„Poznaj swojego kontrahenta” w akcji przeciw nieuczciwym pokazom handlowym
Polskie Stowarzyszenie Sprzedaży Bezpośredniej i Federacja Konsumentów oraz Federacja Konsumentów rozpoczęły kampanię edukacyjną „Poznaj swojego kontrahenta” przeciw nieuczciwym praktykom, do których dochodzi podczas pokazów na rynku sprzedaży bezpośredniej. Patronat nad akcją objął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Pierwsza odsłona kampanii ma na celu edukację środowiska hotelarskiego i restauracyjnego, bo to w ich pomieszczeniach najczęściej odbywają się tego typu pokazy.
Jakie nieuczciwe praktyki są wtedy stosowane? Konsumenci przychodzą na bezpłatne badania albo prezentację, a wychodzą z horrendalnie drogim kompletem garnków, urządzeniem do magnetoterapii czy umową na pakiet usług pseudomedycznych. Nierzetelni sprzedawcy ukrywają przed nimi handlowy cel spotkania, wprowadzają w błąd co do właściwości oferowanych produktów, wmawiają zły stan zdrowia.
- Wynajmujący często nie zdają sobie sprawy, że nieraz biorą udział w oszustwie. PSSB wspólnie z UOKiK i Federacją Konsumentów chcą dać jasny sygnał, że wynajmowanie pomieszczeń firmom nierzetelnym to zachowanie nieetyczne, a tym samym edukować i przestrzec zainteresowane placówki czy instytucje przed takimi działaniami - komentuje Konrad Szałkiewicz, przewodniczący zarządu PSSB.
Kampania „Poznaj swojego kontrahenta” zwraca uwagę, że brak zachowania szczególnej ostrożności przy wynajmowaniu pomieszczenia na wydarzenia o charakterze handlowym może skutkować przyzwoleniem na nieuczciwe praktyki i oszustwa.
W ramach akcji do blisko 40 tys. hoteli i restauracji wysłana zostanie ulotka informująca o nieprawidłowościach, do których może dochodzić podczas pokazów handlowych. Przedsiębiorcy znajdą w niej też rady, co powinni zweryfikować przed wynajęciem sali kontrahentowi. Oprócz mailingu kampania będzie nagłośniona przez partnerów w mediach społecznościowych.
- Mamy informacje o ponad 120 firmach organizujących pokazy, podczas których konsumenci mogą być poddawani nieuczciwym praktykom handlowym. UOKiK na różne sposoby walczy z tym zjawiskiem. W 2018 r. prowadziliśmy ponad 40 postępowań wobec przedsiębiorców sprzedających produkty lub usługi na pokazach. Przygotowaliśmy też pakiet propozycji legislacyjnych, które powinny uporządkować ten rynek - wylicza Marek Niechciał, prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
- Mimo wielu podejmowanych działań - pomocy prawnej, akcji edukacyjnych i informacyjnych skierowanych do konsumentów - pokazy handlowe organizowane przez nieuczciwych przedsiębiorców odbywają się codziennie w całym kraju. Ofiarami naciągaczy są najczęściej osoby starsze. Liczymy, że ta kampania, skierowana do podmiotów wynajmujących lokale na tego typu spotkania, utrudni działanie nieetycznym firmom. Będzie jednym z elementów rugujących z rynku tych, którzy nie potrafią działać uczciwie. Skala negatywnych zjawisk jest już tak duża, że musimy apelować do wszystkich aktorów tego rynku - dodaje Kamil Pluskwa-Dąbrowski, prezes Federacji Konsumentów.
Na jesień jest zaplanowana druga odsłona akcji. Będzie skierowana m.in. do sanatoriów i domów opieki społecznej.
Dołącz do dyskusji: „Poznaj swojego kontrahenta” w akcji przeciw nieuczciwym pokazom handlowym