SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Lotos zwiększył wydatki na reklamy stacji paliw z 1,2 mln zł do 30,6 mln zł, a Shell zredukował je z 16,8 mln zł do 1,6 mln zł (Top5)

W okresie od stycznia do listopada 2019 roku koncerny paliwowe zwiększyły wydatki na reklamy stacji paliw w mediach tradycyjnych o 58,3 proc. Najbardziej wzrosły nakłady na reklamę Grupy Lotos. Z kolei Shell Polska zredukował je o 90,7 proc.

fot. materiały prasowefot. materiały prasowe

W okresie styczeń- listopad 2019 roku stacje paliwowe wydały na reklamy w mediach pozainternetowych 158,6 mln zł. W porównaniu do tego samego okresu 2018 roku było to 58,3 proc. więcej – wynika z analizy Wirtualnemedia.pl (dane cennikowe Kantar Media, netto, bez rabatów).

Blisko 2/3 całej tej kwoty stanowią nakłady PKN Orlen, który wydał w omawianym okresie na reklamę 93,9 mln zł. Było to 69,1 proc. więcej niż w tym samym okresie 2018 roku.

Drugim największym reklamodawcą w branży stacji paliw była Grupa Lotos z wydatkami w wysokości 30,6 mln zł. Ta spółka w największym stopniu zwiększyła budżet reklamy na media tradycyjne – o 2513 proc., z 1,2 mln zł w 2018 roku.

Trzecie miejsce na reklamowym podium należy do BP Europe. Ta firma zredukowała wydatki rok do roku o 3,9 proc., z 16,7 mln zł do 16 mln zł.

Kolejne miejsce należy do Circle K Polska z wydatkami w kwocie 14,5 mln zł (wzrost o 31 proc.).

Następny w zestawieniu Shell Polska obniżył znacząco budżet reklamowy – z 16,8 mln zł do 1,6 mln zł (spadek o 90,7 proc.).

Kluczowa telewizja

Stacje paliw najwięcej środków przeznaczały w omawianym okresie na telewizję. Było to 70,7 mln zł, czyli 90,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

W radiach zostawiły blisko 58 mln zł (wzrost o 21 proc. rok do roku).

Wydatki w magazynach zwiększyły o 34,3 proc., do 9,7 mln zł, a na nośnikach reklamy zewnętrznej – o 105,8 proc., do 9, 6 mln zł.

Wzrosły też nakłady na reklamę w gazetach – o 175 proc., z 2,9 mln zł do 7,9 mln zł oraz na reklamę OOH w Metrze – o 50 proc., do 105 tys. zł.
Mniejsze były wydatki stacji paliw na reklamy w kinach – rok do roku zmalały o 16,3 proc., do 2,7 mln zł.

Orlen nadal stawia na Kubicę i Formułę 1
PKN Orlen pod koniec grudnia 2019 roku poinformował, że Robert Kubica pozostaje w Formule 1 , a spółka zawarła umowę sponsorską z Alfa Romeo Racing.

- W sporcie podobnie jak w biznesie, bardzo ważna jest konsekwencja. Kiedy w ubiegłym roku wspieraliśmy powrót Roberta Kubicy do Formuły 1, wiedzieliśmy, że tworzymy historię sportu, ale też otwieramy nowy rozdział w historii marki Orlen. Miniony sezon przerósł nasze oczekiwania w kontekście korzyści uzyskiwanych dzięki obecności w najbardziej prestiżowych wyścigach świata. Sama wartość ekspozycji naszego logotypu po 16 wyścigach przekroczyła 110 mln zł, znacząco zwiększyliśmy również zyski sieci detalicznej - podkreślił Daniel Obajtek, prezes Orlenu. - Budowa globalnej rozpoznawalności marki pozwoliła nam też na rozpoczęcie procesu co-brandingu, w ramach którego docelowo wszystkie europejskie stacje naszej sieci mają działać pod jednym szyldem. Dziś robimy kolejny ważny krok na tej drodze wiążąc się z zespołem o olbrzymiej tradycji i historii. Naszym ambasadorem pozostaje Robert Kubica, niezmiennie lubiany, jeden z najszybszych kierowców świata - dodał prezes Orlenu.

W nowym sezonie Alfa Romeo Racing będzie funkcjonował pod nazwą Alfa Romeo Racing Orlen. Logo polskiej firmy będzie eksponowane na bolidach zespołu (m.in. na tylnym i przednim skrzydle, obręczy halo, lusterkach oraz na sekcjach bocznych), strojach kierowców (na klatce piersiowej i plecach kombinezonów i w trzech miejscach na kaskach), ubraniach mechaników i innych osób z zespołu oraz na wybranych elementach aranżacji garażu. Kontrakt zapewnia też znacznie większe niż do tej pory zaangażowanie kierowców i członków zespołu - na czele z Robertem Kubicą - w działania eventowe Orlenu, w tym w szczególności wsparcie organizowanej Verva Street Racing.

Lotos skupia się na elektromobilności, inwestuje w sponsoring

Grupa Lotos w 2019 roku promowała się platformą komunikacyjną "Naj...". W jednej z głównych kampanii promowała elektromobilność - działania pod hasłem „Naj z każdej strony”, reklamowana była m.in. sieć stacji ładowania samochodów elektrycznych. W reklamach wspólnie z dziennikarzem naukowym Tomaszem Rożkiem występują piłkarz Kuba Błaszczykowski i kierowca rajdowy Kajetan Kajetanowicz.

Spółka została też głównym partnerem polskiego tenisisty Huberta Hurkacza,podpisała też umowę sponsorską z Pomorskim Klubem Hokejowym.

Orlen jako grupa wydaje więcej niż jego czterej konkurenci łącznie

Nieco inaczej wyglądają całościowe wydatki reklamowe wymienionych powyżej firm jeżeli weźmiemy na warsztat ogólne ich wydatki na reklamę, bez wyodrębniania kategorii, w których są obecne (czyli łączne wydatki obejmujące nie tylko stacje paliw, ale też np. oleje, kąciki kawowe, akcje i obligacje, festiwale i imprezy sportowe itp).

Liderem niezmiennie pozostaje PKN Orlen z wydatkami w kwocie 156,1 mln zł (wzrost rok do roku o 48,9 proc.). Wydatki tej firmy są większe niż łączne nakłady czterech jego konkurentów: Lotosu, BP, Circle K i Shella.

Lotos jako grupa wydał od stycznia do listopada ub.r. na reklamę 76,1 mln zł (mniej o 2,4 proc.), BP - 33,1 mln zł (spadek o 2,6 proc.), Circle K - 18,7 mln zł (spadek o 24,3 proc.), a Shell - 17,3 mln zł (spadek o 28,7 proc.).

Dołącz do dyskusji: Lotos zwiększył wydatki na reklamy stacji paliw z 1,2 mln zł do 30,6 mln zł, a Shell zredukował je z 16,8 mln zł do 1,6 mln zł (Top5)

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl