Grupa Cyfrowy Polsat z mniejszym zyskiem, ma 6 mln abonentów
W drugim kwartale br. grupa Cyfrowy Polsat przy wzroście przychodów o 2 proc. do 3,228 mld zł zanotowała spadek zysku netto z 541,7 do 282,7 mln zł. Firma na koniec czerwca miała 13,349 mln sprzedanych usług oraz 5,99 mln indywidualnych klientów abonamentowych i 68,8 tys. firmowych.
Zysk EBITDA grupy Cyfrowego Polsatu w drugim kwartale br. wyniósł 893,3 mln zł i był o 0,4 proc. wyższy od średniej oczekiwań analityków ankietowanych przez PAP Biznes. Wynik spadł o blisko 22 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku.
Oczekiwania siedmiu analityków ankietowanych przez PAP Biznes co do zysku EBITDA grupy wahały się od 876 mln zł do 897 mln zł.
Przychody Cyfrowego Polsatu sięgnęły 3.228 mln zł i były o 2,8 proc. wyższe od konsensusu. W ujęciu rok do roku sprzedaż zwiększyła się o 2 proc.
Więcej na obsługę zadłużenia
Koszty finansowe netto wzrosły rdr o 116 proc. do poziomu 131 mln zł głównie na skutek rozpoznania wyższych kosztów obsługi zadłużenia grupy.
Skorygowane wolne przepływy pieniężne grupy, po uwzględnieniu kosztów odsetek, wyniosły 373 mln zł wobec 160 mln zł w pierwszym kwartale br.
Całkowity dług netto/EBITDA LTM w drugim kwartale 2022 roku osiągnął poziom 1,39x wobec 1,07x w pierwszym kwartale br.
Zysk netto przypadający akcjonariuszom jednostki dominującej Cyfrowego Polsatu sięgnął 288,9 mln zł i był o 6,8 proc. wyższy od konsensusu PAP Biznes, który wynosił 270,5 mln zł. Zysk spadł o 46,4 proc. rdr.
Cyfrowy Polsat podał, że segment usług dla klientów indywidualnych i biznesowych wypracował w drugim kwartale 2.671 mln zł, czyli był stabilny rdr. Skorygowana EBITDA zmniejszyła się o 1 proc. do 749 mln zł.
Grupa Cyfrowy Polsat z 2,46 mln klientów usług pakietowych
Liczba klientów usług multiplay spadła w drugim kwartale 2022 roku do 2,460 mln z 2,462 mln kwartał wcześniej. Liczba usług kontraktowych u klientów B2C spadła w drugim kwartale 2022 roku do 13,35 mln z 13,38 mln w pierwszym kwartale.
Średniomiesięczny przychód od klienta kontraktowego (ARPU) dla usług B2C wzrósł do 70,2 zł z 69,8 zł kwartał wcześniej. Wskaźnik odejść klientów B2C (churn) pozostał na poziomie 6,8 proc. kdk.
- Konsekwentnie realizujemy naszą strategię multiplay, co przekłada się na niezmiennie bardzo niski wskaźnik rezygnacji z naszych usług na poziomie 6,8% i wyraźnie rosnący średni przychód od klientów indywidualnych, który przekroczył 70 zł. Na sukcesywny wzrost ARPU ma też wpływ postępująca popularyzacja taryf 5G, którą wspiera wysoki zasięg sieci 5G Plusa i rosnąca liczba sprzętów 5G w ofercie sieci Plus - komentuje w komunikacie Maciej Stec, wiceprezes ds. strategii w Cyfrowym Polsacie.
W drugim kwartale 2022 roku kdk spadła liczba usług prepaid do 2,77 mln z 2,83 mln kdk, ale ich ARPU zwiększyło się do poziomu 17,4 zł z 17,2 zł kwartał wcześniej.
Łączna liczba klientów B2B spadła do 68,8 tys. z 68,9 tys. kdk. Średniomiesięczny przychód na klienta spadł do 1,378 tys. zł z 1,392 tys. zł kwartał wcześniej.
- Stopniowa budowa ARPU klientów indywidualnych przekłada się na stabilny wzrost przychodów detalicznych, którym towarzyszy również silny wzrost przychodów ze sprzedaży smartfonów, co kompensuje ubytek przychodów hurtowych. Warto zwrócić uwagę na stabilny wynik EBITDA segmentu usług B2C i B2B, osiągnięty pomimo presji inflacyjnej i rosnących kosztów energii - opisuje Katarzyna Ostap-Tomann, członek zarządu ds. finansowych w Cyfrowym Polsacie i Polkomtelu.
- Z kolei w segmencie mediowym rosną przychody z reklamy online, od operatorów kablowo-satelitarnych i ze sprzedaży licencji. Pozytywny wpływ na wyniki całej Grupy mają także segment nieruchomości oraz wysoka produkcja energii elektrycznej przez wielkoformatową farmę solarną Brudzew - dodaje.
Cyfrowy Polsat wchodzi w energetykę i nieruchomości
Grupa kapitałowa Cyfrowy Polsat w ramach strategii do 2026 roku zapowiedziała zainwestowanie 5,5 mld zł w zeroemisyjną energetykę. Jedną z tych inwestycji ma być objęcie za 800,5 mln zł 67 proc. udziałów spółki PAK-Polska Czysta Energia. Realizację tej transakcji przesunięto do końca września.
Niedawno grupa Cyfrowy Polsat zaprezentowała model zasilanego wodorem autobusu NesoBus. W połowie przyszłego roku ma ruszyć jego seryjna produkcja.
Takie projekty realizuje też należąca do Zygmunta Solorza grupa ZE PAK. W ub.r. uruchomiła farmę fotowoltaiczną w wielkopolskiej miejscowości Brudzew o mocy 70 MWp oraz zapowiedział budowę, kosztem ok. 500 mln zł, podobnej farmy w miejscowości Przykona.
W marcu br. firma ogłosiła współpracę z samorządem Rybnika przy budowie w tym mieście Centrum Zielonej Energii za ok. 0,5 mld zł oraz plan budowy wspólnie z duńskim koncernem Ørsted farm wiatrowych w polskiej części Morza Bałtyckiego.
Na początku kwietnia Cyfrowy Polsat zawarł umowę kupna - od kontrolowanej przez Zygmunta Solorza spółki Embud 2 - 66,94 proc. udziałów firmy Port Praski za 553,65 mln zł.
Natomiast na przełomie ub. i br. zarejestrowano kilkanaście spółek z „Portem Praskim” w nazwie, należących do firmy Port Praski lub Pantanomo. W ich radach nadzorczych są Zygmunt Solorz z synami Tobiasem Solorzem i Piotrem Żakiem, a także inni menedżerowie z holdingu Solorza: Maciej Stec, Tomasz Szeląg i Jarosław Grzesiak.
Większościowym akcjonariuszem Cyfrowego Polsatu jest Zygmunt Solorz, bezpośrednio i poprzez wehikuły inwestycyjne ma walory stanowiące 62,04 proc. kapitału i 70,36 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. Z zeszłorocznego zysku firma wypłaci 660,8 mln zł dywidendy, po 1,20 zł za akcję.
Dołącz do dyskusji: Grupa Cyfrowy Polsat z mniejszym zyskiem, ma 6 mln abonentów