem „Słodki jeżu”.
Spośród pozostałych z top 10 największych reklamodawców pierwszego półrocza br. największą dynamikę wydatków reklamowych miał w skali roku importer samochodów Volksawagen Group Polska (należą do niego takie marki, jak m.in. Volksawagen, Audi, Skoda). Budżet reklamowy tej firmy na tradycyjne media wzrósł rok do roku o 45,3 proc., z 167 mln zł do 242,7 mln zł.
Niemal jedną trzecią więcej (27,3 proc.) niż rok wcześniej wydał na reklamy Polkomtel, operator sieci komórkowej Plus. Było to 195 mln zł. W drugiej połowie czerwca UOKiK wszczął postępowanie przeciw tej spółce, po skargach konsumentów na płatne SMS-y premium i utrudnianie reklamacji.
O 20,2 proc. więcej kosztowały w tym roku reklamy firmy Ferrero Polska - 237,7 mln zł. Z kolei firma farmaceutyczna USP Zdrowie zwiększyła nakłady reklamowe o 15,2 proc., do 201,9 mln zł.
Z czołówki największych reklamodawców mediów tradycyjnych trzy firmy ograniczyły swoje wydatki reklamowe. Unilever Polska zredukował budżet o 24,5 proc. (do 225,7 mln zł), Orange Polska - o 24,8 proc. (do 208,4 mln zł), a T-Mobile Polska - o 0,2 proc. (do 194,5 mln zł).
Top 10 reklamodawców mediów tradycyjnych | |||
(cennikowo, bez autopromocji, rabatów, dane Kantar Media) | |||
WIRTUALNEMEDIA.PL | I-VI 2016 | I-VI 2017 | zmiana proc. |
AFLOFARM FARMACJA POLSKA | 922 489 979 zł | 976 568 915 zł | 5,9 |
KINO ŚWIAT | 329 363 125 zł | 451 842 004 zł | 37,2 |
LIDL | 284 554 552 zł | 311 569 823 zł | 9,5 |
VOLKSWAGEN GROUP POLSKA | 166 994 963 zł | 242 720 008 zł | 45,3 |
FERRERO POLSKA | 197 802 856 zł | 237 677 177 zł | 20,2 |
UNILEVER POLSKA | 298 980 892 zł | 225 729 674 zł | -24,5 |
ORANGE POLSKA | 276 985 115 zł | 208 398 186 zł | -24,8 |
USP ZDROWIE | 175 188 020 zł | 201 892 294 zł | 15,2 |
POLKOMTEL | 153 158 475 zł | 195 032 765 zł | 27,3 |
T-MOBILE POLSKA | 194 847 388 zł | 194 489 379 zł | -0,2 |
Razem | 15 343 419 544 zł | 15 616 044 405 zł | 1,8 |
Dołącz do dyskusji: VW Group Polska, Kino Świat i Polkomtel z największym wzrostem wydatków na reklamę w I połowie br. (analiza)
www.tyn.ee/bidsp
Póki co mało znany i łatwo coś wygrać za bezcen ;)
===========================================================
Ja wylicytowałem nowego lapka za 190zł