Jarosław Kuźniar: krótkie wideo to wymagający format, robimy 200 materiałów miesięcznie
Grupa Onet-RAS Polska rozwija format 100” - krótkie materiały wideo dotyczące najważniejszych wydarzeń i zjawisk interesujących internautów. Obecnie co miesiąc tworzonych jest około 200 materiałów w ramach tego formatu. - Niełatwo opowiedzieć angażującą historię w ciągu 100 sekund. Wśród naszych najpopularniejszych materiałów jest historia faceta, który odstrzelił sobie twarz i animacja wyjaśniająca mechanizm wyborów w USA - zdradza w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Jarosław Kuźniar odpowiedzialny w Onet-RAS Polska za projekt 100”.
Grupa Onet-RAS Polska w środę na konferencji prasowej potwierdziła, że rozwija 100” - projekt krótkich (trwających maksymalnie 100 sekund) materiałów wideo publikowanych zarówno na głównej stronie portalu Onet.pl, jak i w serwisach należących do grupy Onet-RAS Polska.
Według wydawcy materiały wideo w ramach 100” w zwięzły i zrozumiały sposób mają poszerzać wiedzę na temat najważniejszych wydarzeń, inspirować, opowiadać i tłumaczyć otaczający świat. 100” są przygotowywane z myślą o odbiorcach mediów społecznościowych - pojawiają się z napisami, aby można je było oglądać bez dźwięku, w tym również na urządzeniach mobilnych.
Materiały w formacie 100” są publikowane nie tylko w polskich, ale także zagranicznych serwisach należących do grupy RASP m.in. w Serbii, Chorwacji i na Węgrzech. Jest też kilka opcji napisów w różnych językach, które można wybrać podczas oglądania konkretnego wideo.
W rozmowie z serwisem Wirtualnemedia.pl Jarosław Kuźniar, dziennikarz odpowiedzialny za projekt 100” podkreśla, że format krótkich form wideo jest z jednej strony wymagający, z drugiej zaś inspirujący dla dziennikarzy i twórców.
- Pierwsze testy tego formatu rozpoczęliśmy jeszcze w ubiegłym roku - opisuje Jarosław Kuźniar. - Później konsekwentnie staraliśmy się budować odpowiedni zespół. Udało się. Dzisiaj tworzymy miesięcznie około 200 „setek” o różnej tematyce - dodaje.
Kuźniar przyznaje, że trudność w dotarciu do widza polega dzisiaj na pokazaniu w krótkim czasie świetnie skonstruowanej historii. - Preferencje odbiorców są różne, podam dwa przykłady - tłumaczy Kuźniar.
- Z jednej strony jest materiał o człowieku w USA, który podczas próby samobójczej przeżył, ale odstrzelił sobie twarz. Lekarze cudem przywrócili mu wygląd człowieka drogą przeszczepu. Po drugiej stronie jest w całości animowany materiał wyjaśniający skomplikowany mechanizm wyborów w Stanach Zjednoczonych. Powiem jeszcze coś - dużą popularność zdobyło u nas wideo z symulacją przyczyn wypadku premier Beaty Szydło. To był materiał, który pojawił się kilkadziesiąt godzin po zdarzeniu, ale zawierał konkretną wiedzę o nim. Ten przykład świadczy o tym, że widza nie przyciągają wyłącznie szybko podane błahostki, ale także treści o prawdziwej wartości informacyjnej.
Miałem umrzeć po TV ale ma kiedy 😉 @OnetRano pędzi jak nikt się nie spodziewał, mojemu @Onet_100 życzę tego samego ✊🏻pic.twitter.com/0hX0Bb8IWf
— Jarosław Kuźniar (@JaroslawKuzniar) 8 marca 2017
Przygotowanie jednego materiału w formacie 100” trwa około dwóch godzin i wymaga zgrania treści z grafiką. Kuźniar zaznacza, że jego zespół przygotowuje nie tylko „setki” dla serwisów grupy Onet-RAS Polska, ale także dla zewnętrznych partnerów biznesowych. - Część firm woli wydać pieniądze na krótką opowieść o sobie skomponowaną w ramach 100” niż na kolekcję slajdów w PowerPoint - podkreśla Kuźniar.
Według badania Gemius/PBI w styczniu br. serwisy i aplikacje Grupy Onet-RASP zanotowały 21,38 mln realnych użytkowników i 3,25 mld odsłon, a sam portal Onet.pl - 17,81 mln użytkowników i 2,19 mld odsłon.
Dołącz do dyskusji: Jarosław Kuźniar: krótkie wideo to wymagający format, robimy 200 materiałów miesięcznie
Dokładnie. Nawet okienek nie widzę.