Kim są internauci z Europy Środkowo-Wschodniej?
Kraje Europy Środkowo-Wschodniej - mimo podobnego poziomu dojrzałości rynkowej - różnią się pod względem profilu społeczno-demograficznego użytkowników sieci - wynika z badania firmy Gemius.
Analiza widowni internetowej Turcji, Ukrainy, Białorusi, Chorwacji, Rosji, Rumunii, Słowacji, Słowenii, Bułgarii, Litwy, Łotwy, Estonii, Węgier, Polski i Czech pozwoliła wskazać cechy charakterystyczne dla poszczególnych rynków regionu.
W większości krajów CEE widownie internetową tworzy porównywalna liczba kobiet i mężczyzn. Do wyjątków należą Turcja i Słowenia. Ponad połowę internautów na tych rynkach (56% w Turcji i 53% w Słowenii - wg danych gemiusAudience za grudzień 2011) stanowią mężczyźni. Mimo że tureccy użytkownicy płci męskiej najchętniej odwiedzają google.com, to najbardziej angażującym tę część widowni portalem jest goldpara.com (serwis biznesowy).
Kobiety z kolei stanowią silniejszą grupę użytkowników sieci na Łotwie (ponad 53% - gemiusAudience grudzień 2011). Podobnie do męskiej części internetowej populacji w tym kraju, wśród pań niezwykle popularny jest horyzontalny portal inbox.lv. Okazuje się jednak, że kobiety na Łotwie najwięcej czasu spędzają na serwisach społecznościowych – draugiem.lv oraz odnoklassniki.ru.
Kraje CEE różnią się również pod względem udziału grup wiekowych w rynku online. Najmłodszą populacją może pochwalić się Turcja - osoby w wieku 15-34 lat stanowią większość internautów w tym kraju (ponad 63%). Na Białorusi oraz na Ukrainie wynik ten jest niewiele niższy i wynosi kolejno 61,3% i 60,9%. Polscy użytkownicy sieci w wieku 15-34 lata stanowią prawie 50% widowni internetowej i spędzają w sieci średnio około 28 godzin w ciągu miesiąca.
W Turcji ogromną popularnością wśród młodych internautów cieszy się blog blogcu.com, podczas gdy użytkownicy sieci powyżej 35 lat chętniej zaglądają na portal jednego z popularnych tureckich dzienników - Miliyet.
Pierwsze oznaki starzenia się widowni internetowej zauważalne były na przestrzeni 2011 roku na Ukrainie, gdzie udział grupy wiekowej 55+ na tle całej populacji internetu wzrósł o 1,5 pkt. proc., do 5,6%. Dla porównania, w Estonii, Czechach oraz w Słowenii wynik ten utrzymuje się na poziomie ok. 15%. Na tle wszystkich grup wiekowych w Czechach, najstarsza z nich spędza znacznie więcej czasu na stronach oferujących gry online (np. geewa.com, hry.cz) oraz na serwisach randkowych (np. rande.cz) niż młodzież.
W Polsce udział starszych internautów w populacji online nie jest aż tak wysoki jak w wyżej wymienionych krajach regionu (seniorzy stanowili w grudniu 2011 r. 10,1% polskiej widowni internetowej), ale w porównaniu z rokiem 2010 ta grupa wiekowa powiększyła się o ponad 300 tys. nowych użytkowników.
Pod względem poziomu edukacji najlepiej spośród wszystkich analizowanych państw regionu wypadają Białoruś, Ukraina i Rumunia. W tych krajach zaobserwowano największy udział wysoko wykształconych użytkowników sieci. Według danych gemiusAudience za grudzień 2011 r., ponad 41% internautów na Ukrainie posiada wykształcenie wyższe. W Rumuni wskaźnik ten był o ok. 3 pkt. proc., a na Białorusi o ok. 5 pkt. proc. niższy.
W Polsce grupa internautów z tytułem magistra jest równie silna (ok. 25% ogólnej liczby internautów w kraju), jednakże najwięcej czasu w sieci, bo średnio 29 godzin w miesiącu (gemiusAudience, grudzień 2011), spędzają absolwenci studiów licencjackich. Dla porównania, internauci z wyższym wykształceniem są mniejszością np. w Turcji - według danych gemiusAudience za grudzień 2011 stanowili oni mniej niż 15% ogólnej widowni internetowej w tym kraju.
Dołącz do dyskusji: Kim są internauci z Europy Środkowo-Wschodniej?