Orange Polska zanotowało spadek liczby klientów usług komórkowych, 39 mln zł zysku netto
Orange Polska zanotowała spadek liczby usług telefonii komórkowej (karty SIM) do 15,27 mln w I kw. 2017 r. co oznacza spadek o 5,7% r/r. Przychody grupy sięgnęły 2,82 mld zł, a zysk netto wyniósł 39 mln zł.
Grupa Orange Polska w pierwszym kwartale 2017 r. wypracowała 748 mln zł EBITDA wobec 733 mln zł EBITDA zakładanej przez konsensus. Przychody grupy sięgnęły 2,82 mld zł i były zgodne z konsensusem rynkowym na poziomie 2,81 mld zł.
W I kw. Orange Polska zanotował 39 mln zł zysku netto, podczas gdy analitycy spodziewali się, że będzie to 19,5 mln zł straty netto.
Sprzedaż usług telefonii komórkowej wzrosła w pierwszym kwartale do 1,55 mld zł z 1,53 mld zł rok wcześniej. Sprzedaż sprzętu do telefonii komórkowej wyniosła w pierwszym kwartale 315 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 26,5 proc. wobec 31 proc. rok wcześniej. W pierwszym kwartale organiczne przepływy pieniężne wyniosły: -254 mln zł. Nakłady inwestycyjne wyniosły w I kw. 385 mld zł.
Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF |
1 kw. 2016 |
1 kw. 2017 |
Zmiana |
przychody Grupy |
2 803 |
2 818 |
+0,5% |
|
|
|
|
EBITDA |
868 |
748 |
-13,8% |
marża EBITDA |
31,0% |
26,5% |
-4,5 pp |
|
|
|
|
zysk operacyjny/strata operacyjna |
215 |
109 |
-49,3% |
zysk/strata netto |
98 |
39 |
-60,2% |
|
|
|
|
nakłady inwestycyjne |
3 545 |
385 |
-89,1% |
skorygowane nakłady inwestycyjne |
377 |
385 |
+2,1% |
organiczne przepływy pieniężne |
-3 204 |
-254 |
nd. |
skorygowane organiczne przepływy pieniężne |
-56 |
-254 |
nd. |
"Liczba klientów mobilnych zwiększyła się w I kw. o 190 tys., tj. 2,1%. W ofertach głosowych, utrzymała się bardzo wysoka liczba aktywacji netto (158 tys. wobec 107 tys. w I kw. 2016 roku), głównie dzięki popularności multisimowych ofert rodzinnych i ofert konwergentnych oraz migracji z segmentu usług przedpłaconych. Niewielki spadek liczby klientów komórkowych usług szerokopasmowych odzwierciedla rosnącą popularność mobilnego internetu do użytku stacjonarnego oraz wzrost wielkości pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych. Liczba klientów usług przedpłaconych skurczyła się o 717 tys., co wynikało z utrzymującego się dużego spadku aktywacji nowych kart SIM po wprowadzeniu obowiązkowej rejestracji. Przewidujemy, że ten trend spadkowy będzie kontynuowany w drugim kwartale" - czytamy w raporcie.
Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.) |
1 kw. 2016 |
1 kw. 2017 |
Zmiana |
liczba klientów ofert konwergentnych |
626 |
938 |
+50% |
dostępy mobilne (liczba kart SIM) |
16 215 |
15 272 |
-5,7% |
post-paid |
8 526 |
9 452 |
+11,1% |
pre-paid |
7 689 |
5 820 |
-24,4% |
stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny) |
2 130 |
2 269 |
+7,6% |
stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny) |
4 120 |
3 859 |
-6,3% |
"W pierwszym kwartale, zgodnie z przyjętymi priorytetami, nasze działania koncentrowały się wokół konwergencji i usług światłowodowych. W połowie lutego z powodzeniem wprowadziliśmy ofertę konwergentną Orange Love, która stanowi naszą flagową propozycję dla gospodarstw domowych i drobnych przedsiębiorstw w Polsce oraz jest naszym wyróżnikiem na rynku. Jesteśmy zadowoleni z pierwszych efektów komercyjnych tej oferty" - powiedział prezes Jean-François Fallacher.
Dodał, że w zdecydowanej większości przypadków, przyłączenia generują dodatkową wartość poprzez dosprzedaż usług.
"Liczba klientów ofert konwergentnych wzrosła w tym kwartale o ponad 100 tys., tj. o 12%. Wśród indywidualnych klientów stacjonarnego Internetu wskaźnik penetracji dla ofert konwergentnych wzrósł do 38% (z 28% rok wcześniej). Liczba klientów usług światłowodowych zwiększyła się o 29 tys., co prawie dorównało szczytowi komercyjnemu z IV kw. Na koniec marca, w zasięgu sieci światłowodowej znajdowało się prawie 1,7 mln gospodarstw domowych"- powiedział prezes.
W I kw. zasięg tych usług wzrósł o ponad 200 tys. gospodarstw domowych, z czego ok. 20% przypadło na infrastrukturę innych operatorów.
"To dowodzi, że jesteśmy otwarci na współpracę i chcemy rozbudowywać sieć w sposób efektywny. Potwierdzamy, że naszym celem w 2017 roku jest objęcie zasięgiem ponad miliona nowych gospodarstw domowych. Jak podaliśmy w lutym, trwa proces przeglądu średniookresowych planów strategicznych w celu usprawnienia ich realizacji i alokacji zasobów oraz uzyskania większej efektywności. Aktualizację średniookresowej prognozy planujemy przedstawić w lipcu, razem z wynikami drugiego kwartału" - podkreślił prezes.
Według spółki udział ruchu LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych w I kw. osiągnął 66%. Wskaźnik penetracji dla smartfonów wśród klientów głosowych usług abonamentowych osiągnął 68% wobec 63% w I kw. 2016 roku. W skali roku, wzrost mobilnej transmisji danych w przeliczeniu na klienta w segmencie abonamentowym wyniósł 120%. Liczba aktywnych klientów korzystających z sieci LTE wzrosła w ujęciu rocznym o 90%, osiągając 4,6 mln.
"Liczba klientów ofert konwergentnych zwiększyła się w I kw. 2017 roku o 103 tys., tj. o 12%, do 938 tys. Łączna liczba usług, z których korzystają indywidualni klienci rozwiązań konwergentnych, zbliżyła się do 3 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług" -podano także.
W I kw. całkowita liczba klientów stacjonarnego internetu zwiększyła się o 63 tys., osiągając poziom 2,27 mln. Utrata łączy ADSL i CDMA została z nadwyżką zrównoważona przez wzrost w usługach światłowodowych, VDSL i mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego (który od tego kwartału jest wliczany do segmentu Internetu stacjonarnego, a nie, jak poprzednio, mobilnego).
"Na koniec marca, liczba klientów usług światłowodowych wyniosła 117 tys. Liczba przyłączeń (29 tys.) była, zgodnie z przewidywaniami, niemal tak wysoka, jak w sezonowo najlepszym komercyjnie czwartym kwartale (31 tys.), a znacznie wyższa niż w 1 kw. 2016 roku (10 tys.). Wskaźnik komercjalizacji sieci światłowodowej zbliżył się do poziomu 7%. W segmencie stacjonarnych usług głosowych, strukturalna utrata łączy netto spowolniła do 73 tys. wobec 74 tys. w 1 kw. 2016 roku" - czytamy także.
Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP), a także świadczy usługi telefonii komórkowej, w tym usługi trzeciej generacji w standardzie UMTS oraz usługi oparte na technologii CDMA.
Dołącz do dyskusji: Orange Polska zanotowało spadek liczby klientów usług komórkowych, 39 mln zł zysku netto