Motor-Press Polska zamyka magazyny drukowane. Przez dwa lata miało 2,5 mln zł straty
Wydawnictwo Motor-Press Polska poinformowało o zakończeniu wydawania swoich magazynów drukowanych: "Women’s Health", "Men’s Health", "Runner’s World", "Auto Motor i Sport" oraz "Motocykl". Firma od miesiąca jest w stanie upadłości, w 2021 roku przy wzroście przychodów o 4,6 proc. do 11,85 mln zł zanotował 1,57 mln zł straty netto.
Na swojej stronie internetowej Motor-Presse Polska poinformowano, że styczniowo-lutowe numery magazynów "Women’s Health", "Men’s Health", "Runner’s World", "Auto Motor i Sport" oraz "Motocykl" to ostatnie w wersji drukowanej.
- Bez zmian działają strony internetowe i media społecznościowe poszczególnych tytułów. Ich popularność oraz budowana przez lata rozpoznawalność naszych brandów wykazują duży potencjał w znalezieniu nowego wydawcy - zaznaczono.
Motor-Press Polska w upadłości
W połowie grudnia sąd ogłosił upadłość Motor-Press Polska. W komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej spółki syndyk wezwał zainteresowane osoby i podmioty, żeby w ciągu 30 dni od decyzji sądu o upadłości zgłosili swoje wierzytelności wobec niej.
O trudnej sytuacji w Motor-Presse Polska otwarcie napisał jesienią ub.r. Jacek Ociepko, redaktor naczelny „Motocykla”. Magazyn w listopadzie pierwszy raz od wielu lat ukazał się w wersji na dwa miesiące, tak samo planowano kolejny numer pisma.
- Nie ma co ukrywać, że w ostatnich miesiącach nad naszą redakcją zawisły czarne chmury. Wzrost cen druku o 100% w ciągu roku, szalejące ceny benzyny, bez której przecież nie da się testować motocykli, ciągle rosnące koszty wynajmu biura, komputerów oraz życia wymusiły radykalne kroki - wyliczył Jacek Ociepko, redaktor naczelny „Motocykla”.
- Teraz musimy zacisnąć pasa i walczyć o przetrwanie. Dziś mogę wam obiecać, że łatwo się nie poddamy. Mam nadzieję, że tak jak przed laty numer łączony pozwolił nam odnieść sukces, tak będzie i tym razem - dodał Ociepko.
Magazyn „Ciężarówki i Autobusy” z początkiem ub.r. został przekształcony z dwumiesięcznika w kwartalnik. Jego ostatni jak na razie numer był w sprzedaży od lipca do września.
Większość magazynów wydawanych przez Motor-Presse Polska zdrożała dwukrotnie w ciągu minionego roku. Grudniowy numer „Men’s Health” kosztował 14,99 zł, a za listopadowy trzeba było zapłacić 15,99 zł. Poprzednio, od lutego br., cena miesięcznika wynosiła 12,99 zł, a wcześniej - 11,99 zł. „Women’s Health” kosztuje obecnie 11,99 zł. Od marca za magazyn trzeba było płacić 9,99 zł, a wcześniej 8,99 zł.
Cena listopadowo-grudniowego wydania „Runner’s World” wynosiła 14,99 zł. Od numeru marcowo-kwietniowego było to 13,99 zł, a wcześniej 12,99 zł.
„Auto Motor i Sport” kosztował ostatnio 13,99 zł. Od marca do października br. cena wynosiła 11,99 zł, a wcześniej 10,99 zł. Miesięcznik „Motocykl” w ub.r. kosztował 9,99 zł, a od początku br. - 10,99 zł. W listopadzie ukazał się numer na dwa miesiące w cenie 12,99 zł, kolejne takie wydanie będzie w sprzedaży w styczniu i lutym.
Motor-Press Polska przez dwa lata miało 2,5 mln zł straty
Według sprawozdania finansowego Motor-Press Polska opublikowanego właśnie w KRS rok do roku przychody wydawnictwa ze sprzedaży czasopism zwiększyły się z 4,16 do 4,48 mln zł, a z reklam - z 6,32 do 7,15 mln zł. Natomiast wpływy z pozostałych usług skurczyły się z 832,7 do 125,5 tys. zł.
Wzrost przychodów o 4,6 proc. w 2021 roku tylko w niewielkim stopniu zrekompensował spadek z 2020 roku. Wtedy wpływy firmy poszły w dół z 16,95 do 11,33 mln zł, czyli o 33,2 proc.
W portfolio prasowym wydawnictwa są magazyny lifestylowe „Men’s Health”, „Women’s Health” i „Runner’s World” oraz motoryzacyjne „Auto Motor i Sport”, „Motocykl” oraz „Ciężarówki i autobusy” (ten ostatni został zamknięty w połowie ub.r.).
Ten wzrost był też dużo niższy od dynamiki kosztów rodzajowych Motor-Press Polska, które w 2021 roku poszły w górę o 15,8 proc. w górę - z 12,57 do 14,56 mln zł. To głównie efekt wzrostu wydatków na usługi obce z 6,34 do 7,07 mln zł, na wynagrodzenia z 4,27 do 5,46 mln zł oraz na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze z 735,9 do 900,8 tys. zł.
Natomiast pozostałe koszty rodzajowe zmalały z 831,3 do 724,5 tys. zł.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
W konsekwencji strata sprzedażowa Motor-Press Polska pogłębiła się z 1,25 do 2,79 mln zł. Pozostałe wskaźniki rentowności poprawił wzrost pozostałych wpływów operacyjnych z 404,5 tys. zł do 1,1 mln zł, na który złożył się wzrost wyniku z aktualizacji niefinansowych aktywów trwałych z 27,8 do 264,6 tys. zł i innych wpływów operacyjnych z 376,7 do 819,7 tys. zł.
Do wzrostu w ostatniej statystyce przyczyniło się umorzenie spłaty części pożyczki uzyskanej po wybuchu epidemii od Polskiego Funduszu Rozwoju w ramach tzw. tarczy finansowej (w sprawozdaniu nie wskazano, jaką część umorzono, maksymalnie mogło to być 75 proc.). Spółka otrzymała z tarczy finansowej 1,02 mln zł, ponadto uzyskało dwie znaczące dotacje: 229,3 tys. zł z budżetu Wrocławia oraz 127,1 tys. zł od Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Strata operacyjne wydawnictwa pogłębiła się z 881,9 tys. zł do 1,75 mln zł, a strata netto - z 993,2 tys. zł do 1,57 mln zł.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2021 r., a poprzedni - 2020 r.
Na koniec 2021 roku Motor-Press Polska na rachunkach bankowych miało 761 tys. zł, wobec 2,37 mln zł rok wcześniej. Wskutek straty kapitał własny firmy zmalał z 3,56 do 1,83 mln zł.
Natomiast wartość aktywów trwałych zwiększyła się z 1,45 do 1,61 mln zł, głównie w efekcie wzrostu inwestycji długoterminowych z 50,1 do 110,1 tys. zł oraz aktywów z tytułu odroczonego podatku dochodowego z 744,8 do 896,3 tys. zł.
Wycena wartości niematerialnych i prawnych zmalała natomiast z 567,2 do 520,6 tys. zł, a środków trwałych - z 83,1 do 67 tys. zł.
Od pięciu lat jedynym właścicielem Motor-Presse Polska jest prezes firmy Maciej Mizuro, 100 proc. jej udziałów przejął od niemieckiego holdingu Motor Presse Stuttgart. Mizuro zarządza polskim wydawnictwem od końcówki 2016 roku (zastąpił na tym stanowisku Krzysztofa Komara), wcześniej pracował w niej przez kilka lat jako szef działu finansowego i prawnego.
Dołącz do dyskusji: Motor-Press Polska zamyka magazyny drukowane. Przez dwa lata miało 2,5 mln zł straty