WARC obniżyło o połowę prognozę wzrostu wydatków reklamowych
Światowe Centrum Badań nad Reklamą (WARC) zweryfikowało prognozy dotyczące wzrostu globalnych wydatków na reklamę w 2015 roku. Obecne prognozy są niższe od wcześniejszych i zakładają wzrost o 2,3 proc. Winna jest niższa dynamika wpływów reklamowych od zakładanych na sześciu dużych rynkach.
Wcześniejsza prognoza opublikowana przez WARC w grudniu ub.r. zakładała wzrost globalnego rynku reklamowego o 4,8 proc. (więcej o tym).
Teraz konieczna okazała się korekta poprzednich prognoz. Nowe analizy zakładają spadek dynamiki wzrostu wydatków na reklamę do poziomu 2,3 proc. Ma to związek ze spowolnieniem na sześciu z 12 największych rynków reklamowych.
W USA przewidywany jest spadek zakładanego wcześniej wzrostu dochodów reklamowych o 3 pkt proc. do poziomu 1,4 proc. Niższy będzie także współczynnik w Wielkiej Brytanii, który obecnie oceniono na 6,6 proc. W Chinach przewidywany wzrost wyniesie 9 proc., a nie jak prognozowano 10,5 proc. Zdecydowane wyhamowanie rynku reklamowego ma nastąpić w Rosji, gdzie wydatki na promocję spadną rok do roku o 13,1 proc., choć wcześniej WARC zakładał tam 2-procentowy wzrost.
Pomimo spowolnienia na niektórych dużych rynkach są też takie, gdzie zarówno w tym, jak i przyszłym roku sytuacja będzie korzystna. Liderem są Indie, gdzie w br. wydatki na reklamę zwiększą się o 16,1 proc., a za rok wskaźnik ten wyniesie 12,4 proc. Optymistyczne są też przewidywania dotyczące rynku brazylijskiego, gdzie nakłady reklamowe wzrosną w 2016 r. o 7,7 proc. Według obecnych przewidywań WARC w przyszłym roku globalny wzrost reklamy wyniesie 4,5 proc.
Jeśli chodzi o poszczególne segmenty reklamowe największą dynamikę wykaże reklama internetowa - 16,1 proc. wzrostu w br. i 12,9 proc. w przyszłym roku. Wzrośnie reklama zewnętrzna (0,3 proc. w tym i 2,4 proc. w 2016 r.), o wiele lepiej ma się przedstawiać sytuacja w telewizji, gdzie br. przyniesie 1,9-procentowy spadek wydatków, ale w przyszłym roku przewidziany jest wzrost o 2,4 proc. Wyhamują też spadki w segmencie prasy - z 9,2 proc. w br. do 5,8 proc. w 2016 r. w wypadku gazet, magazyny zanotują w przyszłym roku spadek o 7,4 proc., podczas gdy obecny rok przyniesie o 10,4 proc. mniej wpływów reklamowych.
Łącznie w 2016 r. według obecnych prognoz WARC wydatki na 12 największych rynkach reklamowych zamkną się kwotą 413,7 mld dol.
Dołącz do dyskusji: WARC obniżyło o połowę prognozę wzrostu wydatków reklamowych