Apple Music ruszył w 100 krajach, w Polsce kosztuje 4,99 i 7,99 euro miesięcznie
Ponad 37 milionów utworów, internetowe muzyczne radio 24 godziny na dobę i trzy miesiące darmowego dostępu - to oferta składająca się na serwis Apple Music. Platforma dostępna jest także w Polsce dla użytkowników urządzeń Apple.
Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Apple uruchomił w ponad 100 krajach na świecie własny serwis muzyczny pozwalający na słuchanie utworów w technologii streamingu. Platforma dostępna na razie wyłącznie dla użytkowników urządzeń produkowanych przez koncern z Cupertino pojawiła się wraz z aktualizacją mobilnego systemu operacyjnego iOS oznaczoną symbolem 8.4.
Podstawową funkcją Apple Music jest możliwość odtwarzania muzyki z biblioteki, w której zgromadzono - według danych Apple - ponad 37 mln utworów. Oprócz tego do dyspozycji użytkowników oddano internetowe radio Beats1, którego gospodarzami są znani didżeje.
W założeniach Apple Music ma spełniać nie tylko rolę serwisu streamingowego, ale także centrum sterującego muzycznymi zbiorami użytkownika. Dlatego też możliwy jest dostęp za pośrednictwem platformy do utworów zakupionych i zgromadzonych na koncie w muzycznym sklepie iTunes, a także dostęp do piosenek przechowywanych w chmurze użytkownika za pośrednictwem iTunes Match.
Od samego początku pojawienia się doniesień na temat startu Apple Music podkreślano, że nie będzie on dostępny w modelu darmowym, w którym odbiorcy mogą słuchać muzyki w zamian za oglądanie reklam (stosowanym między innymi przez Spotify). Za korzystanie z Apple Music trzeba płacić, przewidziany jest jednak trzymiesięczny okres próbny, w którym za darmo dostępne są wszystkie funkcje platformy. Po trzech miesiącach na Zachodzie za korzystanie z serwisu trzeba zapłacić 9,99 dol. lub euro miesięcznie w wypadku konta indywidualnego. Pakiet rodzinny, w ramach którego z Apple Music może korzystać do sześciu osób kosztuje 14,99 dol./euro. Użytkownicy w Polsce zapłacą jednak za usługę mniej, bowiem koszt konta indywidualnego ustalono na 4,99 euro, natomiast za pakiet rodzinny trzeba zapłacić 7,99 euro.
Jeszcze przed premierą Apple Music serwis wywołał kontrowersje, przede wszystkim w branży muzycznej. Wielu wykonawców i wytwórni muzycznych zaprotestowało po zapowiedziach, że w darmowym okresie próbnym Apple Music nie będzie płacił artystom za ich utwory odtwarzane na platformie. List otwarty do Apple w tej sprawie wystosowała Taylor Swift i zapowiedziała wycofanie z serwisu swojej najnowszej płyty. W odpowiedzi koncern zmienił stanowisko i postanowił, że będzie płacił wykonawcom tantiemy w okresie próbnym (więcej na ten temat).
Apple Music będzie miał na rynku mocnych konkurentów w postaci innych działających już w internecie serwisów streamingowych: Spotify, Deezera, Tidala czy Google Play Music. Przygotowując się na wprowadzenie oferty Apple Google Play Music uruchomił próbnie darmowy dostęp do tej platformy (zobacz szczegóły).
Dołącz do dyskusji: Apple Music ruszył w 100 krajach, w Polsce kosztuje 4,99 i 7,99 euro miesięcznie