Wydatki na reklamę online w górę, w pierwszym kwartale 1,46 mld zł
Po pierwszym kwartale 2022 roku wydatki reklamodawców na komunikację marketingową online wzrosły o prawie 120 mln zł w ujęciu rok do roku. Wartość rynku reklamowego online osiągnęła dzięki temu prawie 1,46 mld zł z dynamiką wzrostu na poziomie 8,8 proc. - wynika z badania IAB Polska/PWC AdEx.
Rok 2021 był dla reklamy online wyjątkowo owocny. Po wyhamowaniu, jakie przyniosły ze sobą początki pandemii, w zeszłym roku rynek odzyskał zamrożone budżety i dynamika wzrostu w ujęciu rocznym skoczyła z 5 proc. do 20 proc.. W pierwszym kwartale 2022 roku odnotowano natomiast stabilizację i zbliżenie do trendu wynikającego ze średniego rocznego indeksu wzrostu obserwowanego od 2016 roku.
W pierwszym kwartale wydatki na reklamę online wyniosły łącznie 1,46 mld zł, o 8,8 proc. więcej względem 1,342 mld zł w analogicznym okresie roku 2021.
Reklama display i wideo dalej utrzymuje wzrost
W podziale na poszczególne kategorie nadal dominuje reklama graficzna (obejmująca statyczny display oraz wideo), z 43 proc. udziału. Jej dynamika wyniosła 4 proc.. Podobny indeks wzrostu odnotował SEM (5 proc.), pozyskujący prawie jedną trzecią rynku (32 proc.). Wysoki indeks odnotowały ponownie ogłoszenia (+30 proc.), które odrabiają straty po roku 2020 (wówczas ich wartość spadła o 8 proc.).
Wzrosty odnotowały też wszystkie kluczowe kanały sprzedaży reklamy online: w modelu programmatic, w urządzeniach mobilnych (+8 proc.) oraz w mediach społecznościowych (+2 proc.).
Biorąc pod uwagę podział branżowy – ranking reklamodawców nie uległ istotnym zmianom. Liderem pozostaje branża handlu z udziałem 20 proc., dalej są komputery i dobra trwałe (11 proc.), telekomunikacja (9 proc.), media, książki, CD i DVD (8 proc.)
Kolejność na ścisłym podium pozostała taka sama, a na pozostałych miejscach doszło do nieznacznych roszad. Największe wzrosty wartości (około 30 proc.) odnotowały branże: „farmaceutyki, leki” oraz „sprzęty domowe, meble, deko”.
IAB AdEx jest cyklicznym badaniem służącym do mierzenia wydatków na reklamę internetową. Projekt realizuje IAB Polska wspólnie z PwC od 2007 roku, a jego wyniki stały się standardem rynkowym i są bazą dla innych analiz dotyczących wydatków reklamowych.
W badaniu biorą udział wszystkie wiodące firmy internetowe, jednak wyniki nie wyczerpują pełni wydatków reklamowych w internecie ze względu na duże zróżnicowanie i mnogość małych oraz średnich podmiotów na rynku. Za wydatki reklamowe uznano budżety firm przeznaczane na zakup powierzchni reklamowej w internecie. Na wydatki te składają się zarówno przychody uczestników badania uzyskane z tytułu sprzedaży powierzchni reklamowej, jak i prowizje agencji z tego tytułu. Wydatki ujęte w badaniu mogą mieć zarówno charakter gotówkowy, jak i barterowy.
W badaniu uwzględniono przychody następujących podmiotów: Agora, Burda Media, Cormedia, CS Group (szacowane), Dentsu Aegis, Facebook (częściowo szacowane), Freshmail, GK Digitree Group, Google – wyszukiwarka, reklama kontekstowa, YT, GDN i mobile (częściowo szacowane), GroupM, Grupa Allegro, Grupa Pracuj, Grupa Wirtualna Polska, Grupa ZPR Media, Havas Media, IDG, IPG Mediabrands, LEADR, Lowe Media, NetSprint, Novem, OLX, OMD, Polsat-Interia, Polska Press Grupa, Publicis Groupe, Ringier Axel Springer Polska, Społeczności, Ströer Digital, TVN, TVP. Szacunki oparte są na danych PwC, IHS oraz Gemius.
Dołącz do dyskusji: Wydatki na reklamę online w górę, w pierwszym kwartale 1,46 mld zł