Bank Millennium kupi Euro Bank za 1,8 mld zł, zniknie marka eurobank
Bank Millennium uzgodnił kupno od spółki zależnej Société Générale prawie 100 proc. akcji Eurobanku za 1,83 mld zł i spłatę 4,4 mld zł zobowiązań przejmowanego banku. Liczy, że w 5 lat po zrealizowaniu transakcji osiągnie ok. 650 mln zł synergii, m.in. dzięki rezygnacji z marki eurobank.
Jak podał Bank Millennium w poniedziałek rano, za 1,833 mld zł kupi od SG Financial Services Holding, spółki zależnej Société Générale, ok. 99,79 proc. akcji Euro Banku. Ponadto spłaci jego finansowanie wobec grupy Société Générale wynoszące 4,4 mld zł na koniec czerwca br.
Według planu w pierwszym kwartale 2019 roku uzyskane zostaną zgody na transakcję od Komisji Nadzoru Finansowego i organów antymonopolowych (m.in. Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów), powiadomiony o niej zostanie też Europejski Bank Centralny. Finalizacja kupna ma nastąpić w drugim kwartale przyszłego roku, a na czwarty kwartał zaplanowano migrację danych klientów obu banków do wspólnego systemu IT.
Bank Millennium zapowiedział, że sfinalizuje to przejęcie z posiadanych obecnie środków. W prezentacji dla inwestorów zwrócił uwagę, że według stanu na koniec września br. ma 20,9 mld zł aktywów płynnych (w przypadku Euro Banku ten wskaźnik na koniec czerwca br. wynosił 1,7 mld zł).
Cena za akcje Euro Banku została skorygowana o zmianę wartości jego aktywów netto. Ustalono ją na poziomie 1,2-krotności wartości księgowej banku.
Bank Millennium będzie szósty-siódmy co do wielkości
Transakcja sprawi, że Bank Millennium zyska 1,4 mln klientów eurobanku z 12 mld zł portfela kredytowego netto oraz 14 mld zł depozytów (według stanu na połowę br.). Bank liczy, że razem ze swoimi obecnymi zasobami awansuje z ósmego na siódme miejsce w rankingu banków pod względem wartości portfela kredytowego, z dziewiątego na szóste miejsce co do wartości niehipotecznych kredytów detalicznych oraz umocni się na siódmym miejscu pod względem wartości depozytów.
Z kolei po zsumowaniu 2,31 mln obecnych klientów i 1,4 mln klientów eurobanku Bank Millennium awansuje pod tym względem na szóste miejsce. W ub.r. Bank Millennium pozyskał netto 335 tys. klientów, a eurobank - 117 tys. Przy czym ten pierwszym bank kredyty sprzedał tylko 22 proc. swoich nowych klientów, a ten drugi - 62 proc.
W prezentacji podkreślono, że po finalizacji przejęcia zasięg sieci placówek Banku Millennium zwiększy się o ponad 200 tys. miejscowości, w których mieszka 4,5 mln osób.
eurobank ma obecnie 250 placówek własnych i 251 franczyzowych, z silną obecnością w mniejszych miastach (jest tam 67 proc. placówek). Za to Bank Millenium ma 259 punktów sprzedaży, z których żaden nie działa w ramach franczyzy, a tylko 38 proc. jest w małych miastach.
350 mln zł kosztów integracji, 650 mln zł dzięki synergiom
Bank Millennium prognozuje, że wydatki związane z włączeniem eurobanku w swoje struktury wyniosą ok. 350 mln zł. Będą rozłożone na lata 2019-2022, przy czym większość zostanie poniesiona w 2019 i 2020 roku.
Jednocześnie Bank Millennium liczy na ok. 650 mln zł synergii kosztowych w ciągu najbliższych 5 lat: 22 mln zł w 2019 roku, 134 mln zł w 2020 roku, 154 mln zł w 2021 roku, 170 mln zł w 2022 roku i 175 mln zł w 2023 roku. Średnia roczna wartość synergii będzie stanowić 13 proc. połączonej bazy kosztowej banków z ub.r.
Wymieniono dwa główne źródła synergii: optymalizację sieci oddziałów i związanych z tym kosztów, częściowo zmniejszone przez dyssynergie przychodowe wynikające przede wszystkim z możliwego odpływu klientów oraz konsolidację funkcji back office oraz usług wsparcia, głównych systemów IT oraz działań marketingowych.
Jednocześnie po połączeniu z eurobankiem Bank Millennium będzie płacił więcej na podatek bankowy wskutek utraty kwoty wolnej od podatku.
Zniknie marka eurobank
Wymienienie konsolidacji działań marketingowych jako jednego ze źródeł synergii kosztowych może sugerować, że Bank Millennium kupnie Euro Banku i włączeniu jego klientów do swojej bazy zrezygnuje z marki eurobank.
- Planowane jest połączenie Banku Millennium z Euro Bankiem. Konsekwencją będzie funkcjonowanie nowej organizacji pod jedną marką - marką Banku Millennium - potwierdził portalowi Wirtualnemedia.pl dział public relations tego banku.
W reklamach eurobanku od ponad sześciu lat występuje Piotr Adamczyk. Wiosną br. głównymi bohaterami kampanii została trójka wampirów. Za obsługę marketingową banku odpowiadają agencja Leo Burnett (kreacja i strategia) oraz dom mediowy Starcom (planowanie i zakup mediów).
eurobank będzie kolejną marką znikającą w związku z konsolidacją polskiego rynku bankowego. W 2013 roku zniknął Kredyt Bank kupiony przez BZ WBK, a obecnie z rynku usuwana jest marka Deutsche Bank Polska (pod koniec ub.r. BZ WBK porozumiał się co do kupna większości jego aktywów za 1,29 mld zł). Z kolei we wrześniu br. BZ WBK został przemianowany na Santander Bank Polska.
W 2014 roku PKO BP kupił Nordea Bank Polska i zrezygnował z tej marki, a w ub.r. Alior Bank przejął część Banku BPH.
Dwa lata temu FM Bank PBP zastąpił swoje marki Bank Smart i BIZ Bank jedną - Nest Bank. Parę lat temu swoje marki ujednolicił mBank (zrezygnował m.in. z BRE Banku)
Wcześniej z rynku zniknęły m.in. Fortis Bank Polska i Dominet Bank (połączyły się z BNP Paribas Bank Polska, który trzy lata temu po fuzji z Bankiem BGŻ przekształcił się w BGŻ BNP Paribas), Lukas Bank (przejęty przez Credit Agricole) oraz Polbank EFG (po kupnie przez Raiffeisen działa jako Raiffeisen Polbank).
eurobank na rynku od 15 lat
eurobank pojawił się na rynku w 2003 roku, po kupnie Banku Społem przez spółkę Mariusza Łukasiewicza oraz połączeniu jej z Bankiem Wschodnim. W 2005 roku, po śmierci Łukasiewicza, eurobank został przejęty przez Société Générale.
W pierwszej połowie br. zanotował 328 mln zł wyniku z tytułu odsetek, 383 mln zł wpływów netto i 42 mln zł zysku netto. W połowie br. na 7 mld zł depozytów klientów 60 proc. środków było na rachunkach bieżących i oszczędnościowych, a 40 proc. - na terminowych i innych. Z kolei 12,7 mln zł portfela kredytowego brutto stanowiły głównie kredyty hipoteczne (47 proc.) i hipoteczne w złotych (42 proc.), a także hipoteczne w obcych walutach (9 proc.) i inne (2 proc.).
Dołącz do dyskusji: Bank Millennium kupi Euro Bank za 1,8 mld zł, zniknie marka eurobank
Zapytaj Maowieckiego :)