Wirtualna Polska zmaga się z hejtem w komentarzach. „Zespół moderatorów reaguje na bieżąco”
Wirtualna Polska (Wirtualna Polska Media) zapowiadała walkę z hejtem i mową nienawiści w sieci, uruchamiając m.in. akcję „Hejt Stop”. Serwis zachęcał również użytkowników do zgłaszania nienawistnych komentarzy. Skala problemu jest jednak tak duża, że nadal tego typu wpisy pojawiają się pod artykułami.
Serwis WP.pl korzysta także z działu moderacji i specjalnego oprogramowania, które wykrywa i usuwa komentarze wzywające do przemocy, zawierające wyzwiska, hejt czy zawierające tzw. mowę nienawiści. Dodatkowo codzienną pracę w tym zakresie wykonuje zespół kilkunastu osób, które podczas swoich dyżurów usuwają agresywne wypowiedzi.
Tomasz Machała, redaktor naczelny WP apelował również do użytkowników, aby sami zgłaszali nienawistne komentarze i w ten sposób pomagali oczyszczać serwis z fali nienawiści w stosunku do drugiego człowieka.
- Dyskusja nie może oznaczać nienawiści. Mówimy hejtowi: stop - komentował wtedy Machała.
„Zespół moderatorów reagował na bieżąco”
Na Twitterze umieszczono jednak zestawienie w którym pokazano, jakie wpisy ukazały się w serwisie pod artykułem o śmierci wieloletniej dziennikarki Telewizji Polskiej.
Zmarła dziennikarka @TVP, oto komentarze pod artykułem na @wirtualnapolska. Wstyd‼️ pic.twitter.com/12CxzPJidG
— Ośrodek Monitorowania Antypolonizmu (@OMAntypolonizmu) 31 marca 2019
Spytaliśmy wobec tego zespół WP o skuteczność walki z hejtem i mową nienawiści w sieci.
Monika Modrzejewska, dyrektor zespołu zarządzania kontentem WP odpowiedziała nam, że „dyskusja w internecie jest częścią debaty publicznej, a Wirtualna Polska od lat dba o poziom tej debaty”.
- Dlatego stale monitorujemy komentarze pod materiałami redakcyjnymi, usuwając te, które naruszają regulamin. W przypadku tekstu o którym Pani pisze zespół moderacji reagował na bieżąco, usuwając w sumie kilkadziesiąt komentarzy - zapewnia Modrzejewska.
Dodaje, że uruchomiona niedawno akcja „Stop hejt” doprowadziła do ograniczenia wpisów, które nie spełniają standardów.
- Użytkownicy Wirtualnej Polski chętnie angażują się w tę akcję, zgłaszając więcej nieodpowiednich komentarzy. Stale szukamy również rozwiązań, które pomagają nam w walce z hejtem w sieci. Pracuje nad tym zespół moderatorów, do dyspozycji mamy również narzędzia technologiczne, które skutecznie eliminują wpisy naruszające regulamin - podkreśla Monika Modrzejewska.
Interia wyłączyła możliwość komentowania pod artykułami
Po śmierci prezydenta Gdańska Pawła Adamowicza w serwisie Fakty Grupa Interia podjęła decyzję o wyłączeniu możliwości dodawania komentarzy przez internautów pod artykułami. Użytkownicy nie mogli zamieszczać swoich opinii, o czym informował odpowiedni komunikat widoczny pod każdym z publikowanych materiałów. W komunikacie wydawca wyjaśniał, że jest przeciwny mowie nienawiści niezależnie od poglądów które inspirują hejterskie komentarze. Interia zachęcała też internautów do zgłaszania wszystkich napotkanych w sieci przejawów mowy nienawiści.
Z kolei pod koniec grudnia ub.r. serwis Onet zlikwidował możliwość zamieszczania komentarzy pod artykułami. Wcześniej pojawiały się tam niektóre opinie czytelników pochodzące z mediów społecznościowych, teraz pozostała możliwość dzielenia się treścią na Facebooku lub Twitterze bądź napisania listu do redakcji.
Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska zmaga się z hejtem w komentarzach. „Zespół moderatorów reaguje na bieżąco”