TVP1 i TVN liderami oglądalności, udana jesień TVN7 i stacji informacyjnych. „Bardzo nietypowy sezon”
Jesienią liderem oglądalności w 4+ była TVP1, a TVP2 wyprzedziła TVN. W grupie 16-49 pierwsze miejsce zajął TVN. Największą widownię zgromadziły: finał Eurowizji Junior 2020, serial „M jak miłość” i „Teleexpress”. - O ile na wiosnę wszystkie topowe formaty były wstrzymywane, o tyle ramówki jesienne pełne były nowości i kontynuacji - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska z One House.
Pierwsze miejsce wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w okresie od 1 września do 30 listopada 2020 roku zajęła TVP1. Średni dobowy udział kanału względem analogicznego okresu 2019 roku zmniejszył się o 1,64 proc. i wyniósł 9,59 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement, udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez One House.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Drugi był Polsat, którego udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 10,56 proc. do 8,55 proc.
TVP2 wyprzedziła TVN
Podium uzupełnia TVP2, która awansowała z czwartej lokaty. Udział tej stacji jesienią br. wyniósł 7,64 proc., po spadku względem jesieni ub.r. o 8,83 proc.
Na czwartą lokatę spadł TVN (stacja miała 7,61 proc. udziału; w dół o 14,49 proc. - największy spadek w top 10).
Łączny udział czterech największych stacji zmniejszył się z 36,59 proc. jesienią 2019 roku do 33,39 proc. jesienią 2020 roku.
- Za nami bardzo nietypowy sezon, a w zasadzie rok. O ile na wiosnę wszystkie topowe formaty były wstrzymywane, o tyle ramówki jesienne pełne były zarówno dobrze zapowiadających się nowości jaki i silnych, znanych już widzom programów. Można byłoby się więc spodziewać, że jesień będzie należeć do głównych anten - tak się jednak nie stało. Rynek telewizyjny ulega coraz większej dywersyfikacji a grupa stacji dotąd definiowana jako BIG4 powoli odchodzi w zapomnienie. Ale nie jest to efekt tylko tego roku czy tylko tej jesieni - jest to proces, który trwa już od wielu lat z kilkoma skokami przyspieszającymi ten trend - na czele z zakończeniem procesu cyfryzacji. - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Katarzyna Baczyńska, head of media w agencji One House. - Można powiedzieć, ze sytuacja z którą dzisiaj mamy do czynienia jest kolejnym takim skokiem - ale tym razem wynikającym nie z technologii a ze zmian w zachowaniu widzów. W trakcie lockdown`u rynek jeszcze bardziej się podzielił ze względu na słabszą ofertę kanałów BIG4 w i przyspieszony odpływ widowni w stronę VOD i część tych zmian okazała się być trwała. A druga strona medalu to trudna sytuacja epidemiologiczna i społeczno-polityczna, która znajduje odbicie w bardzo wysokich wynikach stacji informacyjnych oraz coraz lepsza oferta programowa mniejszych anten. Nie można więc powiedzieć, że największe stacje poradziły sobie tej jesieni słabo - poradziły sobie na tyle dobrze na ile mogły biorąc pod uwagę zupełnie nowe okoliczności - analizuje ekspertka.
Na piątym miejscu zestawienia uplasował się kanał TVN24. Jego udział wyniósł 5,80 proc., po wzroście o 29,18 proc.
W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TVP Info (4,34 proc.; + 13,32 proc.), TV Puls (3,89 proc.; + 4,01 proc.), TV4 (3,79 proc.; - 3,56 proc.), TVN7 (3,59 proc.; + 16,18 proc.) i Polsat News (2,29 proc.; + 87,70 proc. - największy w top 10).
TVN na czele w 16-49
Udział będącego nowym liderem TVN wśród widzów w grupie komercyjnej 16-49 wyniósł 9,93 proc., po spadku o 16,27 proc.
Drugi był Polsat. Jego wynik jesienią br. zmniejszył się o 10,56 proc. do 9,57 proc.
Podium uzupełnia TVP2 (- 15,32 proc. do 6,30 proc.), a oczko niżej znalazła się TVP1 (- 12,83 proc. do 5,57 proc.).
Pierwszą piątkę uzupełnia Siódemka, która awansowała z siódmej lokaty (+ 41,76 proc. do 4,99 proc.).
Eurowizja Junior 2020 i „M jak miłość” hitami
Najwięcej widzów w okresie od 1 września do 30 listopada br. zgromadził pokazany 29 listopada o godz. 17.00 finał 18. Konkursu Piosenki Eurowizji Junior. W TVP1 transmisja miała średnio 4,47 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 29,34 proc.
Eurowizja Junior 2020 nadawana była również w TVP ABC i TVP Polonia, gdzie zgromadziła dodatkowo odpowiednio 341 tys. i 161 tys. osób.
Na drugiej pozycji uplasował się odcinek serialu „M jak miłość”, który 30 listopada śledziło średnio 4,13 mln osób. Udział stacji w tym czasie wyniósł 28,91 proc.
Najchętniej oglądanym programem informacyjnym był „Teleexpress” TVP1, który 22 listopada na antenie tej stacji obejrzało 4,10 mln widzów (28,61 proc. udziału). Była to trzecia topowa pozycja programowa w rankingu.
Drugie pod względem oglądalności wśród dzienników były „Fakty” TVN, które zgromadziły 3,52 mln widzów (emisja 29 listopada; 6. pozycja). Do zestawienia top 20 na 10 pozycji uplasowały się „Wiadomości” TVP1 z 3,03 mln oglądających (29 listopada).
Wśród 20 najchętniej oglądanych programów najwięcej, bo 16 miejsc zajęły pozycje wyemitowane przez TVP1. Trzy lokat należało do programów TVN, a jedna - do TVP2.
20 najlepiej oglądanych programów - grupa 16-49.
Dołącz do dyskusji: TVP1 i TVN liderami oglądalności, udana jesień TVN7 i stacji informacyjnych. „Bardzo nietypowy sezon”