Portale podsumowują polski internet w 2014 roku i prognozują 2015
Jaki był 2014 rok na polskim rynku internetowym, a co może się wydarzyć w nadchodzących 12 miesiącach? Komentują przedstawiciele czołowych portali i wydawców internetowych, a także organizacji branżowych, m.in. Michał Brański, Monika Lech, Aleksy Uchański, Filip Lenart i Włodzimierz Schmidt.
W cyklu podsumowania kończącego się roku w polskich mediach, reklamie, badaniach, internecie, PR i telekomunikacji przyszedł czas na segment portali i wydawców internetowych. Oprócz ich menedżerów poniżej wypowiadają się przedstawiciele najważniejszych organizacji branżowych.
Michał Brański, wiceprezes ds. strategii w Grupie Wirtualna Polska
Wydarzenie roku
Integracja Grupy o2 z Wirtualną Polską, tym samym stworzenie jednego z wiodących mediów w Polsce, lidera w kilku obszarach. Organizacji zdolnej, dzięki połączonym siłom R&D odnaleźć się w dynamicznym środowisku konkurencji zagranicznej i startupowej.
Sukces roku
Wyżej wymieniona transakcja i płynąca z niej energia rewitalizowały kategorię portalową, ciągnąc w górę kolektywny wizerunek portali obciążony grzechem zaniechań z lat 2009-2013.
Porażka roku
Brak regulacji wymuszającej na konkurencji zagranicznej stosowanie się do reguł polskiego prawa w zakresie ochrony i przetwarzania danych osobowych.
Na drugim planie, gorączkowa wyprzedaż niepełnowartościowych aktywów internetowych, które lata świetności, zazwyczaj w wyniku zaniechania reinwestycji, mają za sobą.
Wciąż zbyt wolna modernizacja produktów portalowych, jak i niesatysfakcjonujące zaadresowanie smartfonów.
Człowiek roku
Jacek Świderski, architekt nowo powstałej Grupy Wirtualna Polska. Wytrwały menedżer, świetnie poruszający się na styku mediów internetowych i świata finansów.
Trend roku
Reklama natywna i content marketing w dwóch odsłonach: skalowalnej - pod postacią tzw. in-stream ads, i nieskalowalnej - będącej odświeżeniem i rozwinięciem idei wtopionych w serwisy redakcyjne sekcji sponsorskich, custom publishingu i umożliwiających interakcję form rich-mediowych.
Prognoza na 2015
To będzie rok e-commerce i mobile w portalach. Pierwsze zjawisko wynika z oczekiwań użytkowników, internet staje się utylitarny, jak i rośnie transakcyjność. W 2015 roku wszyscy będą rozwijać aplikacje - oby nie kosztem desktopu i mobile web, wciąż będących pierwszym momentem kontaktu z marką.
Michał Włodarczyk, head of publishers & ad networks team w Gemiusie
Wydarzenie roku
Przejęcie Grupy WP przez o2. Duża transakcja, wprowadzająca zauważalne zmiany dla użytkowników obu portali oraz w rankingu TOP10 - zdecydowanie zasługuje na wyróżnienie.
Sukces roku
Rozwój reklamy internetowej - wydawcy przyłożyli większą wagę do segmentacji i analizy zachowań swoich użytkowników, dzięki czemu coraz częściej oferują możliwość bardzo precyzyjnego dotarcia z przekazem reklamowym do odpowiedniego odbiorcy. Dodatkowo zaczęliśmy wreszcie sprawdzać, czy użytkownicy mieli szansę zobaczyć naszą reklamę za pomocą rozwiązań badających odsetek odsłon reklam w polu widzenia ekranu użytkownika. Obie te rzeczy do duży krok do przodu dla całej branży.
Porażka roku
AdBlock - liczba jego użytkowników rośnie, a rynkowi nadal nie udało na razie skutecznie wpłynąć na spadek jego popularności. Mam nadzieję, że w 2015 roku uda się znaleźć sposób na rozwiązanie tego problemu.
Człowiek roku
Jacek Świderski - od kilkunastu miesięcy buduje internetowe imperium, cały czas dokładając do niego kolejne zdobycze z różnych kategorii tematycznych.
Trend roku
Rok 2014 upłynął pod znakiem konsolidacji wydawców. Nic dodać, nic ująć.
Prognoza na 2015
Wzrost wydatków reklamę wideo i mobile oraz dalsza konsolidacja wśród wydawców skutkująca kolejnymi znacznymi zmianami w rankingu TOP 10.
Filip Lenart, dyrektor marketingu i PR w Grupie Interia.pl
Wydarzenie roku
Nie było w tym roku aż tak spektakularnego, pojedynczego wydarzenia jak zeszłoroczne połączenie o2 i Wirtualnej Polski, ale działo się tyle, że wydarzeniem roku śmiało można uznać cały 2014 rok.
Sukces roku
Portale przejęły inicjatywę na rynku mediów. Przepowiadano im powolny upadek, tymczasem w tym roku wykazały się największą dynamiką ze wszystkich mediów. Fuzje, atakowanie nowych obszarów czy wreszcie dwa poważne rebrandingi i trzy zmiany stron głównych. Portale pokazały, że może są już ustabilizowane, ale nie zapominają, że działając w internecie nie można sobie pozwolić na stagnację.
Porażka roku
Dopóki na wyniki badań najbardziej dynamicznego z mediów będziemy czekać dwa miesiące, dopóty będę wskazywał to jako największą porażkę. O niejasnym wyliczaniu real users nawet już nie wspominam. Przy tak dynamicznej sytuacji jak w obecnym roku doskwierało to jeszcze bardziej.
Człowiek roku
Nikt się nie wybił - portale to praca zespołowa. Minęły też już czasy pionierskie, gdy wizja jednostki mogła faktycznie wpływać na rynek.
Trend roku
Inwestycje w markę. Portale mocno zwiększyły budżety reklamowe i poszły w stronę jakości usług i kontentu. Interia i Wirtualna Polska wprowadziły nowe identyfikacje wizualne, określając swoją tożsamość na przyszłość. Mocno zmieniły się trzy strony główne liderów, w czym upatruję również skupienie się nad rozwojem core biznesu i produktu, z którym ta branża jest utożsamiana. To są nasze wizytówki niezwykle mocno określające marki.
Prognoza na 2015
Nadchodzący rok to będzie test, czy przypadkiem niektórzy nie przeinwestowali tym bardziej, że wydaje się, że będzie on chudszy niż obecny i zwroty z inwestycji mogą nieco spowolnić. Spodziewam się roku porządkowania i układania portfolio i zajmowania miejsc w poszczególnych segmentach. Na pewno wciąż można się spodziewać podtrzymania trendu inwestycji w jakościowy kontent.
Na kolejnych podstronach wypowiedzi przedstawicieli Grupy Onet.pl, Edipresse Polska, Agory, Grupy Polskapresse, Infor Biznes, Filmweb.pl i IAB Polska
Dołącz do dyskusji: Portale podsumowują polski internet w 2014 roku i prognozują 2015
Pozdrowienia dla wszystkich myślących :)