Guardian Media Group z rekordową stratą, 270 pracowników do zwolnienia
Koncern medialny Guardian Media Group (GMG) zapowiedział, że poniesie w skali roku rekordową w swojej historii stratę operacyjną na poziomie 69 mln funtów. Powodem są spadki przychodów z reklam w drukowanych tytułach i mniejszy od oczekiwanego wzrost reklamy w segmencie internetowym.
Pełny raport finansowy GMG obejmujący poprzedni rok fiskalny zakończony w marcu br. ma się pojawić w środę. Już teraz jednak, jak podają zachodnie media (m.in. „Financial Times”) nie będą to wyniki i prognozy korzystne dla wydawcy.
Według szacunków GMG zanotuje stratę operacyjną w wysokości 69 mln funtów (173 mln przed opodatkowaniem). To więcej niż zakładana wcześniej kwota 58,6 mln funtów i rekordowa roczna strata w historii GMG.
Główną przyczyną słabych wyników finansowych grupy ma być znaczący spadek przychodów reklamowych w segmencie prasy drukowanej przy jednoczesnej słabszej niż oczekiwana dynamice wzrostów reklamowych po stronie wydań internetowych.
Część winy za straty GMG mają też ponosić byli menedżerowie koncernu - Alan Rusbridger, który w ub.r. odszedł z funkcji redaktora naczelnego dziennika „The Guardian” oraz Andrew Miller, były dyrektor wykonawczy, bo obaj mocno stawiali na kosztowną międzynarodową ekspansję wydawnictwa.
Chodzi m.in. o uruchomienie internetowych serwisów Guardiana w USA i Australii, co miało zaowocować dodatkowymi przychodami reklamowymi na obiecujących rynkach. Okazało się jednak, że chociaż obie zagraniczne platformy zanotowały w czerwcu br. 167 mln użytkowników, to reklamowo GMG przegrywa tam z takimi gigantami jak Facebook i Google.
GMG potwierdza też, że konsekwencją wprowadzania oszczędności będą zwolnienia pracowników, co wydawnictwo spodziewając się słabych wyników, zapowiadało już wcześniej. W sumie pracę w różnych działach wydawnictwa ma stracić 270 osób - zarówno dziennikarzy, jak i pracowników reklamy oraz administracji.
Katharine Viner, obecna redaktor naczelna Guardiana przyznała niedawno, że wobec rosnącej potęgi serwisów społecznościowych media muszą wypracować zupełnie nowy model biznesowy.
Dołącz do dyskusji: Guardian Media Group z rekordową stratą, 270 pracowników do zwolnienia