KER: reklama nc+ z „multiżonatym” Tarikiem to przedmiotowe traktowanie kobiet (wideo)
Komisja Etyki Reklamy działająca przy Radzie Reklamy uznała, że spot telewizyjny usługi multiroom w nc+ (ITI Neovision), którego głównym bohaterem był „multiżonaty” Tarik, naruszył branżowy kodeks etyczny, bo utrwalił negatywne stereotypy dotyczące kobiet.
Złożone do KER skargi dotyczyły kampanii usługi multiroom w nc+ prowadzonej w maju i czerwcu br. w kontekście mistrzostw świata w piłce nożnej. Głównym bohaterem reklam był mężczyzna pochodzący z kultury arabskiej i jego żony (przeczytaj więcej na ten temat).
Zdaniem jednego ze skarżących, reklama sugeruje, że każdy mężczyzna marzy o wielożeństwie i oglądaniu mundialu, podczas gdy jego żony zajmują się gotowaniem, wychowywaniem dzieci czy ćwiczeniami. Tym samym powiela stereotypy dotyczące płci sugerując, że każdy mężczyzna i żadna kobieta nie interesuje się piłką nożną. Dodatkowo przedstawia w stereotypowym i prześmiewczym świetle kulturę arabską.
W kolejnej skardze napisano, że reklama jest obraźliwa zarówno dla kobiet (sugeruje, że nie potrafią dobrze korzystać z telewizji, zajmują się błahymi sprawami, są przedstawione jako obiekty seksualne), jak i dla wyznawców islamu (wyraźna sugestia, że wielożeństwo jest popularne i normalne).
W jeszcze innej stwierdzono, że „zarówno wizerunek Tarika, traktujący swoje liczne żony w podobnie przedmiotowy sposób, co telewizory, jak i przede wszystkim wizerunek żon, nie różniący się niczym od innych mebli w domu bohatera reklamy. Kobiety nie są przedmiotami, które można uciszyć pilotem. Kobiety interesują się nie tylko modą i serialami, ba - kobiety także oglądają mundial, choć w obliczu tak wykluczających treści chyba w końcu przestaną”.
W odpowiedzi na te skargi przedstawiciele ITI Neovision wyjaśnili, że celem kampanii było wytłumaczenie na czym polega usługa multiroom i pokazanie korzyści, jakie dzięki niej może zyskać każda rodzina.
- Chcieliśmy to uczynić w lekki, zabawny sposób, licząc na poczucie humoru rodaków. Aby pokazać korzyść posiadania 6 telewizorów w jednym domu stworzyliśmy rodzinę sympatycznego Tarika i jego 5 żon. W naszej kulturze nie mamy wielożeństwa, dlatego pojawiło się nawiązanie do kultury wschodniej, choć jest ono tylko symboliczne, bo w rzeczywistości w kulturze arabskiej dopuszczalne było posiadanie maksymalnie 4 żon - napisała firma. - Do prezentacji naszej oferty skorzystaliśmy z pastiszu baśni arabskiej. Zarówno wnętrza, jak i postaci są wystylizowane w takim klimacie. Zachowanie postaci również zostało przerysowane w celu podkreślenia „wymyślonego” charakteru scen. Trudno tu mówić o namawianiu do bigamii. Wielożeństwo istnieje jednak w innych kulturach i jest zgodne z regulacjami państw, w tym w części państw arabskich i trudno spodziewać się cenzurowania elementów tych kultur w przekazach mediowych - dodała.
Przedstawiciele ITI stwierdzili ponadto, że cała kampania wykreowana została w formie wcześniej wskazanego pastiszu, w sposób specjalnie przerysowany. - Naszym celem nie było powielanie niekorzystnych dla kobiet stereotypów, tylko pokazanie, że każdy z domowników może mieć różne preferencje co do wyboru programu telewizyjnego, a zaproponowane przez nas rozwiązanie pomaga to bezkonfliktowo rozwiązać. Trudno się zgodzić z oceną, że kobiety ukazane są w sposób nie różniący się od innych mebli, gdyż właśnie każdy z członków rodziny ma w założeniu mieć możliwość obejrzenia tego, co lubi, by w okresie natężonych rozgrywek nie musieć być zmuszonym do oglądania wyłącznie meczów. Nie jest też prawdą, że kobiety ukazane są jako „obiekty seksualnego pożądania” lub „harem, własność mężczyzny”. Kobiety są pokazane w taki sam sposób jak mężczyzna i dzieci, a więc baśniowy, wyidealizowany, w otoczeniu przepychu. To konwencja tej kampanii - czytamy w odpowiedzi złożonej do KER.
Komisja Etyki Reklamy mimo tych wyjaśnień uznała, że zaskarżona reklama nc+ naruszyła dobre obyczaje i nie była prowadzona w poczuciu odpowiedzialności społecznej, bo wykorzystuje wizerunek kobiet w sposób niezgodny z normami obyczajowymi - przedmiotowe traktowanie kobiet, na równi z telewizorem, jest działaniem dyskryminującym kobiety. Mimo, że reklama jest utrzymana w konwencji żartu, utrwala jednak negatywne stereotypy.
Dołącz do dyskusji: KER: reklama nc+ z „multiżonatym” Tarikiem to przedmiotowe traktowanie kobiet (wideo)