„Gazeta Wyborcza” współpracuje z 8 europejskimi redakcjami przy newsletterze „European Focus”
28 września ukaże się pierwsze wydanie anglojęzycznego newslettera „European Focus”. W projekcie siły połączyło dziewięć redakcji medialnych z całej Europy, chcących przedstawić swoim czytelnikom i czytelniczkom wspólne, pełne informacji i zaskakujące perspektywy na europejskie tematy. Polskę reprezentuje w tej inicjatywie „Gazeta Wyborcza” (Agora).
Jakie kwestie poruszają Europejczyków w każdym miejscu na kontynencie? Jak są one postrzegane od Budapesztu po Madryt, od Sarajewa po Tallin? Już od pierwszego wydania, które ukaże się 28 września 2022 roku, odpowiedzi na te i inne pytania będzie poszukiwać newsletter „European Focus”.
„W sytuacji, w której europejska debata publiczna wciąż jest podzielona na »bańki« z przekazem mediów narodowych, tego rodzaju europejska współpraca transgraniczna jest kluczowa. Chcieliśmy stworzyć przestrzeń, w której przedstawimy złożony, wzajemnie powiązany, większy obraz Europy, który często jest tak trudny do uchwycenia” - mówi Christian-Zsolt Varga, koordynator redakcyjny „European Focus” i jeden z inicjatorów projektu.
Aby zainicjować prawdziwie europejską dyskusję, swoje siły połączyły następujące redakcje medialne: Balkan Insight (Bośnia i Hercegowina), Delfi (Estonia), „Der Tagesspiegel” (Niemcy), „Domani” (Włochy), „El Confidencial” (Hiszpania), „Gazeta Wyborcza” (Polska), „HVG” (Węgry), „Libération” (Francja) i n-ost (Niemcy).
Dzięki cotygodniowym spotkaniom europejskich redakcji i współpracy między mediami przez najbliższych 18 miesięcy ukazywać się będzie newsletter „European Focus”. Stworzy go zróżnicowany zespół dziennikarzy kierowany rotacyjnie – przez zmieniającego się co tydzień redaktora naczelnego, co pozwoli na przedstawienie wielu perspektyw w bieżących debatach, przy jednoczesnym uwzględnieniu szerokiego zakresu zagadnień politycznych, społecznych, kulturalnych i innych wykraczających poza codzienny obieg informacji.
Newsletter będzie również zawierał regularne wpisy zaproszonych autorów - ukraińskich partnerów medialnych oraz dziennikarzy z innych krajów.
„Agresja Rosji na Ukrainę, wzrost siły prawicowych populistów w Europie, łatwość rozpowszechniania teorii spiskowych na temat koronawirusa czy szczepionek dowodzą, że nasze demokratyczne społeczeństwa stoją w obliczu wielkich niebezpieczeństw. Dlatego europejscy dziennikarze muszą wyjść ze swoich narodowych »baniek« i zacząć dyskutować o problemach swoich krajów. Wiele z nich można rozwiązać tylko wspólnie” - komentuje Bartosz T. Wieliński, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”.
Każde wydanie „European Focus” będzie składać się z pięciu krótkich, autorskich materiałów reprezentujących różne gatunki dziennikarskie. Zostaną one też dodatkowo opublikowane - w druku lub online - na łamach mediów uczestniczących w projekcie, w lokalnych językach, aby przybliżyć różnorodne europejskie perspektywy szerszej publiczności.
Pierwszy numer anglojęzycznego "European Focus" trafi do subskrybentów newslettera 28 września, a jego treści zostaną też udostępnione na stronie Europeanfocus.eu. Zainteresowani czytelnicy mogą już teraz bezpłatnie zapisać się na newsletter.
Projekt jest inicjowany oraz wspierany przez międzynarodową sieć dziennikarską i medialną organizację pozarządową n-ost. Współfinansuje go program Unii Europejskiej „Kreatywna Europa” dla projektów transgranicznych, których celem jest wspieranie szerszego sektora mediów informacyjnych.
Jak wynika z danych PBC, w drugim kwartale br. średnia sprzedaż „Wyborczej” wyniosła 48 328 egz.
Dołącz do dyskusji: „Gazeta Wyborcza” współpracuje z 8 europejskimi redakcjami przy newsletterze „European Focus”