Wyzwania 2023 roku według Katarzyny Wilczewskiej z Pepco
Swoimi spostrzeżeniami na temat najważniejszych wydarzeń i trendów minionego roku oraz wyzwań, jakie stoją przed branżą w 2023 roku dzieli się z Wirtualnemedia.pl Katarzyna Wilczewska, managerka ds. komunikacji korporacyjnej w Pepco.
Wydarzenie Roku.
To był z pewnością rok pełen rozmaitych wydarzeń, które wpłynęły zarówno na indywidualne jednostki, jak i wszystkie branże – mniejsze i większe biznesy. Z jednej strony zakończyła się pandemia, odetchnęliśmy. Dziś nikt już w zasadzie nie pamięta, że jeszcze rok temu wisiały nad nami ograniczenia i groźby kolejnych lockdownów. Szybko udało nam się wrócić do zwyczajów z czasów przedcovidowych. Trudno jest jednak mówić, że wróciliśmy do normalności, ponieważ wybuchła wojna w Ukrainie i ponownie musieliśmy adaptować się do nowych warunków. Te jednak przyniosły nam równocześnie pewną dozę optymizmu, wiary w ludzi. Poruszenie, jakie wywołała wojna wśród Polaków, to jak szybko i sprawnie ruszyliśmy z pomocą, wszystkie oddolne inicjatywy, samoorganizacja ludzi, społeczności lokalnych i firm – to zrobiło na mnie ogromne wrażenie.
Najważniejsze trendy w mojej branży w mijającym 2022 roku. Trend na 2023.
Z mojej perspektywy rok 2022 upłynął pod znakiem nowych otwarć komunikacyjnych. Świeżość widać w obszarze wizerunku przechodzących rebranding marek z bardzo różnych branż – od motoryzacji, przez FMCG, po handel. Również my jako Pepco wpisaliśmy się w ten kierunek rozwoju, uruchamiając w 2022 roku projekt kompleksowej zmiany wizerunku, rebrandingu i przebudowy naszych sklepów.
A trend na 2023? Coraz trudniejsza walka o utrzymanie rozpraszającej się uwagi konsumentów. Przeskakujemy pomiędzy kilkoma, a często nawet kilkudziesięcioma komunikatami na minutę. Oznacza to, że marki, aby efektywnie dotrzeć do odbiorcy, będą musiały tworzyć treści w niezwykle przemyślany sposób, starannie dobierając słowa i szczególnie dbając o ich oprawę wizualną. Innym trendem będzie wynikające z sytuacji gospodarczej i geopolitycznej jeszcze większe oczekiwanie konsumentów od firm etyczności, zaangażowania społecznego i prowadzenia biznesu w sposób zrównoważony.
Co wojna zmieniła w mojej branży w 2022 roku?
Wojna to dla każdego z nas – niezależnie od branży, w jakiej pracujemy – olbrzymia tragedia, ale też miejsce na pokazanie odpowiedzialnej postawy, wykazanie się pewną sprawnością i elastycznością, o czym wspomniałam już wcześniej. W Pepco, w momencie rozpoczęcia rosyjskiej agresji na Ukrainę pracowało ponad 300 osób z obywatelstwem ukraińskim. Zapewniliśmy im przede wszystkim wsparcie organizacyjne, psychologiczne, prawne i finansowe. Równocześnie wprowadziliśmy różnorodne rozwiązania wspierające dla wszystkich pracowników – od programu EAP (Program Wsparcia Pracowników, w ramach którego pracownicy Pepco i ich najbliżsi mogą uzyskać bezpłatną pomoc profesjonalistów w przypadku problemów natury osobistej, prawnej lub finansowej), po intranetową platformę pomocową, gdzie można było dzielić się potrzebą lub chęcią niesienia pomocy na wielu płaszczyznach. Szybko zapadła też u nas decyzja o zwiększeniu budżetu CSR. Priorytetem naszych projektów charytatywnych od lat jest niesienie pomocy dzieciom oraz młodzieży w trudnej sytuacji życiowej. W związku z sytuacją w Ukrainie rozszerzyliśmy więc zakres współpracy z naszymi partnerami społecznymi i skierowaliśmy dodatkowe środki na pomoc małym uchodźcom oraz ich opiekunom.
Największe wyzwanie na 2023 rok.
Niepewność gospodarcza i wysoka inflacja oraz ich wpływ na nastroje konsumenckie – to trudności, które położą cień na naszych decyzjach, planach i działaniach w najbliższych miesiącach. Odpowiednia komunikacja w niełatwej sytuacji rynkowej będzie potężnym wyzwaniem dla firm, które również wewnętrznie będą musiały dostosowywać się do nowych warunków. Szczególnie ważna będzie właściwa odpowiedź na potrzeby klientów, którzy jeszcze bardziej niż dotychczas będą poszukiwać dobrych ofert. Akurat my w Pepco jesteśmy już dobrze na to wyzwanie przygotowani, oferując produkty dobrej jakości w niskiej cenie.
Dołącz do dyskusji: Wyzwania 2023 roku według Katarzyny Wilczewskiej z Pepco