Amazon wejdzie do Polski w pełnej wersji. "To osłabi pozycję Allegro"
Sklep internetowy Amazon przygotowuje się do uruchomienia swojej polskiej wersji. Eksperci są zgodni, że światowy gigant najbadziej zagrozi Allegro, a jego wejście będzie sukcesem, bo w obsłudze klienta i wygodzie zakupów ma wyraźną przewagę nad konkurencją. - Polski rynek usług e-commerce może zaliczyć spadki - uważa Marcin Michalski z Cube Group.
Sklep internetowy Amazon przygotowuje się do uruchomienia swojej polskiej wersji. W zakresie dostarczania zakupów ma współpracować m.in. z Pocztą Polską. Od lat polscy internauci mogą robić zakupy na Amazonie, a obecnie działa polskojęzyczna odsłona niemieckiej wersji serwisu. W pełni polska odsłona platformy sprzedażowej może ruszyć już w tym roku.
Zapytaliśmy ekspertów od e-commerce, jak widzą przyszłość amerykańskiego giganta internetowego w Polsce.
Dawid Wałęga, prezes spółki Peaksales, podkreśla, że Amazon będzie miał łatwiej, bo jest w świadomości polskich konsumentów od dawna, chociaż w małej skali - jego udział w polskim e-commerce wynosi około 5 proc. Od 2015 r. sklep internetowy zapewnia darmową dostawę zakupionych produktów do Polski.
- Z jednej strony handel transgraniczny rozwija się dynamicznie, z drugiej duzi gracze zaczynają widzieć w Polsce atrakcyjny rynek. Dziś liderem jest Allegro, któremu nie zagroziło nawet pojawienie się eBay'a. Tym razem sytuacja jest zupełnie inna. Po pierwsze - kupujemy online znacznie więcej, po drugie - Amazon to nie tylko marketplace, ale też media, technologia, rozrywka i to może mu pomóc w zbudowaniu pozycji rynkowej - mówi Wirtualnemedia.pl Dawid Wałęga.
Zdaniem specjalisty z Peaksales, Amazon to gigant mediowy, który może realnie wpłynąć na duopol na rynku e-commerce w Polsce. - Jego wejście uderzy w Allegro i z czasem na pewno osłabi jego pozycję w Polsce - uważa Wałęga.
"Słabością Amazona są wysokie prowizje"
Podobne zdanie ma Marcin Michalski, członek zarządu Cube Group. - Wejście Amazona na rynek będzie z pewnością bardzo dużym wydarzeniem i najbardziej zagraża Allegro, które nie wydaje się przejmować mocno tym faktem, o czym mogą świadczyć ostatnie podwyżki prowizji. Trzeba pamiętać, że Amazon już teraz ma gigantyczną rzeszę użytkowników z Polski w swojej niemieckiej wersji. Mocniejsze wejście na nasz rynek z pewnością będzie sukcesem. Nie wydaje mi się, aby poniósł podobną porażkę jak eBay, ale musi pamiętać przede wszystkim o szacunku dla polskiego konsumenta, czyli być elastycznym w dostawach i uwzględniać lokalne metody płatności - mówi nam Marcin Michalski.
Ekspert z Cube Group uważa, że największym atutem amerykańskiego giganta jest Amazon FBA (Fullfilment by Amazon), czyli usługa magazynowania i wysyłania towaru za sprzedającego. - To funkcjonalność, która może spowodować odpływ lokalnych sprzedawców z Allegro na rzecz Amazona, ze względu na ogromne zmniejszenie kosztów logistyki - podkreśla Michalski. Dodaje jednak, że słabością Amazona są wyższe niż w Allegro prowizje dla sprzedających, które dochodzą nawet do 20 proc.
Trzy mocne atuty Amazona
- Amazon ma trzy główne przewagi nad konkurencją. Pierwsza to szybkość dostaw. Na rynkach takich, jak Wielka Brytanii niczym nadzwyczajnym nie jest np. zamówienie wieczorem świeczek i odbiór ich następnego dnia rano od kuriera. Jeżeli Amazon osiągnie w Polsce podobny poziom logistyki, jak na rynkach Europy Zachodniej, to ma gwarancję szybkich wzrostów - podkreśla Michalski.
Jako drugi atut Amazona, ekspert wymienia szeroki wybór asortymentu. - To największa szansa dla polskich konsumentów. Zyskają dostęp do rynku światowych produktów z szybkością lokalnej dostawy. Z kolei lokalni sprzedawcy dostaną bodziec, aby swoje produkty sprzedawać w większym stopniu klientom Amazona na innych rynkach - uważa specjalista z Cube Group.
Kolejną mocną stroną Amazona, zdaniem Marcina Michalskiego, jest obsługa klienta i wygoda zakupów. - Słynne zakupy "one click", czyli skrócenie procesu płatności do jednego kliknięcia, mogą mieć znaczenie. Proces zamawiania będzie bardzo uproszczony, a nie bez znaczenia jest także, że Amazon jest bardzo restrykcyjny wobec sprzedawców i wymaga obsługi na najwyższym poziomie, bo inaczej blokuje konta - zaznacza Michalski.
"Rynek e-commerce czekają spadki"
Zdaniem specjalisty, wejście Amazona na rynek Polski najbardziej zagraża serwisowi Allegro, który nie wprowadza takich innowacji logistycznych jak światowa platforma sprzedażowa.
- Amazona obawiać się mogą również duże marketplace'y (np. Empik.com) i specjalistyczne sklepy internetowe, które nie będą oferowały żadnej dodatkowej wartości poza niską ceną. W konsekwencji cały polski rynek usług e-commerce może mocno spaść, bo na wielu dojrzałych rynkach (np. Niemcy, Włochy) Amazon stanowi do 30-40 proc. udziału w e-commerce - podkreśla Marcin Michalski.
Bardziej powściągliwy w przewidywaniach jest Artur Halik, menedżer działu sprzedaży w Shoper.
- Nie spodziewałbym się, że dojdzie do takiej sytuacji jak w USA, gdzie trzy czwarte klientów kupujących w sieci wchodzi na stronę Amazona, więc sprzedawcy po prostu nie mają wyjścia i muszą tam być. Na pewno jednak amerykańska platforma zdobędzie pewną popularność i stanie się dobrym miejscem dla właścicieli e-biznesów, by dywersyfikować swoje kanały sprzedaży i docierać do nowych klientów - mówi nam Halik.
Ekspert dodaje, że nie spodziewa się raczej "szybkiego podboju" rynku polskiego e-handlu przez amerykańskiego giganta, który raczej wniesie "więcej ożywczej różnorodności".
"Allegro stara się zbliżyć do Amazona"
- Doniesienia o planowanym partnerstwie Amazona z Pocztą Polską pokazują, że zamiary amerykańskiego giganta wobec naszego rynku są poważne i wyciąga on wnioski z nieudanego podboju Polski przez eBay kilkanaście lat temu. Wówczas globalny serwis aukcyjny boleśnie przekonał się, że znana marka to nie wszystko, ważna jest również wygoda obsługi i system wsparcia klienta. Wygląda więc na to, że Amazon próbuje wynegocjować dla siebie preferencyjne stawki dostaw u naszego przesyłkowego potentata i prawdopodobnie oprze swoją kampanię marketingową na niskich cenach oraz szybkiej i wygodnej dostawie - mówi nam Halik.
Zdaniem specjalisty, wejście Amazona do Polski z pewnością wywoła "poruszenie" po stronie Allegro.
- Allegro coraz bardziej stara się zbliżyć standardem do zasad panujących u amerykańskiej konkurencji. Usługa Smart podobna jest do Prime, choć jest w wersji znacznie uboższej. Serwis aukcyjny stara się też wprowadzać wzorem amerykańskiego giganta bardziej rygorystyczne zasady, które muszą spełniać sprzedawcy, takie jak wysoka jakość obsługi klienta - podkreśla Artur Halik.
Jak dodaje ekspert z firmy Shoper, pojawienie się konkurencyjnej wobec Allegro platformy sprzedażowej to szansa na dodatkowy kanał sprzedaży dla polskich handlowców, którzy od dłuższego czasu szukają alternatyw na rynku e-commerce.
Wojciech Miłek z Unity Group uważa, że każda platforma sprzedaży w internecie powinna obawiać się Amazona.
- Mniejsze sklepy nie będą w stanie konkurować z Amazonem na bardzo wielu płaszczyznach. Z kolei te bardziej obiecujące biznesowo mogą stać się celem do przejęcia. Duże podmioty takie, jak Allegro, ze względu na swoją skalę i brak do tej pory tak silnej konkurencji, będą miały nie lada problem do rozwiązania. Sądzę jednak, że jest to coś, czego są doskonale świadomi nie od dziś i biorą to zagrożenie pod uwagę - podkreśla doradca w obszarze e-commerce.
Amazon ma w Polsce centra dystrybucyjne
Amazon jest obecny w naszym kraju od sześciu lat. Uruchomił siedem centrów logistycznych: w Poznaniu, Wrocławiu, Sosnowcu, Bielanach Wrocławskich, a także w okolicach Szczecina, Łodzi i Bolesławca. Koncern szykuje kolejne centrum, w Gliwicach, gdzie na powierzchni ponad 210 tys. m kw. ma pracować ponad tysiąc osób. Według sprawozdania w KRS spółka Amazon Fullfilment w 2018 roku zatrudniała średnio 13 917, wobec 9 021 rok wcześniej. Do Amazona należy też warszawskie biuro i gdańskie centrum technologiczne, ogółem zatrudnia już u nas ok. 16 tys. osób Firma Amazon Fullfilment w 2018 roku zanotowała wzrost przychodów o 26 proc. - z 1,41 do 1,78 mld zł, a przy wzroście kosztów operacyjnych też o 26 proc. (z 1,33 do 1,69 mld zł) jej zysk netto zmalał z 67 do 20 mln zł.
Globalnie Amazon w trzecim kwartale ub.r. zanotował wzrost przychodów ze sprzedaży o 24 proc. do 69,98 mld dolarów oraz spadek zysku netto z 2,88 do 2,13 mld dolarów, co koncern uzasadnił zysk kosztami wprowadzania nowych usług i rozwoju. Amazon jest jednym z kilku koncernów technologicznych z kapitalizacją giełdową przekraczającą bilion dolarów, w poniedziałek na koniec sesji przy kursie 2 134,87 dolara ta kapitalizacja wynosiła dokładnie 1,06 bln dolarów. W tej grupie są także Apple, Microsoft i właściciel Google’a Alphabet, który osiągnął ten poziom w połowie stycznia br.
Allegro liderem polskiego e-commerce
Obecnie największą z platform e-commerce w Polsce nieobecnych w handlu stacjonarnym jest Allegro, do którego należą platformy Allegro.pl, Ceneo.pl i przejęty wiosną ub.r. eBilet Polska. W 2018 roku zanotowało 1,75 mld zł przychodów, 621,5 mln zł zysku operacyjnego i 230,1 mln zł zysku netto. W styczniu br. serwis Allegro.pl miał 17,09 mln użytkowników i 1,33 mld odsłon, a aplikacja mobilna Allegro - 3,94 mln użytkowników (według badania Gemius/PBI). Jesienią 2018 roku Allegro wprowadziło abonamentowy system korzystania z dostaw zakupów Allegro Smart!, od kwietnia br. będzie pobierać prowizje od cen liczonych z kosztami dostawy, podniesie też prowizje w części kategorii. W zeszłym tygodniu kierownictwo Allegro zapowiedziało, że w br. zainwestuje miliard złotych w rozwój m.in. na Allegro Smart i usprawnienie procesu dostawy. Platforma szacuje wzrost ofert o 200 mln i o 20 proc. więcej sprzedawców do końca br. Coraz popularniejszy w Polsce jest AliExperss należący do chińskiego giganta Alibaba. W styczniu br. jego aplikacja mobilna miała 5,43 mln polskich użytkowników.
Dołącz do dyskusji: Amazon wejdzie do Polski w pełnej wersji. "To osłabi pozycję Allegro"