Dlaczego warto wykorzystywać konkursy w działaniach promocyjnych? Jak dobierać do nich nagrody?
Konkursy działają na wyobraźnię konsumentów. Kuszą wizją zdobycia atrakcyjnej nagrody rzeczowej czy wygrania dużych pieniędzy. Jednak oprócz obietnicy zysku dla konsumentów niosą za sobą liczne korzyści dla firm, które decydują się włączyć je do swoich działań marketingowych. Jakich efektów organizacji konkursów mogą oczekiwać działy marketingu i sprzedaży? Jak wybrać nagrody do konkursu?
Działania marketingowe oparte na inicjatywach konkursowych, czyli contest marketing, od lat są obecne w strategiach marketingowych zarówno małych, jak i dużych organizacji, które pragną szybciej i skuteczniej osiągać swoje cele biznesowe.
Z danych firmy NTH wynika, że największe marki na rynku, takie jak Coca-Cola, Samsung, Nestlé czy McDonald’s, organizują w ciągu roku co najmniej 3–4 kampanie konkursowe. Robią to, ponieważ wiedzą, że dobrze zaplanowany konkurs pomaga m.in.: zbudować i zwiększyć świadomość marki na rynku, wzbudzić zainteresowanie jej produktami lub usługami wśród nowych klientów, wzmocnić lojalność dotychczasowych kupujących czy zaktywizować społeczność skupioną wokół brandu. A w konsekwencji – zwiększyć sprzedaż zarówno do stałych, jak i do nowych klientów. Jest jeden warunek sięgnięcia po każdą z tych korzyści: konkurs musi być dopasowany do oczekiwań uczestników.
Nowa era konkursów
Wycinanie kuponów z promocyjnych opakowań czy wysyłanie pocztą odpowiedzi na pytania konkursowe – jeszcze do niedawna wiele inicjatyw konkursowych wyglądało właśnie w ten sposób. I wymagało zarówno od uczestnika, jak i organizatora dodatkowego zaangażowania czasowego lub logistycznego. Jednak w dobie komunikacji cyfrowej wiele inicjatyw konkursowych przeniosło się do przestrzeni wirtualnej. Zwłaszcza do mediów społecznościowych – a więc tam, gdzie większość marek prowadzi dziś swoją komunikację marketingową.
Wirtualna forma uczestnictwa w rywalizacji odpowiada również konsumentom. Wielu z nich wysoko ceni właśnie te konkursy, które nie wymagają znacznego wysiłku i polegają chociażby na wystawieniu recenzji produktu w internecie (84%) czy podaniu swojego adresu e-mail (80%) – tak wynika z badania Prizing Report przeprowadzonego przez firmę HelloWorld. Konsumenci stawiają więc przede wszystkim na wygodę.
Co ważne, wraz z preferencjami dotyczącymi formuły konkursu zmieniają się również oczekiwania uczestników dotyczące wynagrodzenia za udział w takiej inicjatywie. Jak zatem wybrać odpowiednią nagrodę do konkursu?
Nagroda, której pragną uczestnicy
Przyjmuje się, że nagroda, która zachęci do uczestnictwa w konkursie, powinna mieć trzy cechy. Po pierwsze: potencjalny uczestnik musi ją postrzegać jako wartościową – zarówno w rozumieniu wartości materialnej, jak i użytkowej. Równie ważna jest jej unikalność: wyjątkowy charakter, niespotykane powszechnie cechy czy możliwość dopasowania jej do własnych potrzeb. Trzeci element to trafność: dobra nagroda powinna wpisywać się zarówno w oczekiwania uczestników, jak i korespondować z wartościami reprezentowanymi przez markę.
Z wielu badań wynika, że nagrodami, które cieszą się największym uznaniem konsumentów, są zazwyczaj: gotówka, upominki rzeczowe oraz karty podarunkowe. Coraz większe zainteresowanie konsumentów wzbudza zwłaszcza ten ostatni rodzaj nagród. Potwierdzają to m.in. dane firmy Fiserv: 68% konsumentów twierdzi, że ich ulubionym rodzajem gratyfikacji są właśnie karty podarunkowe (źródło: Fiserv Annual Prepaid Consumer Insights Survey).
Dzieje się tak z prostego powodu: karty podarunkowe łączą w sobie zalety dobrej nagrody konkursowej. Reprezentują konkretną wartość, zwycięzca może z ich pomocą łatwo dopasować wygraną do własnych preferencji, a to bezpośrednio przekłada się na fakt, że stają się w oczach uczestnika trafnym upominkiem konkursowym.
Karty podarunkowe Decathlon: uniwersalny upominek konkursowy
Firmy, które zdecydują się odpowiedzieć na oczekiwania konsumentów i w swoich inicjatywach konkursowych postawić właśnie na karty podarunkowe, powinny zwrócić szczególną uwagę na wygodne i uniwersalne karty przedpłacone.
Świetnym przykładem jest tu karta podarunkowa Decathlon dla biznesu, którą organizator konkursu może zasilić określoną kwotą. Minimalna wartość doładowania karty wynosi 20 zł, maksymalna – nawet 1000 zł. Zwycięzca może wykorzystać ją na zakup dowolnych produktów z bogatej oferty sklepu obejmującej akcesoria do 90 dyscyplin sportowych, które są dostępne na stronie decathlon.pl i w ponad 60 sklepach stacjonarnych w Polsce. Liczba transakcji przeprowadzonych w ramach kwoty doładowania jest nieograniczona, a sama karta zachowuje ważność przez 2 lata od momentu aktywacji.
Zamówienie kart podarunkowych Decathlon dla biznesu jest proste i wygodne. Można to zrobić przez internet i otrzymać gotowe nagrody konkursowe już w 24 godziny.
Jeśli poszukujesz uniwersalnej, a jednocześnie dopasowanej do oczekiwań uczestników nagrody konkursowej, sięgnij po karty podarunkowe Decathlon dla biznesu. Więcej informacji na ich temat znajdziesz na stronie.