Będzie lista mediów z zakazem reklam od państwowych spółek? KPRM żąda informacji o wydatkach
Szef KPRM Michał Dworczyk zażądał od spółek Skarbu Państwa przekazania informacji na temat mediów, którym zlecają działania marketingowe i promocyjne - podała Gazeta.pl. Z kolei według nieoficjalnych informacji portalu Wirtualnemedia.pl, w Kancelarii Premiera prawdopodobnie powstaje „czarna lista” mediów, a spółki dostaną wytyczne, że powinny reklamować się tylko w konkretnych tytułach.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w imieniu szefa KPRM rozesłała do spółek Skarbu Państwa pismo z żądaniem wskazania podmiotów i mediów, którym w latach 2017 i 2018 spółki płaciły za działania marketingowe, komunikacyjne, wizerunkowe i sponsoringowe. Jak podaje Gazeta.pl, miały to być informacje szczegółowe, dotyczące wszystkich spółek w ramach grup kapitałowych, ale także ich fundacji. Spółki powinny poinformować KPRM, „na jakie cele zostały przeznaczone te środki i jakie firmy/organizacje/instytucje/osoby fizyczne były zleceniobiorcami/beneficjentami tych działań”.
Pismo od Michała Dworczyka trafiło do spółek pod koniec października, a datę przekazania danych wyznaczono na 15 listopada.
- Ustawa o zasadach zarządzania mieniem państwowym wprowadziła obowiązek uzyskiwania przez Zarząd spółki z udziałem Skarbu Państwa zgody Rady Nadzorczej na zawieranie umów m.in. na usługi marketingowe, public relations, komunikacji społecznej, jeżeli wysokość wynagrodzenia przewidzianego łącznie za świadczenie usługi przekracza 500 000 zł rocznie - czytamy w oświadczeniu KPRM. Kancelaria Premiera dodaje, że prawo wprowadza obowiązek cyklicznego przedkładania sprawozdań m.in. o wydatkach na usługi marketingowe, public relations oraz komunikację społeczną. Według KPRM chodzi o "zwiększenie transparentności wydatków".
Koniec reklam dla mediów nieprzychylnych rządowi?
Według naszych informatorów, w KPRM powstaje tzw. „czarna lista” mediów, którym spółki Skarbu Państwa nie powinny zlecać działań promocyjnych i reklamowych. Spółki nie dostały jeszcze wytycznych w tej sprawie. Jeden z rozmówców uważa, że chodzi o koncentrację reklam wokół „podmiotów sprzyjających”, choć na razie nie wiadomo, czy będzie to przymusowe.
- To szkodliwe dla interesu firmy. Usunięcie reklam z mainstreamu i skoncentrowanie ich w kilku tytułach spowoduje zmniejszenie zainteresowania, odpływ klientów i spadek wpływów - słyszymy.
Jakie media mogą zostać wpisane na „czarną listę”? - Te, w których pojawiają się jeszcze reklamy spółek państwowych, a które krytykują rząd Morawieckiego. Onet, media Agory, TVN-y - wylicza inna osoba znająca pismo szefa KPRM.
Portal Wirtualnemedia.pl wysłał do biura prasowego KPRM pytania o to, czy Kancelaria zamierza ingerować w listę podmiotów i mediów, z którymi spółki Skarbu Państwa współpracują, a także o to, czy prawdą jest, że media z grup Ringier Axel Springer Polska, Agora i TVN Discovery Polska nie będą mieć zlecanych działań reklamowych.
Zapytaliśmy także, czy państwowe spółki otrzymają w tej sprawie komunikat wraz z listą konkretnych mediów, z którymi nie powinny współpracować. - W KPRM nie istnieją listy o które Pan pyta. Nie ma też planów ich tworzenia - odpowiedziało nam w poniedziałek biuro prasowe Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.
Dołącz do dyskusji: Będzie lista mediów z zakazem reklam od państwowych spółek? KPRM żąda informacji o wydatkach