ZPR w Fokus TV zainwestował 20 mln zł. „Edukacja przez rozrywkę”
W poniedziałek 28 kwietnia br. startuje bezpłatna telewizja edukacyjno-poznawcza Fokus TV. - Będziemy edukować przez rozrywkę - zapowiada Ewa Lampart, szefowa stacji. Kanał ma być rentowny w drugim roku nadawania.
Fokus TV pojawi się w naziemnej telewizji cyfrowej, bo wygrał organizowany przez Krajową Radę Radiofonii i Telewizji konkurs na nadawanie na MUX-1. Będzie to ostatnia stacja, która dołączy w tym roku do naziemnej telewizji, wcześniej na tym multipleksie pojawiły się TV Trwam i TVP ABC (poznaj szczegóły) oraz Stopklatka TV (więcej na ten temat).
W ramówce Fokus TV znajdą się przede wszystkim programy edukacyjne i poradnikowe oraz filmy dokumentalne i paradokumentalne o różnorodnej tematyce (historycznej, przyrodniczej czy społecznej).
Julia Ogińska, dyrektor programowa stacji, zapowiada, że wieczorne pasmo zaczynać się będzie o 18.30 i każdego dnia będzie mieć inny charakter. W poniedziałki nadawane będą w nim dokumenty historyczne oraz przyrodnicze, a we wtorki - filmy dokumentalne w cyklu „Wydarzenia, które zmieniły świat”. Środy poświęcone są tematom związanym z człowiekiem i dokumentom społecznym. W czwartki pokazywane będą dokumenty dotyczące ekologii i ochrony środowiska. Z kolei w cyklu „Mocne piątki” oglądać można mocne, szokujące dokumenty. Późnym wieczorem emitowane będą zaś programy edukacyjno-poradnikowe w cyklu „Strefa intymna”, m.in. poświęcone seksowi.
W soboty widzowie Fokus TV obejrzeć będą mogli filmy biograficzne, z kolei w niedziele o 20.40 pojawią się pełnometrażowe filmy dokumentalne, które były nagrodzone na festiwalach. - Każdy z nich będzie poprzedzony rozmową, którą poprowadzi Jacek Kaczyński - mówi Ewa Lampart. Kaczyński jako szef działu realizacji telewizyjnej Muratora odpowiedzialny jest jednak głównie za stworzenie oprawy nowej stacji, która ma mieć bardzo barwny charakter.
Zgodnie z koncesją, w ramówce Fokus TV znajdzie się też pasmo dla dzieci i młodzieży, w którym pokazywane będą bajki i filmy, m.in. kultowy czeski serial „Sąsiedzi”. Na antenie nadawane będą też anglojęzyczne bajki w oryginalnej wersji językowej. W paśmie porannym przygotowano propozycje dla kobiet - programy kulinarne czy o wychowaniu dzieci.
Kontent zagraniczny nadawca kupił m.in. od National Geographic, BBC, Endemola i wielu pomniejszych producentów. Poza produkcjami ze świata na antenie będą nadawane liczne polskie produkcje. - Chcemy docelowo mieć na antenie 35 proc. programów wyprodukowanych w Polsce, z czego mamy obecnie połowę produkcji własnej - mówi Ewa Lampart.
Filarem ramówki będzie nadawany w dni powszednie o 17.30 magazyn poradnikowo - edukacyjny „Para daje radę” prowadzony przez Monikę Tarkę i Roberta Kilena, duet znany z poranków Radia Wawa. W programie będą oni komentować różnego rodzaju zjawiska. Doradzą np. jak w niebanalny sposób nie zgubić bagażu czy znaleźć ciekawą aplikację na iPada.
Radek Kotarski, autor programu internetowego Polimaty, poprowadzi magazyn „Tajemnice historii”, w którym prezentować będzie znane i nieznane fakty z historii. W ofercie programowej znajdą się takie lokalne produkcje jak m.in. „Lista Fokusa”, prezentująca różnego rodzaju zestawienia, „Wehikuł czasu” prowadzony przez Michała Sobkowskiego i omawiający co zdarzyło się tego dnia w przeszłości, program „A to ciekawe!” przedstawiający w lekki sposób krótkie informacje i ciekawostki ze świata czy „Horoskop” na każdy dzień tygodnia prezentowany przez Annę Kandeger i Tomasz Bednarka. Większość programów prowadzić będą ludzie związani z innymi mediami ZPR. Głównie stacjami radiowymi.
W uruchomienie kanału Grupa ZPR zainwestowała ponad 20 mln zł (w dużej mierze koszty te dotyczą nadawania naziemnego), a roczny budżet na produkcję i zakupy to 10 mln zł. Ewa Lampart liczy, że na koniec tego roku Fokus TV osiągnie stabilny 1 proc. udziału w grupie 16-59 lat. - Po trzech latach chcemy widzieć stabilne 2 proc. Stabilne, bo nie sztuką jest osiągnąć taki wynik raz lub dwa - to nie będzie nas satysfakcjonowało - wyjaśnia Lampart. Osiągnięcia rentowności nadawca spodziewa się, kiedy udział stacji w rynku sięgnie 1,5 proc., czyli w drugim roku jej nadawania.
Kanał poza MUX-1 w dniu startu pojawi się też na platformach Cyfrowy Polsat i nc+ oraz w większości sieci kablowych, w tym tych największych jak UPC Polska, Vectra, Inea i Toya (docelowo kanał ma też trafić do Multimedia Polska).
Wraz ze startem stacji ruszy też strona internetowa Fokus.tv, na której znajdą się materiały w formie wideo na żądanie oraz streaming kanału. Stacja zaoferuje użytkownikom naziemnej telewizji także ofertę telewizji hybrydowej.
Wprowadzenie Fokus TV na rynek wspierać będzie kampania reklamowa, realizowana w telewizji, prasie, radiu i internecie. Obejmie ona głównie media Grupy ZPR (więcej na ten temat).
Dołącz do dyskusji: ZPR w Fokus TV zainwestował 20 mln zł. „Edukacja przez rozrywkę”