W obliczu RODO Google zwiększa kontrolę danych przez użytkowników i wprowadza w Europie Family Link
Przed wprowadzeniem w Polsce dyrektywy europejskiej o RODO Google wprowadzi dodatkowe narzędzia służące do kontroli i zarządzania przez użytkowników danymi zebranymi w usługach prowadzonych przez Google. Firma wprowadza też w krajach unijnych opcję Family Link służącą do zarządzania kontami dzieci przez ich rodziców.
Od 25 maja 2018 r. zacznie obowiązywać unijne Ogólne Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO), które zastąpi przepisy dotychczasowej ustawy o ochronie danych osobowych. Przepisy RODO, zwane także GDPR (General Data Protection Regulation) będą dotyczyć wszystkich, którzy przetwarzają dane osobowe w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą. Obejmą przede wszystkim firmy, które gromadzą i przetwarzają dane dotyczące osób fizycznych, a więc zarówno duże korporacje, jak na przykład firmy ubezpieczeniowe czy instytucje finansowe, ale także niewielkie rodzinne przedsiębiorstwa, jak sklep internetowy czy salon kosmetyczny.
W analizie dokonanej dla Wirtualnemedia.pl eksperci działu prawnego Gemiusa wyjaśniali, że nowe przepisy będą w Polsce obowiązywały nie tylko rodzime firmy, ale także działające na naszym rynku globalne koncerny internetowe, takie jak Google czy Facebook.
Kilka dni temu w ramach przygotowań do RODO Facebook udostępnił użytkownikom w naszym kraju nowy regulamin, którego akceptacja jest niezbędna do dalszego korzystania z serwisu. Teraz także koncern Google na swoim blogu poinformował o zmianach jakie wprowadza w związku z rychłym wejściem w życie nowych unijnych przepisów.
Google zaznaczył, że przygotowania do RODO zajęły firmie 18 miesięcy, w trakcie których wprowadzono zmiany oraz dodatkowe narzędzia związane z większą niż dotąd kontrolę nad danymi użytkowników korzystających z rozwiązań i platform prowadzonych przez Google.
Lepiej uporządkowaliśmy treści zawarte w Polityce i usprawniliśmy nawigację po poszczególnych jej elementach, aby łatwiej było odnaleźć poszukiwane informacje; opisaliśmy nasze procedury dokładniej i przystępniejszym językiem; dodaliśmy również więcej szczegółów na temat możliwości zarządzania, eksportu oraz usuwania danych z naszych usług. Polityka zawiera obecnie także objaśniające filmy i ilustracje, ponieważ wizualny opis może być przydatniejszy w zrozumieniu niż sam tekst. Ułatwiliśmy również przejście do ustawień prywatności wprost z Polityki, pomagając Ci dokonywać wyborów dotyczących Twojej prywatności - zaznacza Google w komunikacie.
Firma informuje, że w ramach posiadanego konta Google jego użytkownik może m.in.:
Skorzystać z opcji Zarządzania aktywnością by wybrać, jakie jej rodzaje są zapisywane na koncie Google. Można łatwo wyłączyć lub włączyć zapisywanie Historii lokalizacji, informacji o aktywność w internecie i aplikacjach, historii wyszukiwania w YouTube i innych, w odniesieniu do wszystkich urządzeń na których użytkownik jest zalogowany swoim kontem.
Przejrzeć lub usunąć dane – w tym historię wyszukiwania, lokalizacji, przeglądania i inne ustawienia – z usług Google, korzystając z opcji Moja aktywność. Dla ułatwienia przeglądania swojej aktywności w sieci użytkownik otrzymuje narzędzia umożliwiające przeszukiwanie na podstawie tematu, daty oraz produktu. Może też trwale usunąć określone działania lub zapisy z całych dni lub tygodni, jeśli nie chce ich łączyć ze swoim kontem.
Przeprowadzić Sprawdzanie zabezpieczeń lub Ustawień prywatności, aby upewnić się, że konto jest zabezpieczone, a ustawienia prywatności są odpowiednie dla użytkownika. Dodano także inne możliwości częstszego otrzymywania przypomnień o sprawdzeniu ustawień prywatności.
Zarządzać reklamami, które użytkownik widzi w Google, na stronach internetowych oraz w aplikacjach, lub wyłączać je, korzystając z niedawno zaktualizowanych opcji Ustawienia reklam i Zamknij tę reklamę. Zamieszczono tam więcej informacji na temat powodów oraz sposobów personalizacji określonych reklam i w nadchodzących miesiącach Google zmierza dalej upraszczać ich wygląd oraz sposób użytkowania tych ustawień.
W świetle nowych przepisów firmy muszą uzyskać zgodę rodziców na przetwarzanie danych ich dzieci w określonych okolicznościach – przypomina Google. - Aby uzyskać taką zgodę oraz dopilnować, by rodzice i dzieci mieli narzędzia do zarządzania swoją obecnością w sieci, uruchamiamy na terenie UE Family Link - rozwiązanie dostępne już teraz w wielu krajach świata. Za pośrednictwem Family Link rodzice mogą utworzyć Konto Google dla swojego dziecka i muszą wyrazić zgodę na wskazane sposoby przetwarzania jego danych. Family Link umożliwia również rodzicom ustanowienie określonych cyfrowych reguł na należącym do dziecka urządzeniu z systemem Android – takich jak zatwierdzanie lub blokowanie aplikacji, monitorowanie czasu spędzonego na korzystaniu z urządzenia lub jego zdalne blokowanie. Planujemy z czasem rozwijać funkcje Family Link, w ścisłej współpracy z rodzicami oraz organizacjami praw dzieci - zapowiada Google.
Dołącz do dyskusji: W obliczu RODO Google zwiększa kontrolę danych przez użytkowników i wprowadza w Europie Family Link