SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Orange Polska zanotowało spadek liczby klientów usług komórkowych, 39 mln zł zysku netto

Orange Polska zanotowała spadek liczby usług telefonii komórkowej (karty SIM) do 15,27 mln w I kw. 2017 r. co oznacza spadek o 5,7% r/r.  Przychody grupy sięgnęły 2,82 mld zł, a zysk netto wyniósł 39 mln zł.

Grupa Orange Polska w pierwszym kwartale 2017 r. wypracowała 748 mln zł EBITDA wobec 733 mln zł EBITDA zakładanej przez konsensus. Przychody grupy sięgnęły 2,82 mld zł i były zgodne z konsensusem rynkowym na poziomie 2,81 mld zł.

W I kw. Orange Polska zanotował 39 mln zł zysku netto, podczas gdy analitycy spodziewali się, że będzie to 19,5 mln zł straty netto.

Sprzedaż usług telefonii komórkowej wzrosła w pierwszym kwartale do 1,55 mld zł z 1,53 mld zł rok wcześniej. Sprzedaż sprzętu do telefonii komórkowej wyniosła w pierwszym kwartale 315 mln zł. Marża EBITDA wyniosła 26,5 proc. wobec 31 proc. rok wcześniej. W pierwszym kwartale organiczne przepływy pieniężne wyniosły: -254 mln zł. Nakłady inwestycyjne wyniosły w I kw. 385 mld zł.

Kluczowe wskaźniki (w mln zł), MSSF

1 kw. 2016

1 kw. 2017

Zmiana

przychody Grupy

2 803

2 818

+0,5%

 

 

 

 

EBITDA

868

748

-13,8%

marża EBITDA

31,0%

26,5%

-4,5 pp

 

 

 

 

zysk operacyjny/strata operacyjna

215

109

-49,3%

zysk/strata netto

98

39

-60,2%

 

 

 

 

nakłady inwestycyjne

3 545

385

-89,1%

skorygowane nakłady inwestycyjne

377

385

+2,1%

organiczne przepływy pieniężne

-3 204

-254

nd.

skorygowane organiczne przepływy pieniężne

-56

-254

nd.

"Liczba klientów mobilnych zwiększyła się w I kw. o 190 tys., tj. 2,1%. W ofertach głosowych, utrzymała się bardzo wysoka liczba aktywacji netto (158 tys. wobec 107 tys. w I kw. 2016 roku), głównie dzięki popularności multisimowych ofert rodzinnych i ofert konwergentnych oraz migracji z segmentu usług przedpłaconych. Niewielki spadek liczby klientów komórkowych usług szerokopasmowych odzwierciedla rosnącą popularność mobilnego internetu do użytku stacjonarnego oraz wzrost wielkości pakietów danych dla smartfonów w głosowych planach taryfowych. Liczba klientów usług przedpłaconych skurczyła się o 717 tys., co wynikało z utrzymującego się dużego spadku aktywacji nowych kart SIM po wprowadzeniu obowiązkowej rejestracji. Przewidujemy, że ten trend spadkowy będzie kontynuowany w drugim kwartale" - czytamy w raporcie.

Kluczowe wskaźniki KPI (w tys.)

1 kw. 2016

1 kw. 2017

Zmiana

liczba klientów ofert konwergentnych

626

938

+50%

dostępy mobilne (liczba kart SIM)

16 215

15 272

-5,7%

post-paid

8 526

9 452

+11,1%

pre-paid

7 689

5 820

-24,4%

stacjonarne dostępy szerokopasmowe (rynek detaliczny)

2 130

2 269

+7,6%

stacjonarne łącza głosowe (rynek detaliczny)

4 120

3 859

-6,3%

"W pierwszym kwartale, zgodnie z przyjętymi priorytetami, nasze działania koncentrowały się wokół konwergencji i usług światłowodowych. W połowie lutego z powodzeniem wprowadziliśmy ofertę konwergentną Orange Love, która stanowi naszą flagową propozycję dla gospodarstw domowych i drobnych przedsiębiorstw w Polsce oraz jest naszym wyróżnikiem na rynku. Jesteśmy zadowoleni z pierwszych efektów komercyjnych tej oferty" - powiedział prezes Jean-François Fallacher.

Dodał, że w zdecydowanej większości przypadków, przyłączenia generują dodatkową wartość poprzez dosprzedaż usług.

"Liczba klientów ofert konwergentnych wzrosła w tym kwartale o ponad 100 tys., tj. o 12%. Wśród indywidualnych klientów stacjonarnego Internetu wskaźnik penetracji dla ofert konwergentnych wzrósł do 38% (z 28% rok wcześniej). Liczba klientów usług światłowodowych zwiększyła się o 29 tys., co prawie dorównało szczytowi komercyjnemu z IV kw. Na koniec marca, w zasięgu sieci światłowodowej znajdowało się prawie 1,7 mln gospodarstw domowych"- powiedział prezes.

W I kw. zasięg tych usług wzrósł o ponad 200 tys. gospodarstw domowych, z czego ok. 20% przypadło na infrastrukturę innych operatorów.

"To dowodzi, że jesteśmy otwarci na współpracę i chcemy rozbudowywać sieć w sposób efektywny. Potwierdzamy, że naszym celem w 2017 roku jest objęcie zasięgiem ponad miliona nowych gospodarstw domowych. Jak podaliśmy w lutym, trwa proces przeglądu średniookresowych planów strategicznych w celu usprawnienia ich realizacji i alokacji zasobów oraz uzyskania większej efektywności. Aktualizację średniookresowej prognozy planujemy przedstawić w lipcu, razem z wynikami drugiego kwartału" - podkreślił prezes.

Według spółki udział ruchu LTE w całkowitej mobilnej transmisji danych w I kw. osiągnął 66%. Wskaźnik penetracji dla smartfonów wśród klientów głosowych usług abonamentowych osiągnął 68% wobec 63% w I kw. 2016 roku. W skali roku, wzrost mobilnej transmisji danych w przeliczeniu na klienta w segmencie abonamentowym wyniósł 120%. Liczba aktywnych klientów korzystających z sieci LTE wzrosła w ujęciu rocznym o 90%, osiągając 4,6 mln.

"Liczba klientów ofert konwergentnych zwiększyła się w I kw. 2017 roku o 103 tys., tj. o 12%, do 938 tys. Łączna liczba usług, z których korzystają indywidualni klienci rozwiązań konwergentnych, zbliżyła się do 3 mln, co oznacza, że średnio każdy klient korzysta z ponad czterech usług" -podano także.

W I kw. całkowita liczba klientów stacjonarnego internetu zwiększyła się o 63 tys., osiągając poziom 2,27 mln. Utrata łączy ADSL i CDMA została z nadwyżką zrównoważona przez wzrost w usługach światłowodowych, VDSL i mobilnego Internetu do użytku stacjonarnego (który od tego kwartału jest wliczany do segmentu Internetu stacjonarnego, a nie, jak poprzednio, mobilnego).

"Na koniec marca, liczba klientów usług światłowodowych wyniosła 117 tys. Liczba przyłączeń (29 tys.) była, zgodnie z przewidywaniami, niemal tak wysoka, jak w sezonowo najlepszym komercyjnie czwartym kwartale (31 tys.), a znacznie wyższa niż w 1 kw. 2016 roku (10 tys.). Wskaźnik komercjalizacji sieci światłowodowej zbliżył się do poziomu 7%. W segmencie stacjonarnych usług głosowych, strukturalna utrata łączy netto spowolniła do 73 tys. wobec 74 tys. w 1 kw. 2016 roku" - czytamy także.

Orange Polska (dawniej TPSA i PTK Centertel) to wiodący dostawca usług telekomunikacyjnych w Polsce. Orange dostarcza m.in. usługi telefonii stacjonarnej, dostępu do internetu, telewizję oraz usługi transmisji głosu przez internet (VoIP), a także świadczy usługi telefonii komórkowej, w tym usługi trzeciej generacji w standardzie UMTS oraz usługi oparte na technologii CDMA.

Dołącz do dyskusji: Orange Polska zanotowało spadek liczby klientów usług komórkowych, 39 mln zł zysku netto

2 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
orange ?? śmiech
Orange od jakiegoś czasu nawet za 1 dzień spóźnienia w płatnościach potrafi zabrać wszystkie bonusy orange open, czyli nawet 50zł. Dla mnie to żenujące zachowanie i wkrótce przeniosę od nich wszystkie numery do konkurencji. Ta firma to obecnie totalne nieporozumienie
0 0
odpowiedź
User
privat
Zrezygnowaliśmy w firmie i prywatnie z wszystkich usług orange. Nigdy więcej współpracy z tak nieprofesjonalną i naciągającą (nie wiem czy z premedytacją czy z powodu niechlujstwa) firmą!
0 0
odpowiedź