Jaka jest telewizja marzeń Polaków?
Program telewizyjny bez pasm reklamowych, możliwość oglądaniaulubionych seriali i programów o dowolnej porze, a także dostęp doInternetu za pośrednictwem telewizora i pilota - takiej telewizjioczekują dziś Polacy. Raport na temat potrzeb telewidzówprzygotowała firma Inotel we współpracy z TNS OBOP.
Wnioski z badań są jednoznaczne: jesteśmy znudzeni tradycyjnątelewizją. W dobie Internetu i dostępu do niemal nieograniczonejilości treści multimedialnych, nasze oczekiwania systematycznierosną. Nic więc dziwnego, że aż 33% Polaków zakłada możliwośćrezygnacji z usług operatorów telewizji kablowej lub platformcyfrowych, jeśli nie wzbogacą one w najbliższym czasie swojejoferty i nie stanie się ona bardziej spersonalizowana. Wśród osóbmłodych i dobrze wykształconych wynik ten jest jeszcze wyższy ioscyluje w granicach 47%. Polacy są gotowi zapłacić więcej zawysokiej jakości obraz i dźwięk, bogatszy repertuar, a także dostępdo wielu dodatkowych, niedostępnych obecnie funkcji.
Znudzeni reklamą
Zdaniem Jakuba Dwernickiego, prezesa zarządu spółki Inotel, któraprzygotowała raport, to poważny sygnał zarówno dla właścicielipopularnych kablówek, jak i operatorów telekomunikacyjnych, którzywprowadzają bardziej zaawansowane usługi telewizji internetowej. -Z naszych badań wynika, że Polaków przestała satysfakcjonowaćproponowana im oferta telewizyjna. Bez wątpienia, dostawcy usługtelewizyjnych powinni poważnie zastanowić się, jak sprostaćrosnącym oczekiwaniom odbiorców. Dziś nie wystarcza nam już nawetnajbardziej atrakcyjna oferta programowa, chcemy mieć większy wpływna to co, kiedy i w jaki sposób oglądamy. Telewidzowie stali siębardziej świadomi swoich potrzeb, a tym samym bardziej wymagający -komentuje Dwernicki.
Wyniki raportu, przygotowanego przez Inotel we współpracy z TNSOBOP, pokazują, że najbardziej jesteśmy znużeni reklamą: aż 45%ankietowanych chciałoby mieć możliwość przewijania spotów. Taliczba akurat nie dziwi. Długość bloków reklamowych i ichczęstotliwość systematycznie rośnie. Coraz trudniej jest więc namśledzić fabułę programu i coraz częściej reklamy - zamiast zachęcaćdo kupna danego produktu - po prostu nas irytują. Jednym z powodówjest to, że pojawiają się zawsze w najmniej odpowiednimmomencie.
Internet w TV
Ciekawe są wyniki dotyczące funkcji, jaką ma spełniać współczesnatelewizja. Okazuje się, że Polakom marzy się bardziej nowoczesna iwszechstronna oferta. Aż 30% respondentów chciałoby korzystać zInternetu za pośrednictwem telewizora, 29% chętnie skorzystałoby zwirtualnej wypożyczalni DVD oraz z usługi video na żądanie, a 25%ankietowanych marzy o prowadzeniu wideo-rozmów ze znajomymi zwykorzystaniem odbiornika telewizyjnego.
- Pamiętajmy, że współczesna telewizja nie oferuje nam wielewięcej możliwości niż kilka, czy kilkanaście lat temu. Owszem,jakość nadawanych programów i dźwięku, a także oferta programowastacji, jest nieporównywalna, ale sama zasada działania telewizjisię nie zmieniła. Wciąż jesteśmy tylko odbiorcami i nie mamyżadnego wpływu na ramówkę czy jakość programów - analizuje JakubDwernicki.
Coraz więcej HD
Raport przygotowany przez Inotel wskazuje na jeszcze jedną ważnątendencję na rynku telewizyjnym. Coraz więcej Polaków chce oglądaćprogramy w wysokiej rozdzielczości. Choć na razie jedynie 10%polskich telewidzów przyznaje się do posiadania telewizoraoznaczonego "HD Ready", w ciągu roku kolejne 10% deklaruje chęćzakupu takiego odbiornika. W dalszej przyszłości telewizor wysokiejrozdzielczości chce zakupić 17% Polaków. Wszystko więc wskazuje nato, że staniemy się wkrótce jednym z liderów telewizji HD wEuropie.
Badania zostały przeprowadzone na reprezentatywnej grupiePolaków.
Dołącz do dyskusji: Jaka jest telewizja marzeń Polaków?