SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wirtualna Polska rośnie dzięki turystyce. Mniej z reklam i subskrypcji, zysk w górę

W czwartym kwartale ub.r. Wirtualna Polska Holding przy wzroście przychodów z turystyki o ponad 50 proc. i minimalnym spadku w segmencie reklamowo-subskrypcyjnym zarobiła na czysto 42,4 mln zł, o 7,5 mln zł więcej niż przed rokiem. Całoroczny zysk netto obniżyły natomiast koszty finansowe.

Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski HoldingJacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding

Przychody grupy kapitałowej Wirtualna Polska Holding z reklam i subskrypcji wyniosły w czwartym kwartale ub.r. 211,23 mln zł, o 1,2 proc. mniej niż rok wcześniej, a skorygowany zysk EBITDA zmalał o 2,4 proc. do 89,86 mln zł. W sprawozdaniu Wirtualnej Polski zaznaczono, że spadek marży tego segmentu „wynika w części ze strategicznej zmiany miksu obszarów segmentu - sprzedaż produktów subskrypcyjnych oraz reklam na powierzchniach zewnętrznych (WPartner) charakteryzuje się niższą bazową rentownością w porównaniu do sprzedaży reklam”.

W liście do akcjonariuszy Jacek Świderski, prezes i jeden z głównych akcjonariuszy Wirtualnej Polski Holding, podkreślił, że w 2022 roku po wybuchu wojny na Ukrainie serwisy firmy z treściami dziennikarskimi osiągały rekordową odwiedzalność.

- Minione 12 miesięcy, mimo że sprzedawaliśmy reklamy o 20 proc. drożej, to z powodu 18-proc. spadku oglądalności względem rekordów z 2022, kończymy na niewielkim wzroście (+1 proc. przychodów) (chodzi o wzrost w całym ub.r. - przyp.). Szkoda, bo gdyby nie zabrakło nam powierzchni, to byłby to dobry rok dla naszej reklamowej działalności - przyznaje.

Swój segment reklamowo-subskrypcyjny Wirtualna Polska Holding wzmocniła jakiś czas temu kilkoma przejęciami. Pod koniec 2022 roku za 28 mln zł kupiła Mediapop (wydający m.in. Jastrzabpost.pl i Pysznosci.pl), a w lipcu ub.r. za 75 mln zł przejęła większościowy pakiet akcji Audioteki. Zainwestowała też w mniejszościowe pakiety akcji Patronite'a i Legimi, które jednak nie są uwzględniane w jej skonsolidowanym rachunku przychodów i kosztów.

Turystyka Wirtualnej Polski urosła o połowę

W pionie finansowym firmy, obejmującym m.in. Totalmoney.pl, przy niewielkim wzroście wpływów (o 1,1 proc. do 46,59 mln zł) w czwartym kwartale ub.r. skorygowany zysk EBITDA pogorszył się o 24,3 proc. do 6,52 mln zł.

CZYTAJ TEŻ: Wirtualna Polska ma ponad miliard na przejęcia i obsługę długu. Nowa umowa z bankami

Najlepiej prezentują się wyniki segmentu turystycznego, do którego od listopada 2022 roku należy kupiona za 83 mln euro Grupa Szalasz. Jego kwartalne przychody poszły w górę o 53,8 proc. do 94,04 mln zł, a skorygowany zysk EBITDA - z 10,6 do 15,26 mln zł. Zaś w obszarze określonym jako pozostały (należy do niego głównie platforma Extradom) przy wzroście wpływów o 21,8 proc. do 11,31 mln zł skorygowany wynik EBITDA podskoczył z 1,14 mln zł straty do 1,31 mln zł zysku.

- To oczywiście koktajl wielu działań, nie tylko naszych naturalnych kompetencji marketingowych. Część z nich ma swoje źródła jeszcze w Covidzie. To wtedy, w okresie braku przychodów, świat turystyczny podzielił się na tych, których nie było stać na inwestycje w przyszłość i tych, którzy mogli (i chcieli) sobie na to pozwolić - przypomniał Jacek Świderski. - My, szczęśliwie należeliśmy do tej  drugiej grupy. Dziś odcinamy od tego kupony. Wspierają nas też trendy rynkowe, takie jak podnoszący się poziom ucyfrowienia społeczeństwa i wzrost zamożności mieszkańców Europy Wschodniej - zauważył.

Łącznie skorygowany zysk EBITDA grupy Wirtualna Polska Holding zwiększył się z 110,15 do 112,96 mln zł, a zysk operacyjny - z 63,15 do 74,33 mln zł. Natomiast przy pogłębieniu się straty z działalności finansowej z 12,29 do 18,03 mln zł firma wypracowała 42,35 mln zł zysku netto, wobec 34,88 mln zł rok wcześniej.

Więcej na czysto w czwartym kwartale Wirtualna Polska Holding zarobiła tylko w 2021 roku (62,94 mln zł), natomiast niewiele mniej rok wcześniej (40,05 mln zł).

Całoroczne przychody grupy Wirtualna Polska Holding z turystyki wzrosły nieco ponad dwukrotnie (z 242,77 do 494,74 mln zł), a skorygowany zysk EBITDA - z 61,18 do 132,53 mln zł.

Zmalała natomiast skorygowana zyskowność EBITDA segmentu reklamowo-subskrypcyjnego (z 282,33 do 277,53 mln zł) i finansowego (z 30,02 do 26,52 mln zł), przy wzroście wpływów o kilkanaście proc.

Firma osiągnęła łącznie wzrost przychodów o jedną trzecią do 1,44 mld zł, skorygowanego zysku EBITDA z 371,35 do 438,97 mln zł i zysku operacyjnego z 239,59 do 281,19 mln zł. Natomiast pogłębienie się straty z działalności finansowej z 8,17 do 62,47 mln zł (koszty odsetek i prowizji poszły w górę z 29,02 do 63,37 mln zł) spowodowało spadek zysku netto ze 178,32 do 163,95 mln zł.

CZYTAJ TEŻ: Spółka turystyczna Wirtualnej Polski z węgierskim nadzorem

W ujęciu pro forma, czyli z uwzględnieniem wyników od początku 2022 roku spółek przejętych przez Wirtualną Polskę w ostatnich dwóch latach, jej przychody zwiększyły się w ub.r. o 13 proc., skorygowany zysk EBITDA - o 3 proc., a marża EBITDA zmalała z 35 do 31 proc.

- Było to związane przede wszystkim z wysokim dwucyfrowym wzrostom w segmencie Turystyka, a także negatywnymi czynnikami oddziaływającymi na segment Reklama i Subskrypcje (m.in. wysoka baza przychodów w 2022 r. w obszarze reklamy, a także utrzymujące się niekorzystne otoczenie makroekonomiczne w trakcie 2023 r., zwłaszcza  wysoka inflacja i niski wzrost PKB) - wyliczono w sprawozdaniu firmy.

Wirtualna Polska kontra Google

Wzrostów reklamowych w br. Wirtualna Polska upatruje m.in. w rozwijanych od kilku kwartałów narzędziach skierowanych także na rynki zagraniczne. - Wierzę, że WPartner i WPlatform w najbliższych latach staną się istotnym miejscem wspólnego rozwoju biznesu lokalnych wydawców - podkreślił Jacek Świderski.

Wydawca w tym obszarze rywalizuje m.in. z Google, który pod koniec br. zamierza wyłączyć w przeglądarce Chrome korzystanie z cookies przez tzw. podmioty trzecie, czyli bokerów i platformy reklamowe. - Mali wydawcy rozumieją, że karmiąc krokodyla, osiągają jedynie to, że w końcu sami zostaną zjedzeni. Co więcej, to uzależnienie niesie wiele ryzyk- np. możliwość pojawienia się w ich serwisach reklam produktów o wątpliwej reputacji albo wprost oszukańczych. Godnym potępienia jest fakt, że Google odmawia  podawania wydawcom  informacji o tym, dla kogo zamawia reklamę w trakcie procesu aukcyjnego (mimo że ją posiada) i tym samym uniemożliwia wydawcom samodzielną i efektywną obronę przed reklamowymi oszustami. Nikt inny tak nie robi, bo nikt inny nie ma dominującej pozycji i zostałby przez wydawców po prostu wyłączony. Ale kogo stać na wyłączenie popytu z Google’a? - spytał szef Wirtualnej Polski Holding.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Podkreślił, że jego firma także w obszarze e-commerce’u turystycznego musi rywalizować z globalnymi konkcenrami. - Tak budować nasze modele biznesowe, aby móc skutecznie walczyć przy nieporównywalnie  mniejszej skali. W praktyce oznacza to między innymi branie na siebie większego ryzyka, choć ograniczonego geograficznie, takiego, którym łatwiej zarządzać i na które globalne platformy nie mogą sobie pozwolić. To oznacza również pracę nad produktem i zacieśnianie współpracy z dostawcami - stwierdził.

Wirtualna Polska Holding w ub.r. przeznaczyła 123,7 mln zł na aktywa niematerialne i rzeczowe aktywa trwałe, a także 74,6 mln zł na akcje Audioteki, 14 mln zł na walory Legimi i 5,4 mln zł na aktywa finansowe.

Na koniec ub.r. zadłużenie netto firmy wynosiło 541,8 mln zł (wobec 545,5 mln zł kwartał wcześniej), a jego stosunek do skorygowanego zysku EBITD z minionych 12 miesięcy - 1,2x.

Do 60 mln zł na dywidendę

We wtorek Wirtualna Polska Holding podała, że jej zarząd zaproponował wypłacenie za ub.r. maksymalnie 60 mln zł dywidendy, po 2 zł na akcję. Na tę kwotę ma złożyć się 42,79 mln zł jednostkowego zysku netto z ub.r. oraz 17,21 mln zł z wcześniejszych zysków zatrzymanych w spółce.

Dzień ustalenia praw do dywidendy wyznaczono na 22 lipca br., a dzień jej wypłaty - cztery dni później. Propozycję zarządu pozytywnie oceniła rada nadzorcza.

- Kwota dywidendy przypadająca na każdą akcję zostanie zaokrąglona w dół do pełnych groszy, natomiast różnica pomiędzy wskazaną powyżej kwotą a kwotą dywidendy przysługującą akcjonariuszom, z uwzględnieniem takich zaokrągleń, zasili kapitał zapasowy spółki - zaznaczono.

W poniedziałek na koniec sesji za akcję Wirtualna Polska Holding płacono 116 zł - o 19,3 proc. więcej niż 12 miesięcy temu, ale 3,6 proc. mniej niż przed dwoma laty. Kapitalizacja firmy wynosiła 3,4 mld zł.

Jej głównymi akcjonariuszami są członkowie zarządu: prezes Jacek Świderski oraz wiceprezesi Krzysztof Sierota i Michał Brański. Każdy ma walory stanowiące ok. 12,9 proc. kapitału i dające 18,6 proc. głosów na walnym zebraniu.

Dołącz do dyskusji: Wirtualna Polska rośnie dzięki turystyce. Mniej z reklam i subskrypcji, zysk w górę

10 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Julka Wtyczka
Nie ma to jak chwalić pana i chlebodawcę.
Ave!
odpowiedź
User
Kontakt
Nie ma to jak chwalić pana i chlebodawcę.
Ave!
Słyszałaś kiedyś Julka o sprawozdaniach finansowych i po co się je analizuje i publikuje? :D
odpowiedź
User
Kasia
A co z homebookiem i sklepem meblowym?
odpowiedź