"Mama w pracy" - kampania na rzecz poprawy sytuacji matek na rynku pracy
Co trzecia pracująca Polka (32 proc.) obawia się, że gdyby zaszła w ciążę, mogłaby mieć problemy w pracy, a co szósty pracodawca (17 proc.) twierdzi, że z powodu ciąży kobieta staje się gorszym pracownikiem.
Wynika z raportu "Macierzyństwo a praca zawodowa kobiet", przeprowadzonego w ramach projektu "Mama w pracy".
Celem kampanii "Mama w pracy", organizowanej przez Fundację Świętego Mikołaja, jest informowanie o sytuacji matek na rynku pracy, poprawa tej sytuacji oraz dyskusja na temat łączenia obowiązków macierzyńskich i zawodowych kobiet. Plakaty promujące akcję pojawiły się kilka dni temu na ulicach polskich miast.
Ze zleconych przez organizatorów kampanii badań wynika, że co piąta pracująca kobieta odkłada urodzenie dziecka w obawie przed utratą pracy. 15 proc. kobiet podczas rozmowy kwalifikacyjnej zapytano o plany macierzyńskie, a 22 proc. spotkało się z negatywną reakcją pracodawcy po poinformowaniu o ciąży.
"Chcemy spowodować pozytywne zmiany na rynku pracy, w tym celu prowadzimy konkurs dla pracodawców +Firma nieprzeciętnie przyjazna mamom+" - powiedział Dariusz Karłowicz, prezes Fundacji Świętego Mikołaja. Pierwsza edycja konkursu ruszy w lipcu.
W realizację kampanii włączyły się m.in. Caritas Polska oraz "Rzeczpospolita".
"Jesteśmy zbyt skupieni na tym, żeby być ludźmi sukcesu, czasem w tej pogoni za sukcesem zapominamy o tym, co najważniejsze, o czym przypominał nam Jan Paweł II, że zdrowa rodzina to zdrowe społeczeństwo. Dlatego tak ważne jest, by czasem o tych oczywistych prawdach przypominać poprzez takie kampanie" - powiedział o. Zdzisław Świniarski z Caritasu.
Akcja planowana jest na co najmniej 5 lat. Podsumowanie pierwszej edycji ma się odbyć w grudniu tego roku. Projekt współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Fundacja Świętego Mikołaja pomaga m.in. rodzinnym domom dziecka, samotnym matkom, zajmuje się sytuacją matek w pracy, wyrównywaniem szans edukacyjnych dla dzieci ze wsi. Prowadzi badania, organizuje kampanie społeczne i kulturalne, np. "Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą..." - kampania na rzecz Warszawskiego Hospicjum dla Dzieci (1998-2003), "Bóg się rodzi. Pomóż samotnym matkom" - kampania na rzecz Caritas Polska (2003), "Dzień Papieski" - kampania na rzecz Fundacji "Dzieło Nowego Tysiąclecia" (od 2005).
Dołącz do dyskusji: "Mama w pracy" - kampania na rzecz poprawy sytuacji matek na rynku pracy