SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Onet-RASP testuje użycie whitelisty adblocków w serwisie VOD

Po decyzji Axel Springer o zablokowaniu dostępu do serwisu Bild.de użytkownikom aplikacji blokujących reklamy własne sposoby walki z adblockerami rozważa też grupa Onet-RASP. - Pierwsze próby whitelistowania zostały już przeprowadzone w serwisie VOD - ujawnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Bartłomiej Zarębski, dyrektor ds. rozwoju produktu reklamowego w grupie Onet-RASP.

We wtorek niemiecki koncern Axel Springer zamknął dostęp do wszystkich treści w internetowym serwisie dziennika „Bild” użytkownikom programów blokujących reklamy. Osobom korzystającym z adblockerów proponowane jest wyłączenie tych programów podczas wizyty na stronach Bild.de lub wykupienie subskrypcji, której miesięczny koszt wynosi 2,99 euro.

W związku z decyzją Axel Springer Wirtualnemedia.pl zapytały przedstawicieli grupy Onet-RASP o to, jakie są jej plany działania w związku z rosnącą popularnością adblockerów także na naszym rynku.

- Używanie adblocków przez internautów ma swoją przyczynę w złych praktykach reklamowych utrudniających korzystanie z treści – podkreśla w odpowiedzi Bartłomiej Zarębski, dyrektor ds. rozwoju produktu reklamowego w grupie Onet-RASP. - Najbardziej jest to widoczne w pirackich serwisach z treściami wideo, nie mniej my jako wydawcy legalnego contentu nie odcinamy się od odpowiedzialności w tym obszarze. Dla Grupy Onet-RASP, który jest wydawcą treści premium, sprzeciw internautów wobec takich praktyk jest czytelny i zrozumiały, nie mniej adblocki używane w dużej skali są problemem strategicznym dla całej branży wydawniczej i reklamowej z dość oczywistego względu - środki pozyskiwane z emisji reklam finansują legalny content, po który użytkownicy naszych serwisów sięgają każdego dnia wielokrotnie. Tylko kompleksowe, wspólne rozwiązania całej legalnie działającej branży wydawców i reklamodawców przyniosą efekt i usuną przyczyny korzystania z adblocków. Dlatego Grupa Onet-RASP prowadzi kilka inicjatyw, z których część to działania własne, a część jest prowadzona we współpracy z przedstawicielami branży wydawniczej, internetowej i reklamowej – wyjaśnia Bartłomiej Zarębski. Jednocześnie wymienia metody, którymi Onet-RASP zamierza ograniczać zasięg korzystania z aplikacji blokujących reklamy.

- Przede wszystkim Grupa dynamicznie rozwija swoją ofertę - zwłaszcza wideo. Zakładamy, że ułatwiając internautom legalny dostęp do najbardziej atrakcyjnych treści, sprawiamy, iż nie muszą oni szukać ich w serwisach pirackich – zaznacza Zarębski. - Stawiamy też na edukację naszych użytkowników korzystających z adblocków. Z jednej strony będziemy ich uświadamiać, na czym polega rola reklamy w pozyskiwaniu legalnego contentu, z drugiej będziemy prosić o wprowadzanie na whitelistę adblocka serwisów Grupy Onet-RASP, z których korzystają na co dzień. W przyszłości, ze względu na warunki licencji i realia biznesowe, część treści będzie niedostępna dla użytkowników, którzy nie wprowadzili serwisów Grupy do whitelisty adblocka.

- W tej chwili nie mamy w planach, lecz nie wykluczamy w przyszłości, zaoferowania przez Grupę płatnych wersji serwisów z treściami premium bez reklam. Jednocześnie jako członkowie IAB Polska wraz ze światową organizacją IAB analizujemy aspekty prawne funkcjonowania firm oferujących adblocki, które to firmy stanowią zagrożenie dla legalnie działających biznesów mediowych pełniących ważną rolę społeczną. Na forum IAB wspieramy wszystkie inicjatywy branży reklamowej zmierzające do odcięcia finansowania serwisów pirackich za pomocą pieniędzy pochodzących z reklam – podkreśla dyrektor ds. rozwoju produktu reklamowego w grupie Onet-RASP.

Zarębski informuje też, że Onet-RASP prowadzi już prace nad wprowadzeniem mechanizmów blokujących dostęp do treści dla użytkowników adblockerów.

- Pierwsze próby whitelistowania zostały już przeprowadzone w serwisie VOD. Zakończenie fazy testów jest planowane na pierwszy kwartał 2016 roku – zapowiada Zarębski. Nie wyklucza także, że Onet-RASP w przyszłości może zmierzyć się z koniecznością sięgnięcia po tak restrykcyjne rozwiązania, jakie zastosował Axel Springer w wypadku serwisu Bild.de.

- W tej chwili Grupa Onet-RASP nie ma żadnych konkretnych planów związanych z całkowitym blokowaniem użytkowników stosujących adblocki. Jednak sytuacja rynkowa z tym zakresie jest bardzo dynamiczna i nie jest wykluczone, że w przyszłości wydawcy w Polsce, w tym nasza Grupa, będą musieli podejmować takie działania – przyznaje Zarębski.

W sierpniu br. strony Grupy Onet-RASP zanotowały 17,66 mln użytkowników, 3,73 mld odsłon oraz cztery godziny i 34:40 minuty średniego czasu korzystania przez użytkownika (według Megapanelu PBI/Gemius - zobacz pełne wyniki serwisów tematycznych).

Dołącz do dyskusji: Onet-RASP testuje użycie whitelisty adblocków w serwisie VOD

14 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Zen
Bardzo dobra decyzja. Nareszcie skonczy sie ta wojenka na wirtualne statysty uzytkownikow i wyswietlania stron pomiedzy wp a onet ;) Mniej ludzi wejdzie na strone i przeniasa sie na inna strone lub znajda i tak obejscie tej pseudo blokady.
odpowiedź
User
Wojteq
Na onecie już od dawna nie ma niczego, co mogłoby mnie skłonić do wyłączenia adblocka. Głupawe tytułu wiadomości, zidiociałe komentarze i wręcz obrzydliwa tendencyjność zarówno światopoglądowa jak i polityczna. Szkoda czasu na onet, a kolega ZEN komentarz wcześniej ma całkowitą rację - rynek nie znosi próżni - to co straci onet, zyskają inni.
odpowiedź
User
czytelnik i widz
A ja nie zamierzam rezygnować z AdBlocka
Przynajmniej dopóty - dopóki Wy swoje 1 minutowe filmiki chociażby w dziale newsy będziecie poprzedzać minimum 50 sekundami reklam.
Onecie - przestań być tak pazernym - gdybyście dali 10 sekund reklam nikt by ich nie blokował.... ale Wam się hajs musi zgadzać i dajecie tyle tego gówna, że oczy bolą
odpowiedź