Reklama House narusza dobre obyczaje i dyskryminuje religijnie
Komisja Etyki Reklamy uznała, że kontrowersyjna reklama odzieżyHouse narusza dobre obyczaje i godzi w uczucia religijne. Doinstytucji regulującej polski rynek reklamowy wpłynęło rekordowodużo skarg na billboardy i bannery internetowe pokazującerozmodlone młode osoby z różańcami w rękach wyznające swojeprzywiązanie do idei dziewictwa.
Komisja Etyki Reklamy rozpatrzyła ponad 100 spełniających wymogiformalne skarg, w których zarzucano reklamie House obrażanie uczućreligijnych przez wykorzystanie różańca, symbolu mającego wielkąwartość dla katolików, oraz sugerujących modlitwę słów "Strzeżmnie, Ojcze" do celów komercyjnych. Odbiorcy protestowali przeciwkozawartej w gorszącej reklamie manipulacji dotyczącej moralności zużyciem symboli religijnych.
Prowadząca kampanię reklamową marki House firma Artmanwyjaśniała, że kierowała swój przekaz do pełnoletnich odbiorców,którym chciała pokazać różne postawy jej bohaterów bez promowaniaktórejś z nich. Dodała jednocześnie, że reklama "zwraca uwagęmłodzieży i dorosłych na problem poważny społecznie, nie szydzi, aostre formy wyrazu zostały użyte wyłącznie by trafić do młodzieży".Firma zaznaczyła, że jej intencją "nie było obrażanie nikogo, komuszczególnie bliskie są wartości chrześcijańskie", dlatego reklamatylko sugeruje przez abstrakcyjne nawiązania pewne postawy, więcnie można jej interpretować dosłownie. Artman stwierdził, że "naetapie projektowania czy wdrażania kampanii, nie był w stanieprzewidzieć, że reklama zostanie odebrana jako urażająca uczucia wszczególności religijne".
Mimo tych wyjaśnień Komisja Etyki Reklamy uznała, że reklamyHouse prezentowane na billboardach w miejscach dostępnychpowszechnie, także dla dzieci, naruszają dobre obyczaje oraz że niebyły prowadzone w poczuciu odpowiedzialności społecznej. Zdanieminstytucji regulującej polski rynek reklamowy firma Artman naetapie przygotowywania kampanii nie przeprowadziłareprezentatywnych badań konsumenckich, co dowodzi jej brakunależytej troski, by nie naruszyć zasad dobrego obyczaju wkomunikacji komercyjnej. W konkluzji Komisja Etyki Reklamy uznała,że przedmiotowe reklamy (zarówno reklama zewnętrzna jak i reklamainternetowa) marki House zawierały treści dyskryminujące ze względuna przekonania religijne, co jest sprzeczne z Kodeksem EtykiReklamy oraz z obowiązującymi przepisami prawa.
Dołącz do dyskusji: Reklama House narusza dobre obyczaje i dyskryminuje religijnie