Grupa Eurozet miała w ub.r. 197,5 mln zł przychodów i 26,8 mln zł zysku
W ub.r. grupa kapitałowa Eurozet (należą do niej m.in. rozgłośnie Radio ZET, Radio ZET Chilli, Meloradio, Radio Plus i Antyradio) zanotowała wzrost wpływów sprzedażowych o 3,5 proc. do 197,47 mln zł oraz 26,8 mln zł zysku netto. W przypadku samej spółki Eurozet wpływy i zysk nieco zmalały.
W sprawozdaniu grupy Eurozet złożonym w KRS stwierdzono, że wszystkie wpływy sprzedażowe firma osiąga w Polsce. Zaznaczono, że podstawowym źródłem przychodów w ub.r. była sprzedaż czasu reklamowego we własnych rozgłośniach (Radio ZET, Chillizet, Meloradio, Radio Plus i Antyradio) oraz pośrednictwo w sprzedaży oferty reklamowej lokalnych stacji radiowych.
Według danych z Radia Track w całym ub.r. Radio ZET miało 12,4 proc. udziału w rynku słuchalności, Radio Plus - 2,3 proc., Antyradio - 1,9 proc., Meloradio - 0,9 proc., a Chillizet - 0,3 proc.
- Zarząd uważa, że sytuacja finansowa grupy kapitałowej Eurozet jest dobra, z uwagi na stabilizację makroekonomiczną gospodarki krajowej. Jest tak, ponieważ głównym zagrożeniem dla grupy kapitałowej Eurozet działającej na rynku reklamowym są wahania koniunktury gospodarczej. Jednostka dominująca, będąca wyłącznym przedstawicielem handlowym Radio Zet, jak również pośrednikiem w sprzedaży czasu reklamowego kilkudziesięciu radiowych stacji lokalnych jest uzależniona od poziomu wydatków reklamodawców wykorzystujących to medium jako przekaźnika promocyjnego i reklamowego. Natomiast wysokość wydatków reklamowych jest wprost uzależniona od aktualnego poziomu wzrostu gospodarczego i jego perspektyw - skomentowano w sprawozdaniu.
Do grupy kapitałowej oprócz firmy Eurozet stanowiącej jednostkę dominującą należy szereg spółek zależnych, m.in. Eurozet Radio, Eurozet Consulting, Studio Zet, Euromedia, Zetnet, Radio Plus Polska Centrum, Radio Plus Polska, Radio Plus Polska Zachód i Spółka Producencka Plus Polska.
W ub.r. nastąpiło spore uproszczenie struktury: najpierw spółka Radio Zet połączyła się z Zet Premium, a potem z Eurozet Radio. Ta ostatnia wchłonęła też spółki Classic FM, Media FM Radio Jazz, Las Vegas i Traffic-FM. Natomiast z końcem listopada Eurozet połączył się ze spółkami Studio Zet, Euromedia i Zet Net.
Na koniec ub.r. w firmie było zatrudnionych 335 osób, o 16 mniej niż rok wcześniej.
Spółka Eurozet ze spadkiem wpływów i zysku
Sama spółka Eurozet, która odpowiada za działalność mediową grupy kapitałowej, zanotowała w ub.r. spadek przychodów sprzedażowych o 0,2 proc. do 193,64 mln zł. W sprawozdaniu stwierdzono, że podstawowym obszarem działalności spółka była „sprzedaż czasu reklamowego na antenie Radia ZET, Chillizet, Antyradia, Meloradia oraz Radia Plus, działalność brokerska w zakresie organizowania kampanii reklamowych, prowadzenie portali internetowych oraz pozyskiwanie przychodów z loterii audiotekstowych”.
Firma uzasadniła, że niewielki spadek przychodów wynika ze zmniejszenia się wpływów z barterów reklamowych i loterii audiotekstowych.
Z drugiej strony koszty operacyjne spółki zwiększyły się w skali roku o 3,2 proc. do 164,35 mln zł. Wydatki na usługi obce poszły w górę ze 139,09 do 145,77 mln zł, a na wynagrodzenie - z 9,28 do 11,84 mln zł. W firmie były zatrudnione 102 osoby.
Jej zysk sprzedażowy zmalał z 34,71 mln zł w 2017 roku do 29,29 mln zł w ub.r., zysk operacyjny - z 31,47 do 29,23 mln zł, zysk brutto - z 33,29 do 30,12 mln zł, a zysk netto - z 25,37 do 22,79 mln zł.
Eurozet w ciągu roku dwa razy zmienił właściciela
Przez wiele lat właścicielem Eurozetu był francuski koncern Lagardère. Wiosną ub.r. sprzedał firmie Czech Media Invest za 73 mln euro swoje w Polsce Czechach, Rumunii i na Słowacji. W konsekwencji trzech członków Czech Media Invest trafiło do razy nadzorczej Eurozetu.
Czeska firma nie była jednak zainteresowana obecnością na naszym rynku radiowym i już jesienią wystawiła Eurozet na sprzedaż. Oferty kupna złożyły m.in. Fratria (wydawca „Sieci” i wPolitce.pl), PMPG Polskie Media (wydawca „Wprost” i „Do Rzeczy”), Agora (nadawca m.in. TOK FM, Radia Złote Przeboje i Radia Pogoda), Grupa ZPR (należą do niej m.in. Radio Eska, Eska Rock i Radio Wawa) oraz holding Zbigniewa Jakubasa (biznesmen jako jedyny oficjalnie to potwierdził).
Ostatecznie w lutym podpisano umowę, na mocy której Eurozet przejęły Agora (za 40 proc. udziałów zapłaciła 130,7 mln zł) i czeska spółka SFS Ventures. W porozumieniu zapisano, że w okresie zaczynającym się w lutym 2020 roku i trwającym do 20 czerwca 2022 roku Agora będzie mogła wezwać wspólnika do sprzedaży jej 60 proc. udziałów Eurozetu (to tzw. opcja call). Na taką transakcję będzie już musiał zgodzić się UOKiK.
Podkreślono też, że obecnie Agora jako wspólnik mniejszościowy obecnie nie będzie mieć wpływu m.in. na działalność operacyjną Eurozetu ani strategię programową jego stacji.
Wyniki mediów publicznych w 2018 roku
W ub.r. Telewizja Polska zanotowała wzrost przychodów o 24 proc. do 2,2 mld zł, głównie dzięki 359 mln zł więcej z abonamentu rtv. Wzrosły też wpływy nadawcy z reklam, sponsoringu, sprzedaży programów i licencji. W ub.r. zatrudnienie w firmie wynosiło prawie 2,7 tys. etatów.
W 2018 r. Polskie Radio osiągnęło wzrost wpływów sprzedażowych o 12,96 proc. do 336,53 mln zł oraz 15,3 mln zł zysku netto (wobec 2,79 mln zł rok wcześniej). 69 proc. przychodów spółki pochodziło z abonamentu i związanej z nim rekompensaty, na koniec ub.r. nadawca zatrudniał 1 285 pracowników etatowych, o 30 więcej niż przed rokiem. W br. planuje 62,05 mln zł straty.
W ub.r. Polska Agencja Prasowa zanotowała wzrost skonsolidowanych przychodów sprzedażowych o 4 proc. do 52,56 mln zł oraz 3,65 mln zł straty netto (wobec 2,04 mln zł straty rok wcześniej). Zmalały przychody ze sprzedaży serwisów ogólnoinformacyjnych i ekonomicznych oraz Centrum Prasowego, a wzrosły z PAP Foto, obsługi medialnej i wynajmu. Na koniec ub.r. firma zatrudniała 401 osób.
Dołącz do dyskusji: Grupa Eurozet miała w ub.r. 197,5 mln zł przychodów i 26,8 mln zł zysku
W Agorze czekają, bo może jednak wygra antypis i im te 60% odkupi w reklamach, prenumeratach itp.