W Polsce na Black Friday ceny w sklepach online niższe tylko symbolicznie
W sklepach internetowych obniżki z okazji Black Friday, które w tym roku miało miejsce 23 listopada miały jedynie charakter symboliczny - pokazuje badanie Deloitte. W trzecim tygodniu listopada ceny obniżano średnio o 3,5 proc.
Zakupami w Black Friday było najbardziej zainteresowane przede wszystkim młodsze pokolenie (89 proc.), czyli osoby w wieku 18-34 lat - wynika z analizy Deloitte.
- W tym roku zaobserwowaliśmy ciekawą prawidłowość. Pierwsze komunikaty o Black Friday pojawiły się w Polsce zaraz po 1 listopada, co pokazuje, że handlowcy spodziewali się dużych zysków i starali się maksymalnie wykorzystać nadarzającą się okazję - mówi Wojciech Górniak, dyrektor w dziale konsultingu, lider zespołu ds. sektora dóbr konsumenckich Deloitte.
Co tanieje na Black Friday
W ramach „Świątecznego Barometru Cenowego” Deloitte razem z firmą Dealavo przebadał ceny 300 produktów z oferty 800 sklepów online.
- Pomiędzy piątkiem 16 listopada a piątkiem 23 listopada, czyli Black Friday, obniżka cen analizowanych kategorii produktów wynosiła średnio 3,5 proc. W ubiegłym roku było to 1,3 proc., a dwa lata temu blisko zero, więc progres niewątpliwie jest, ale do przecen sięgających 20 czy nawet 50 proc. droga jest bardzo daleka. Obniżka do maksymalnie kilku procent w większości sklepów mogła być dla klientów właściwie nieodczuwalna - mówi Agnieszka Szapiel, menedżer w dziale konsultingu Deloitte.
Spośród przeanalizowanych produktów, w przypadku aż 37 proc. średnia cena wzrosła w porównaniu do 16 listopada.
– Średni wzrost wyniósł 2,1 proc., z czego około 15 produktów miało ceny podwyższone o ponad 5 proc. Były to przede wszystkim kosmetyki, perfumy oraz laptopy. Z kolei ceny 55 proc. analizowanych produktów obniżono – mówi Jakub Kot, prezes Dealavo.
W Black Friday znacznie taniej można było kupić przede wszystkim gry komputerowe i na konsole oraz okulary VR. Największa obniżka dotyczyła gry „God of War”, której cena w Black Friday spadła średnio o 24 proc., a także okularów Zeiss VR ONE (o 22 proc.).
Eksperci Deloitte łącznie przeanalizowali 8,5 tys. cen produktów, które wybieramy na prezenty dla najbliższych. W przypadku 67 proc. z nich, w Black Friday nie zanotowano żadnej zmiany w porównaniu do piątku 16 listopada.
Z kolei w przypadku jednej piątej (21 proc.) zanotowano ich spadek, a w 12 proc. wzrost. Przykładowo, w ciągu omawianego tygodnia cena iPhone 8 64GB obniżyła się jedynie o 0,5 proc. W przypadku Samsunga Galaxy S9 SM-G960F 64GB był to wzrost o 5,1 proc. a Huawei P20 PRO 128GB spadek o 3,8 proc.
Autorzy raportu przeanalizowali również politykę cenową największych detalistów internetowych.
Ceny konsoli w Black Friday były niższe średnio o 6,2 proc., podczas gdy w popularnych sieciach było to niemal 11 proc. Tablety średnio staniały o 3,5 proc. w porównaniu do 5,2 proc. w największych sieciach.
W przypadku okularów VR było to odpowiednio 3,1 proc. i 5,3 proc. Również gry komputerowe opłacało się kupować w największych sklepach internetowych. W Black Friday ich ceny spadły tam średnio o 12,56 proc., podczas gdy średnia dla całego rynku wynosiła 9,29 proc.
Pułapki cenowe na perfumy i zabawki
Największe rozbieżności cenowe w okresie Black Friday zanotowano w kategorii perfum, gdzie różnice pomiędzy ceną maksymalną a minimalną sięgały średnio 124 proc.
Tego samego dnia (23 listopada) woda perfumowana Calvin Klein Euphoria Men (100 ml) w jednym ze sklepów internetowych kosztowała 108 zł, a w innym 329 zł. Różnica wynosiła więc 205 proc. Równie duże rozbieżności odnotowano w kategorii planszówek (różnice sięgające 149 proc.) i zabawek (103 proc.).
Z kolei najmniejsze różnice pomiędzy ceną minimalną a maksymalną odnotowano w przypadku laptopów (18 proc.), telewizorów i konsoli (44 proc.).
Dołącz do dyskusji: W Polsce na Black Friday ceny w sklepach online niższe tylko symbolicznie