SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Dentsu: wydatki reklamowe na świecie wzrosną o ponad 10 proc., a w Europie Środkowo-Wschodniej o 8,9 proc.

Globalne wydatki reklamowe na świecie wzrosną w tym roku o 10,4 proc., a w Europie Środkowo-Wschodniej o 8,9 proc. - prognozuje sieć reklamowa dentsu International w najnowszym raporcie „Global Ad Spend Forecast”.

Po analizie danych za I połowę br. sieć reklamowa dentsu podwyższyła prognozy dla rynku reklamowego w 2021 roku.
Eksperci dentsu przewidują, że globalny rynek reklamowy urośnie w tym roku o 10,4 proc., do 634 mld dolarów (na podstawie danych z 59 rynków).

Z analizy dentsu wynika, że spadek globalnych wydatków reklamowych w 2020 roku okazał się mniej dotkliwy niż przewidywano. „Ogólne perspektywy rynku reklamowego na 2021 rok to odzyskanie 10,4 proc. wzrostu i wydatków w kwocie 634 mld dolarów, co stanowi poprawę o 4,6 punktu procentowego w porównaniu do prognozy ze stycznia 2021 roku. Przewiduje się, że rynek reklamy w pełni odrodzi się w tym roku, przekraczające wydatki sprzed pandemii wcześniej niż przedtem przewidywano" - czytamy w raporcie dentsu.

Dalszy wzrost w II połowie roku

Analiza danych z 13 największych rynków reklamowych świata wskazuje, że II kwartał br. pozostaje kluczowym punktem powrotu do „normalności” przy 21 proc. wzroście wydatków na reklamę, odzwierciedlającym poważny wpływ lockdownu na reklamę. Dentsu prognozuje, że w drugiej połowie roku nastąpi wzrost wydatków reklamowych o 10,1 proc. Wzrost ma być kontynuowany także w 2022 roku – wtedy nakłady na reklamę mają się zwiększyć o 7,2 proc., do 680 mld dolarów.

dentsu przestrzega jednak, że wszelkie prognozy nadal są zależne od wielu czynników znacząco związanych z pandemią i podlegają ciągłym modyfikacjom.

Eksperci prognozują powrót do wzrostu wydatków reklamowych we wszystkich regionach. Mają one wynieść: w Ameryce Północnej – 13,7 proc., w Europie Środkowo-Wschodniej- 8,9 proc., w regionie Azja-Pacyfik – 8 proc., Europa Zachodnia – 5 proc.

Eksperci przewidują, że najwyższe stopy wzrostu wydatków na reklamę w 2021 roku będą pochodzić z wydatków w Kanadzie, USA, Australii, Wielkiej Brytanii i Indiach. Oczekuje się, że tegoroczne wydatki na reklamę przekroczą poziomy sprzed pandemii w 2019 roku: w Chinach o 10,2 proc., USA  - 5,1proc., Rosji – 4,1proc., Wielkiej Brytanii – 3,4 proc., Kanadzie – 3 proc.

Wydatki na media nie wrócą do poziomów sprzed pandemii
dentsu przewiduje powrót do wzrostu wydatków reklamowych w mediach tradycyjnych w 2021 roku. Mają być one wyższe o 6,3 proc. i wynieść 312 mld dolarów. Nie uda się jednak osiągnąć poziomu wydatków sprzed pandemii, które wynosiły 344 mld dolarów.

Prognozy wskazują, że największy wzrost nastąpi na reklamę kinową i zewnętrzną – odpowiednio 35,1 proc. i 14,6 proc. Reklama radiowa ma wzrosnąć o 10,4 proc., telewizyjna – o  7,1 proc. Spadek odnotuje reklama prasowa – o 4,4 proc.


Dwucyfrowy wzrost wydatków na usługi cyfrowe

Rok 2020 pomógł zwiększyć udział globalnych wydatków na reklamę internetową o 5 punktów proc. w porównaniu z 2019 r. (z 42,9 proc. do 47,8 proc.).

Prognozy dentsu na 2021 rok wskazują na powrót do dwucyfrowego wzrostu wydatków na reklamę cyfrową. Ma on wynieść 15,6 proc. (po korekcie z 10,1 proc. przewidywań ze stycznia 2021) i osiągnąć wartość 311 mld dolarów, co stanowi 50 proc. udział internetu w globalnych wydatkach na reklamę.

W 2021 roku nakłady na reklamę w social mediach mają wzrosnąć o 23 proc. (podwyższona prognoza z 18,3 proc.), a na wideo – o 17 proc. (prognoza podwyższona z 10,8 proc.).

Wydatki na reklamę telewizyjną będą wyższe o 7,1 proc. i wyniosą 188,4 mld dolarów, co zapewni telewizji 30,3 proc. udziału w globalnych wydatkach reklamowych (spadek w 2020 roku wyniósł 11 proc.).

Nakłady te jednak pozostaną poniżej poziomów sprzed pandemii w 2019 r, kiedy to wyniosły one 199,7 mld dolarów. Największy udział w wydatkach na reklamę tv będzie pochodził z Brazylii (61,6% proc.) Włoch (50,9 proc.) i Indii (40,9 proc.).

Całkowite wydatki na prasę (gazety i czasopisma łącznie) będą niższe w tym roku o 4,4 proc. (w gazetach o 0,5 proc., w magazynach – o 10,3 proc.). Nakłady na reklamę zewnętrzną mają z kolei wzrosnąć o 14,6 proc., do 34,4 mld dolarów, co zapewni 5,5 proc. udział w globalnym rynku reklamowym. Wzrost będzie kontynuowany w 2022 roku – by osiągnąć poziom 37,6 mld dolarów.

O 35,1 proc. mają wzrosnąć wydatki na reklamę kinową. Wzmocniony liczbą nowych tytułów gotowych do dystrybucji, popyt na reklamę kinową będzie dopasowany do wzrostu liczby odbiorców, gdy globalne blokady związane z COVID-19 są znoszone.

Radio, które w 2020 roku odnotowało 9,4 proc. spadek wpływów reklamowych, w tym roku zanotuje 10,4 proc. wzrost. Na koniec 2021 roku globalne wydatki na reklamę radiową mają wynieść  35,6 mld dolarów.

Dołącz do dyskusji: Dentsu: wydatki reklamowe na świecie wzrosną o ponad 10 proc., a w Europie Środkowo-Wschodniej o 8,9 proc.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl