Radio podłączone do internetu posiada tylko 5,1 proc. Polaków
85,8 proc. z nas ma odbiorniki radiowe, najczęściej - są to radia samochodowe. Choć w internecie mnożą się coraz nowsze stacje, słuchać ich przez radio z dostępem do sieci to w Polsce wciąż rzadkość. Takie wnioski płyną z badania założycielskiego Krajowego Instytutu Mediów.
KIM zbadał, jak jest z dostępnością odbiorników radiowych wśród mieszkańców Polski, liczących sobie więcej niż cztery lata. Okazuje się, że wskaźnik dostępu do takiego odbiornika (radio przenośne, wbudowane, samochodowe) w gospodarstwie domowym wynosi 85,8 proc.(to dane za okres styczeń-czerwiec br.). Najczęściej możemy pochwalić się radiem samochodowym – takie posiada 72,1 proc. badanych.
Radio samochodowe częściej posiadają mężczyźni - 75,4 proc. Co ciekawe: odsetek osób posiadających radio w aucie spada wraz z wiekiem, dla osób 65+ wynosi 44,3 proc. Relatywnie dużo seniorów ma natomiast odbiornik przenośny – 55,7 proc. Ogółem radio przenośne jest dostępne dla 40,6 proc. osób. Znacznie rzadziej wskazywane są wieża hi-fi z radiem - 21,1 proc. oraz radiobudzik - 10,3 proc.
Radio z łącznością internetową - śladowe ilości
Krajowy Instytut Mediów zbadał, że wyposażenie w odbiorniki przenośne jest wyższe wśród osób zamieszkujących tereny wiejskie – 47,7 proc. W miastach odsetek ten wynosi 35,8 proc. W grupie wiekowej 16-49 odsetek osób posiadających dostęp do radia przenośnego jest wyraźnie niższy niż wśród ogółu populacji i wynosi 33,7 proc.
Z kolei radio podłączone do internetu posiada zaledwie 5,1 proc. osób. Częściej zjawisko to dotyczy młodszych grup wiekowych: odsetek ten wzrasta do 6,5 proc. w grupie osób wieku 16-49, podczas gdy w grupie osób 65+ wynosi jedynie 2,2 proc.
Z badań wynika także, iż w ciągu ostatnich 12 miesięcy radia słuchało 85,7 proc. mieszkańców Polski w wieku 4+. Częściej robiły to osoby z wyższym wykształceniem – 92,4 proc. i osoby pracujące – 91,9 proc. Poziom słuchalności radia na wsi i w mieście jest bardzo podobny – 86,1 proc. wobec 85,4 proc. Relatywnie więcej radiosłuchaczy mają miasta powyżej 200 tys. mieszkańców – 89,2 proc.
Słuchanie radia - zależne od trybu życia
- W grupie 30-49 lat odsetek słuchających radia wynosi ponad 90 proc, co w dużej mierze ma związek ze stylem życia, a w szczególności z czasem spędzanym w samochodzie. Młodsi słuchają radia rzadziej, ale ponad połowa osób w wieku 16-29 lat korzysta z muzycznych platform streamingowych. To związane jest oczywiście z powszechnością wykorzystania internetu oraz smartfona, ale także z potrzebą samodzielnego wyboru tego, co i kiedy jest słuchane – komentuje Maja Kurzelewska, dyrektor departamentu ds. Badań KIM.
We wrześniu KIM opublikował wyniki badania założycielskiego za okres od stycznia do czerwca 2022 r., obejmujące gospodarstwa domowe i osoby indywidualne w wieku 4+. Badanie zostało zrealizowane na ogólnopolskiej, losowej próbie 8 474 gospodarstw domowych oraz 19 611 osób w wieku 4+.
Badanie założycielskie jest badaniem populacyjnym, opisującym konsumpcję mediów elektronicznych w Polsce.
Dołącz do dyskusji: Radio podłączone do internetu posiada tylko 5,1 proc. Polaków
Najlepiej włączyć ukf i jest spokój.