Lidl będzie testować kasy samoobsługowe. W piątek rusza sklep internetowy
W najbliższy piątek wystartuje sklep internetowy sieci dyskontów Lidla. Będą w nim dostępne produkty spoza kategorii żywności, ceny będą takie same jak w sklepach stacjonarnych Lidla. Jeszcze w tym roku, w kilkudziesięciu wybranych sklepach sieci, staną kasy samoobsługowe. - Dziś mogą zastąpić pracownika, którego na rynku nie ma - ocenił prezes zarządu Lidl Polska, Maksymilian Braniecki.
Sklep internetowy Lidla będzie działał pod adresem lidl-sklep.pl. Będą w nim dostępne produkty z ośmiu kategorii, m.in. akcesoria do domu, do łazienki i do ogrodu, odzież ,dobra szybkozbywalne do domu, sprzęt sportowy.
Jak zapowiedział w środę prezes Lidl Polska Maksymilian Braniecki, na początek w ofercie serwisu będzie ok. 650 produktów. Ich ceny będą identyczne jak w sklepach stacjonarnych Lidla, nowe produkty i promocje będą wprowadzane w poniedziałki, czwartki i soboty. W planach są także oferty specjalne tylko w sklepie online.
- Jest to początkowa faza, zaczynamy z małą ilością artykułów - stwierdził Braniecki, prezes zarządu Lidl Polska. - Jeśli porównamy się do naszego największego konkurenta, nie jesteśmy we wszystkich miejscach w Polsce, docieramy (ze sklepem internetowym - przyp.) do każdego klienta w Polsce. Mamy ogromne oczekiwania wobec tych, którzy nie mają dostępu do naszego sklepu, będą mogli z naszej oferty korzystać - dodał szef Lidl Polska.
- Te artykuły są wyjątkowe, ponieważ znamy ich cenę i jakość na rynku. Jakości produktów, które oferujemy w relacji do ich ceny, są unikatowe. Polski konsument nie będzie musiał wybierać między jakością a ceną - ocenił Piotr Rogowski, chief commercial officer i członek zarządu Lidl Polska.
Zakupy dostarczą kurierzy, zwroty nadawane na poczcie
Zakupy z Lidl-sklep.pl będą dostarczane w ciągu trzech dni roboczych przez firmy kurierskie InPost i Geis (w planach nie ma razie dostaw Paczkomatami). W przypadku zakupów za ponad 149 zł dostawa będzie darmowa, a przy tańszych zakupach będzie kosztować 9,90 zł. Obecnie nie ma możliwości odbierania zakupów w stacjonarnych sklepach Lidla. Płatności obsługuje PayU. partnerem logistycznym jest firma Remus, od której sklep wynajmuje powierzchnie magazynowe.
Za zakupy na lidl-sklep.pl będzie można płacić przelewem internetowym, kartą płatniczą oraz Blikiem.
Klienci sklepu internetowego Lidla będą mieli 30 dni na bezpłatny zwrot towarów. Operatorem tych przesyłek będzie Poczta Polska.
Sklep internetowy Lidla będzie połączony z uruchomioną na początku kwietnia aplikacją rabatową Lidl Plus. Z aplikacji korzysta już 250 tys. klientów, w tym około połowa to osoby używające jej w sklepie.
W sklepie nie będzie natomiast sprzedawana żywność. Braniecki uważa, że firma ma kilka pomysłów na sprzedawanie żywności w sieci, ale obecne wiąże się to ze zbyt dużymi kosztami. Odbiór zakupów nie będzie możliwy w sklepie stacjonarnym.
Maksymilian Braniecki zapowiedział, że Lidl-sklep.pl po roku działalności ma znaleźć się w czołowej sklepów internetowych z produktami spoza kategorii żywności.
Lidl Podróże był sprawdzianem przed wejściem w e-commerce
Maksymilian Braniecki na wczorajszym spotkaniu poświęconym sklepowi internetowemu przyznał, że pomocny w uruchomieniu projektu był koncept sprzedaży wycieczek.
- Lidl Podróże był naszą pierwszą wprawką do świata online. Na razie usługa rozwija się w sposób spokojny, ale nie jest to focus naszej działalności. Testowaliśmy na tej platformie różne rozwiązania e-commercowe - przyznał zgromadzonym dziennikarzom Maksymilian Braniecki.
Część kosztów otwarcia sklepu internetowego Lidla dla polskich klientów poniósł Lidl International, a część polski oddział. Firma ma ambicje, by w pierwszym roku działalności e-sklep Lidla znalazł się w pierwszej piątce polskiego e-commerce w kategorii non-food.
Kampania marketingowa sklepu online ruszy w połowie maja - obejmie telewizję, radio, digital, social media i nośniki zewnętrzne.
Ponad 670 sklepów w Polsce
Przedstawiciele Lidl Polska podali, że sieć ma już ponad 670 sklepów w całej Polsce, a w tym roku otworzy placówkę numer 700.
- W zeszłym roku otworzyliśmy 40 nowych sklepów. To tempo na najbliższych kilka lat chcielibyśmy utrzymać- mówił na wtorkowym spotkaniu z dziennikarzami prezes zarządu Lidl Polska, Maksymilian Braniecki.
Prezes przyznał także, że otwarcia nowych sklepów planowane są także w lokalizacjach, z których wycofują się inni gracze rynkowi (np. z centrów handlowych). Główną osią rozwoju pozostaną jednak sklepy otwierane samodzielnie, gwarantuje to bowiem najlepszą strukturę kosztów i obrotów.
Lidl w tym roku zacznie testować rozwiązanie znane z innych sieci sklepów - kasy samoobsługowe. Staną na próbę w kilkudziesięciu lokalizacjach w całej Polsce. - Kasy samoobsługowe nie dają tyle zaoszczędzonych godzin pracy, niż można byłoby się spodziewać. Dziś mogą zastąpić pracownika, którego na rynku nie ma - ocenił Braniecki.
Lidl eksportuje polskie produkty za 2,5 mld zł
Detalista pochwalił się, że tylko w ubiegłym roku wartość eksportu polskich produktów przez Lidl Polska wyniosła 2,5 mld zł netto. - To bardzo dobry wynik. Nasze produkty są w stanie być konkurencyjne na rynku - ocenił Piotr Rogowski, członek zarządu Lidl Polska.
Maksymilian Braniecki stwierdził, że "czas odczarować mit, że dzięki zakazowi handlu w niedzielę ktoś wygrywa, a ktoś przegrywa". - Dla nas to był bardzo dobry rok - przyznał szef polskiego oddziału Lidla. Dodał jednak, że "sklepy zamknięte w niedziele są dużym wyzwaniem".
Jak poinformował Braniecki, w skali roku Lidl Polska odnotował wzrost się m.in. sprzedaży porównywalnej (LfL).
Szef polskiego oddziału Lidla odniósł się do zapowiedzi rządu na temat możliwych ograniczeń rynkowych dla marek własnych sieci detalicznych. Zdaniem premiera Mateusza Morawieckiego, ich sprzedaż może ograniczać zyski polskich producentów, gównie żywności.
Według Branieckiego, ewentualne ograniczenia zaszkodziłyby klientom. - Marki własne są dobre, wpływają pozytywnie na cenę, to oferta, która jakościowo nie odbiega od marek producentów, a nawet jest wyższa - komentował prezes zarządu Lidl Polska.
Maksymilian Braniecki zapytany o strukturę zatrudnienia w polskich Lidlach, poinformował, że rotacja pracowników sieci wynosi mniej niż 20 proc. Po marcowych podwyżkach, firma nie planuje na razie kolejnych.
W ubiegłym roku Lidl Polska wydał na reklamy najwięcej spośród wszystkich sieci detalicznych na naszym rynku. Nakłady na promocję w mediach wzrosły o 18,9 proc., z 627,2 do 745,9 mln zł.
Żywność przez internet sprzedają Tesco, Carrefour i Auchan
Spośród dużych sieci dyskontów i supermarketów swoje sklepy internetowe mają od kilku lat Tesco, Auchan i Carrefour. W serwisach dwóch pierwszych jest dostępna przede wszystkim żywność (dostawa do domu jest dostępna głównie dla osób z Warszawy i okolic), a na Carrefour.pl przeważają produkty z innych kategorii.
Sprzedaży przez internet nie prowadzą natomiast Biedronka ani Żabka.
Swoje sklepy internetowe od lat mają czołowe sieci handlowe ze sprzętem RTV i AGD (m.in. MediaMarkt, Media Expert i RTV Euro AGD), z produktami budowlano-reklamowymi (Leroy Merlin, Castorama) oraz z meblami (m.in. Vox i Agata Meble).
Natomiast IKEA od dwóch lat umożliwia zamawianie mebli przez internet w miastach, w których działają jej sklepy stacjonarne.
Dołącz do dyskusji: Lidl będzie testować kasy samoobsługowe. W piątek rusza sklep internetowy