Zarobki w PR: ponad 29 tys. zł dla CEO agencji, 8 tys. dla konsultanta
Prezes agencji public relations może liczyć na pensję rzędu 29,4 tys. zł miesięcznie brutto - wynika z badania Związku Firm Public Relations. Na wyższych stanowiskach menadżerskich można zarobić od 11 do 26 tys. zł miesięcznie. Początkujący w agencjach PR zarabiają około 3 tys. zł miesięcznie.
Związek Firm Public Relations ogłosił wyniki badania wynagrodzeń i stawek godzinowych za usługi konsultantów w firmach z sektora PR.
W tegorocznej edycji badania wynagrodzeń udział wzięło 26 agencji public relations zrzeszonych w ZFPR. Informacje prezentowane w raporcie zawierają opracowane statystycznie dane uzyskane metodą kwestionariuszową, które zostały zweryfikowane przez zespół analityków z Willis Towers Watson Polska.
- Realizowane co 2 lata przez ZFPR badania dotyczące wynagrodzeń oraz stawek godzinowych w branży PR stanowią cenną wskazówkę i narzędzie dla firm korzystających z usług PR oraz dla firm zatrudniających ekspertów PR. Wyniki badania opierają się na danych z 26 czołowych agencji PR, zatrudniających ponad 600 pracowników, dlatego dają one rzetelny obraz rynku jakościowych działań PR w Polsce. Analizując wyniki raportu odnośnie do warunków zatrudnienia w branży PR, można stwierdzić, że mamy do czynienia ze zdrową branżą, która rosła pomimo pandemii, utrzymała miejsca pracy i dała pracownikom możliwość rozwoju - komentuje dla Wirtualnemedia.pl Dirk Aarts, wiceprezes ZFPR i managing partner 24/7Communication.
29 tys. zł dla szefów agencji PR
Prezes agencji (CEO) otrzymywał miesięcznie 29,4 tys. zł brutto, a partner/ executive/ wielofunkcyjny członek zarządu mógł liczyć na pensje w wysokości średnio 26 tys. zł.
Średnie wynagrodzenie dyrektora zarządzającego agencji wyniosło z kolei 18,9 tys. zł. Dyrektorzy działów zarabiali prawie 15 tys. zł, a osoby pełniące funkcje account directorów i group account managerów mogły liczyć na 11,7 tys. zł.
Wynagrodzenia na pozostałych stanowiskach menedżerskich znalazły się w przedziale od 6,9 tys. zł dla junior account managerów do 9,3 tys. zł dla senior account managerów.
Senior account executive zarabiał w agencji 6,2 tys. zł, account executive - 5,1 tys. zł, a junior account executive - 4 tys. zł. Pensje asystentów wyniosły natomiast 3,2 tys. zł.
W tabeli poniżej zaprezentowano wartości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń całkowitych brutto z umów o pracę (rynkowa mediana) dla typowych stanowisk w branży public relations.
Badanie obejmowało również określenie wartości stawek cennikowych, a więc stawek pokrywających wszystkie koszty związane z realizacją projektu oraz zawierające marżę, które są prezentowane klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu.
Jakie stawki godzinowe
Związek Firm PR przedstawił także mediany stawek godzinowych, pokrywających wszystkie koszty związane z realizacją projektu i zawierające marżę.
Najwyższa stawka godzinowa za pracę w public relations to 750 zł - na tyle może liczyć osoba w randze CEO agencji. Za godzinę pracy członków zarządu klient musi zapłacić 650 zł, a konsultantów między 250 a 325 zł. Na stanowiskach juniorskich godzinowa stawka waha się między 100 a 210 zł.
Stawki w PR nieznacznie rosną
Jak ocenia w komentarzu dla Wirtualnemedia.pl Dirk Aarts, zarobki w branży public relations z roku na rok co coraz wyższe mimo pandemii.
- Branża PR, podobnie jak wiele innych, została dotknięta przez pandemię. W różnym stopniu, w zależności od rodzaju usług oraz sektorów klientów. Zasady stosowania stawek cennikowych przez poszczególne agencje nie zostały poddane analizie, aczkolwiek można przypuszczać, że nastąpiła pewna elastyczność, szczególnie w stosunku do silnie dotkniętych branż - ocenia Dirk Aarts. - Agencje PR zaobserwowały zwiększone zapotrzebowanie na doradztwo strategiczne w zakresie spraw środowiskowych, społecznych i rządowych. Miało to bezpośredni wpływ na przychody agencji, jak również na indywidualny rozwój pracowników - dodaje ekspert.
Ze względu na specyfikę stanowiska, prezentowane jest miesięczne wynagrodzenie całkowite brutto w złotówkach, dla wszystkich typów umów łącznie tj.: umów o pracę, cywilno-prawnych oraz B2B. Przy fakturach nie uwzględniono VAT.
Dołącz do dyskusji: Zarobki w PR: ponad 29 tys. zł dla CEO agencji, 8 tys. dla konsultanta