SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Wydarzenia i trendy 2020 roku oraz wyzwania 2021 roku według Patrycji Koteckiej z Link4

Najważniejsze wydarzenia i trendy 2020 roku oraz wyzwania, przed którymi staje branża w 2021 roku wskazuje Patrycja Kotecka, członkini zarządu Link4.


Wydarzenie roku
Przyspieszenie nowych technologii w gospodarce w związku z wybuchem pandemii, w tym przeniesienie się wielu branż bądź dalszy, dynamiczny rozwój istniejących – do internetu. Można tu śmiało mówić o przejściu od Gospodarki 4.0 do Gospodarki 5.0.
 
Porażka / rozczarowanie / kryzys roku
Postępująca utrata znaczenia tradycyjnych, opiniotwórczych mediów – drukowanych, radiowych i częściowo telewizyjnych, a także portali horyzontalnych na rzecz social mediów i platform z kontentem filmowym na życzenie.

Duże spadki konwersji w mediach tradycyjnych i największych polskich portalach internetowych w sytuacji gwałtownego wzrostu konwersji sprzedażowych social mediach. Niepokojącym zjawiskiem jest to, że social media stają się dla dużej części społeczeństwa, zwłaszcza młodego pokolenia jedynym źródłem informacji, a zarazem to w tych mediach pojawia się najwięcej fakenewsów lub deepfakenewsów, przynoszących nie tylko zdeformowany obraz świata, ale wręcz wywołujących kryzysy, prowokujących do mowy nienawiści itp.

Trend roku
Zmiana modelu pracy w wielu branżach na pracę zdalną lub hybrydową, przeniesienie wielu stacjonarnych dotąd usług na platformę internetową, coraz większa oferta spersonalizowanych produktów dostępnych door to door, przeniesienie do kanału digital kolejnych funkcjonalności urzędów i instytucji (np. e-recepta, od początku 2021 e-skierowanie), imponujący wzrost e-commerce i związany z tym rozwój usług kurierskich i pocztowych. Na rynku technologii telekomunikacyjnych i software’owych – niesamowity skok pod względem narzędzi umożliwiających wspólną, zdalną pracę czy spotkania nawet kilkudziesięcio- czy kilkusetosobowych zespołów.

Człowiek roku
W branży medialnej człowiekiem roku 2020 jest bez wątpienia Zygmunt Solorz, który z sukcesem buduje synergie pomiędzy mediami online i offline. Ważnym etapem tej strategii była tegoroczna akwizycja Interii. W walce o zakup tego medium Solorz pokonał silnych konkurentów, w tym Wirtualną Polskę, Agorę i RASP.  Przejęcie od grupy Bauer jednego z największych polskich portali internetowych idealnie wpisuje się w portfel jego biznesowego imperium i pozwala rozwijać medialno-telekomunikacyjnej grupie swoją pozycję na rynku reklamy online. Interia to jeden z największych portali horyzontalnych w Polsce zarówno pod względem realnych użytkowników, jak i liczby odsłon stron. Z jej usług co miesiąc korzysta ponad 6 milionów odbiorców. Solorz może wykorzystać w przyszłości Interię jako narzędzie do budowania silnej platformy VOD.

Innym menedżerem, który na rynku mediów w 2020 roku odegrał wiodącą rolę, był Jacek Kurski, który zasługuje na wyróżnienie za szybką transformację telewizji publicznej w pandemii – będącą odpowiedzią na bieżący, ważny interes społeczny. To m.in. błyskawiczne zorganizowanie nauczania online w postaci kanału edukacyjnego Szkoła z TVP, a także emisję materiałów edukacyjno-poradnikowych związanych z pandemią.

Branża ubezpieczeniowa początkowo musiała zmierzyć się z kilkoma wyzwaniami. Jeśli chodzi o ubezpieczenia komunikacyjne, spadła sprzedaż pojazdów, zwłaszcza nowych; towarzystwa działające nie w oparciu o model sprzedaży direct, tak jak LINK4, potrzebowały też więcej czasu, by przenieść swoje działania na rozproszony system zdalny. Zachowania konsumenckie w obliczu obostrzeń sanitarnych przesunęły się też w kierunku oszczędności, co spowodowało konieczność dopasowania ofert do oczekiwań i pogłębionej, trudnej analityki rynku.

Z drugiej strony pandemia przyspieszyła rewolucję technologiczną w ubezpieczeniach – ubezpieczyciele wdrożyli zdalną i szybką likwidację niektórych szkód (za pomocą aplikacji na smartfony), zaoferowali produkty i pakiety gwarantujące ubezpieczenie w przypadku zachorowania na COVID, przyspieszyli wdrażanie robotyki i mechanizmów sztucznej inteligencji zarówno w sprzedaży, jak i reklamie czy marketingu. Co ciekawe, okazało się, że branżowy stress-test wywołany pandemią wykazał, że ten segment rynku był już gotowy na przejście w tryb pracy hybrydowej, w dużej mierze zdalnej. To oznacza, że prawdopodobnie nie będzie już powrotu do klasycznego modelu korpo, co przyniesie oszczędności i firmom (najem), i pracownikom (dojazdy i możliwe odległe od drogich miast miejsce pracy), a optymalizację kosztów może polepszyć jeszcze uruchomienie kolejnych funkcjonalności zdalnych (np. automatyczne systemy powiadamiania o wypadkach czy kolizjach pojazdów bądź już wkraczające na rynek urządzenia wearable alarmujące zdalnie lekarza i ubezpieczyciela o przewróceniu się czy zagrożeniu życia właściciela urządzenia, automatycznie wzywające też pomoc).

Trzy najważniejsze wyzwania na 2021 rok
Pierwszy i podstawowy cel to zapobieżenie – w czasie zawirowań na rynkach i trudności wynikających z obostrzeń sanitarnych – kryzysowi w gospodarce. Choć Polska pozostaje, według najnowszych danych, na drugim najlepszym miejscu w UE pod względem bezrobocia (3,1 proc. po Czechach z 2,8 proc. wobec będącej w najtrudniejszym położeniu Hiszpanii z 16,5 proc.), o wzrostach i mocnym ograniczaniu deficytu na razie trudno wyrażać się z optymizmem – w obliczu wciąż niepewnej przyszłości wielu branż, m.in. lotniczej, komunikacyjnej, turystycznej, handlowej czy rozrywkowej.

Drugim, nie tylko krajowym, ale światowym wyzwaniem jest wprowadzenie skutecznej moderacji treści zamieszczanych w sieci. Pewne niosące nadzieję kroki, przynajmniej w UE, zostały już w tym zakresie poczynione. W połowie grudnia Komisja Europejska przedstawiła projekt rozwiązań, dotyczących treści cyfrowych w e-commerce, social mediach i na portalach. Propozycja nowego prawa, nazwana reformą cyfrową, przewiduje m.in. obowiązek usuwania przez właścicieli platform szkodliwych, nieprawdziwych, nielegalnych treści (kary za nieprzestrzeganie tych zasad mają wynosić aż do 10 proc. rocznego obrotu podmiotów działających w sieci). Inne cele reformy są równie ważne – to m.in. zobowiązanie internetowych gigantów do zapewnienia większej przejrzystości w kwestii algorytmów „profilujących i targetujących” odbiorców oraz zakaz faworyzowania np. w wynikach wyszukiwarek BigTech własnych treści lub zakaz ograniczania widoczności mniejszych rywali na rynku.
Gdy unijne przepisy wejdą w życie, niezbędne jest ich jak najszybsze wdrożenie i egzekwowanie na rynku krajowym.
Trzecim ważnym  zadaniem jest też walka z cyfrowym wykluczeniem, zwłaszcza seniorów. W czasie, gdy przez internet – bądź za pomocą stacjonarnego urządzenia, bądź smartfona – można zdalnie i bezpiecznie załatwić wiele spraw nie tylko urzędowych, ale i skorzystać z usług, na przykład zakupu ubezpieczenia – ważne jest, żeby umiejętność posługiwania się programami czy aplikacjami posiedli też ludzie starsi. Doświadczenie – nie tylko polskie – uczy, że seniorzy dość szybko przyswajają sobie nowoczesne, użyteczne, wygodne i bezpieczne metody zakupów towarów czy usług i – choćby w trosce o swoje zdrowie w obecnej sytuacji – przestawiają się chętnie na internet. Z danych Google’a w Polsce wynika, że z roku na rok coraz więcej ludzi starszych korzysta z ich wyszukiwarki.

Cykl: Podsumowania 2020 roku i prognozy na 2021

Advertisement