PCLab.pl w nowej wersji: technologia RWD i modułowy układ treści. „Prace trwały ponad rok”
Należący do Ringier Axel Springer Polska serwis technologiczny PCLab.pl został uruchomiony w nowej wersji. Strona działa w technologii RWD pozwalającej na wyraźne wyświetlanie jej zarówno na desktopie, jak i w urządzeniach mobilnych. Zmianie uległ także układ treści, który ma być bardziej uporządkowany i eksponujący najchętniej odwiedzane przez użytkowników sekcje. - Czytelnicy przychodzą do nas przede wszystkim w poszukiwaniu autorskich testów sprzętu, artykułów wiedzowych i porad. Kluczowa była zatem czytelna prezentacja najnowszych treści na stronie głównej serwisu - wyjaśnia w rozmowie z Wirtualnemedia.pl Paweł Pilarczyk, założyciel i redaktor naczelny PCLab.pl.
Serwis PCLab.pl funkcjonuje na rynku od 2002 r. W 2009 r. został kupiony przez Onet.pl, zaś po połączeniu Onetu z Ringier Axel Springer Polska stał się częścią portfolio serwisów technologicznych tego wydawcy.
Teraz PCLab.pl został uruchomiony w nowej odsłonie obejmującej wszystkie jego elementy – zarówno stronę główną, jak i poszczególne sekcje.
W rozmowie z Wirtualnemedia.pl Paweł Pilarczyk, założyciel i redaktor naczelny PCLab.pl zaznacza, że prace nad nowym layoutem trwały od ponad roku. Przygotowaniem i wdrożeniem projektu zajmowała się redakcja PCLab pod nadzorem Małgorzaty Madej, zaś pod względem graficznym layout został opracowany przez zewnętrzną firmę.
- Przygotowując założenia projektowe podczas prac nad nowym layoutem PCLab doszliśmy do wniosku, że czytelnicy serwisu przychodzą do nas przede wszystkim w poszukiwaniu autorskich testów sprzętu, artykułów wiedzowych i porad – podkreśla Paweł Pilarczyk. - Kluczowa była zatem czytelna prezentacja najnowszych treści na stronie głównej serwisu, a także detal treści (strona artykułu) – także z punktu widzenia internautów, którzy trafiają do nas nie przez stronę główną, a z wyszukiwarek internetowych czy odnośników na innych stronach.
Według naczelnego PCLab.pl drugim najważniejszym kryterium była optymalizacja wyglądu serwisu na urządzeniach mobilnych. Twórcy strony mają bowiem świadomość, że obecnie większość internautów konsumuje treści na smartfonach, a nie komputerach stacjonarnych. Dlatego oczywistym wyborem było zaprojektowanie serwisu RWD, który dopasowuje się do rozmiaru okna przeglądarki, od ekranu smartfona aż po duże monitory komputerów stacjonarnych o przekątnych sięgających 40 cali.
- Analizując wykorzystanie specjalnych funkcji dotychczasowego layoutu PCLab (wprowadzonego w… 2008 roku) zauważyliśmy, że bardzo niski odsetek naszych użytkowników korzysta z możliwości personalizacji strony (przez przenoszenie bloczków na stronie głównej czy zmianę koloru tła), mało kto klika w zakładki w bloczkach czy wysuwaną szufladkę kategorii u góry – zaznacza Pilarczyk. - Czytelnicy nie korzystali też z funkcjonalności zakładki po prawej stronie, która przechowuje zawsze te same bloczki użytkownika niezależnie od wyświetlanej strony. Te wszystkie rzadko spotykane na serwisach internetowych funkcje wbrew naszym oczekiwaniom nie zaskarbiły sobie sympatii naszych czytelników. A właściwie - czytelnicy nie wiedzieli, że serwis oferuje taką funkcjonalność, a my przez lata nie znaleźliśmy skutecznej metody edukacji, że portal oferuje takie możliwości.
Jak wyjaśnia nasz rozmówca zgodnie z najnowszymi trendami nowy layout został zbudowany z siatki bloków, którym można dowolnie zmieniać rozmiary (trzymając się specjalnej siatki, która na największych ekranach ma sześć kolumn, a na smartfonach – dwie) i pozycje bloków. Pozwala to na bardzo swobodną zmianę wyglądu strony głównej, zależnie od typu prezentowanych treści i ich istotności. Przykładowe bloki to artykuł, aktualność, lista aktualności, lista artykułów, materiał wideo, posty z Twittera itp.
- Wciąż pracujemy nad kolejnymi funkcjami, które na chwilę obecną mamy jeszcze rozrysowane na szkicach, ale niektóre wymagają jeszcze kilku tygodni pracy programistów, żeby tchnąć w nie życie – zapowiada Pilarczyk. - Funkcje te będziemy sukcesywnie włączać na stronie, a o kolejności wdrożeń decydować będą głosy czytelników (już teraz wiemy, że w pierwszej kolejności musimy włączyć ciemną skórkę na serwisie) – obiecuje szef PCLab.pl.Według uzyskanych przez nas informacji obecnie z serwisu korzysta miesięcznie ok. 2 mln użytkowników.
Dołącz do dyskusji: PCLab.pl w nowej wersji: technologia RWD i modułowy układ treści. „Prace trwały ponad rok”
z dyzej chmury maly deszcz.