Akcja dla Alior Bank "Zbuduj z nami nowy bank!"
Alior Bank jest pierwszym od 30 lat tak dużym przedsięwzięciem w europejskiej bankowości budowanym od podstaw. Celem akcji była budowa wizerunku banku przyjanego i otwartego na sugestie przyszłych klientów oraz ich rejestracja i pozyskanie - case study.
Kampania "Zbuduj z nami nowy bank" dla Alior Banku powstała przy współpracy agencji Artegence i Departamentu Mmarketingu i PR Alior Banku.
Kalendarium: Kampanie "Zbuduj z nami nowy bank" - trwała od połowy sierpnia do ostatniego tygodnia 2008 roku.
Autorzy kampanii "Zbuduj z nami nowy bank": team kreatywny agencji Artegence
Cele: postawione przed agencją były wyrażone
zarówno jakościowo jak i ilościowo.
Oczekiwano, że akcja:
- zwróci uwagę potencjalnych klientów na nową instytucję
finansową;
- zbuduje wizerunek banku przyjaznego klientom i przejrzystego i to
jeszcze przed jego startem;
- zbierze sugestie i opinie internautów dotyczące oczekiwań
względem oferty i sposobu obsługi w powstającym banku;
- umożliwi wielokrotny kontakt potencjalnych klientów z
marką;
- cel ilościowy został sformułowany za pomocą liczby zaangażowanych
w konkurs uczestników na poziomie 20 tys. użytkowników.
Założenia kampanii:
Alior Bank jest największym start-up'em w europejskiej bankowości
od 30 lat. Przy planowaniu kampanii pre-launchowej punktem wyjścia
były następujące założenia:
- jeśli bank jest gotów ponieść pewien koszt pozyskania klienta,
to może określoną kwotę zapłacić bezpośrednio klientowi;
- ludzie lubią dostawać nagrody - stąd pomysł, aby uczestnikom
akcji przyznawać nagrody pieniężne za udzielanie odpowiedzi na
pytania banku;
- klienci lubią personalizować swoje otoczenie, np. tapetę na
pulpicie lub wygląd swojej komórki; prawdopodobnie będą się
podobnie zachowywać również wobec swojego konta bankowego - stąd
pomysł na umożliwienie im wyboru 6 ostatnich cyfr takiego
konta.
Narzędzia wykorzystane w kampanii:
Z tych założeń wyłoniła się spójna koncepcja akcji. Na stronie
internetowej konkursu, przygotowanej przez bank we współpracy z
agencją Artegence, można było założyć wirtualne konto i podzielić
się swoimi opiniami i oczekiwaniami wobec powstającego banku. Każdy
zarejestrowany użytkownik otrzymywał regularnie pytania, a
dodatkowo miał możliwość zgłoszenia dowolnych własnych sugestii.
Klienci w istocie mieli także wpływ na numer swojego rachunku
osobistego - sześć cyfr numeru ich wirtualnego konta konkursowego
stawało się ostatnimi sześcioma cyframi numeru ich rachunku
osobistego. Zastosowanie prostej obserwacji, że wszyscy lubimy
dostawać nagrody, okazało się niezwykle trafne - warunkiem
otrzymania nagród za udzielanie odpowiedzi na pytania było
założenie konta osobistego w Alior Banku. Dodatkowo konkurs został
wzbogacony o część rekomendacyjną - osoby, które zaprosiły swoich
znajomych do udziału w konkursie, mogły wygrać setki atrakcyjnych
nagród, m.in. samochód (VW Passat), nowoczesne laptopy i
iPhone'y.
Efekty:
Udało się zrealizować zarówno cele wizerunkowe jak i ilościowe
kampanii.
1. W wyniku przemyślanej kreacji oraz działań marketingowych udało się w krótkim czasie zbudować świadomość nowej marki - w oparciu o działania wyłącznie w Internecie, wsparte dobrze dobraną komunikacją PR-ową.
W optymalnej pod względem kosztów akcji, przeprowadzonej w internecie, udało się zmobilizować do budowania banku ponad 93 tys. internautów. Duża część tych osób stała się klientami Alior Banku.
Przede wszystkim przekroczono, i to znacznie, planowanych pierwotnie na 20 tys. liczbę rejestracji. W dużej mierze to zasługa części rekomendacyjnej. Obliczamy, że pochodzi z niej około 30% wszystkich rejestracji. Program zrealizował też jedną niezwykle istotną z punktu widzenia pozycjonowania banku misję - stworzenie wokół banku aktywnej społeczności. Dzięki niej możliwe było pozyskanie różnorodnych, wartościowych opinii od potencjalnych klientów, co pomogło bankowi kształtować ofertę z uwzględnieniem ich potrzeb i oczekiwań.
2. Uczestnicy konkursu "Zbuduj z nami nowy bank!" poważnie potraktowali swoje zadanie i ochoczo formułowali opinie o tym, jak powinien wyglądać nowoczesny i przyjazny klientowi bank.
- Bardzo często powoływali się na rozwiązania konkurencji -
idealny bank łączył dla nich kilka usług, oferowanych przez
konkurencyjne instytucje finansowe. Potencjalni klienci wskazywali
zwłaszcza na potrzebę istnienia dwóch dobrze działających kanałów
komunikacji z bankiem: bezpośredniego w punktach obsługi oraz
pośredniego przez telefon bądź internet. Zwykle jeden z tych
kanałów traktowany był przez dotychczas funkcjonujące banki po
macoszemu.
- "Komunikacja to słowo klucz. Klienci chcą komunikacji z bankiem
w każdy możliwy sposób: "mobile, internet, telefon, kontakt
osobisty", wszystko "24h na dobę zawsze" i oczywiście
"bezpieczeństwo przede wszystkim".
- "Użytkownicy liczą na szybki i bezproblemowy dostęp do swoich
kont, zwracają uwagę na ułatwienia dla osób starszych. Zaawansowani
użytkownicy chcieliby mieć dostęp do jak największej ilości funkcji
w internecie: "Najważniejsze aby przez internet można było zrobić
praktycznie wszystko, otworzyć rachunek pomocniczy, lokacyjny,
założyć lokatę i zerwać ją itp. Fajnie byłoby przez internet
negocjować oprocentowanie lokaty. Chciałbym przez internet mieć
podgląd całej swojej historii rachunku, kredytu itp. I żeby można
było sprawdzić i wydrukować potwierdzenie przelewu, również tego
starszego np. rok lub dwa lata wstecz."
- "Wśród propozycji Klientów pojawiły się także konkretne
oczekiwania wobec placówek bankowych. Dla wielu osób nie bez
znaczenia jest "miły i przestronny wystrój", "miejsca siedzące"
oraz "brak kolejek".
- "Oprócz ogólnych uwag, dotyczących funkcjonowania banku,
pojawiły się też konkretne uwagi na temat wysokości oprocentowania
kont i lokat, opłat za korzystanie z usług i kredytów. Wśród często
niemożliwych do spełnienia oczekiwań pojawiały się również
realistyczne postulaty: "Co do sugestii.... bank powinien być
przede wszystkim tani. Nie chodzi o to by nie pobierać prowizji i
opłat w ogóle, ale o to by te opłaty, stopy kredytów, prowizje były
uzależnione od np. stażu klienta i jego lojalności. Tak abym jako
klient Waszego banku odczuwał, że jeśli będę brał kredyty u Was,
zakładał lokaty u Was, to otrzymam najlepszą ofertę na rynku....
zwłaszcza wtedy kiedy jestem klientem rzetelnym."
Dołącz do dyskusji: Akcja dla Alior Bank "Zbuduj z nami nowy bank!"
http://tania-pozyczka.blogspot.com