SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Lewiatan: zakaz reklamy targetowanej zaszkodzi małym i średnim przedsiębiorstwom

Konfederacja Lewiatan uważa, że obostrzenia dotyczące reklamy targetowanej uderzą nie w wielkich potentatów internetowych, lecz w polskie i europejskie, małe i średnie przedsiębiorstwa.

Komisja Rynku Wewnętrznego i Ochrony Konsumentów Parlamentu Europejskiego (IMCO) pracuje obecnie nad Aktem o Usługach Cyfrowych (Digital Services Act). W projekcie znajduje się m.in. zapis zakazujący reklamy ukierunkowanej w internecie, czyli takiej, która kierowana jest do konkretnego adresata ze względu na określone cechy (wiek, płeć, miejsce zamieszkania, zainteresowania). Pomysłowi sprzeciwia się m.in. organizacja branży reklamy internetowej IAB Europe.

"Opierając się na licznych analizach i raportach na temat wartości reklamy ukierunkowanej, uzmysławia ona decydentom, że nie ma łatwych wygranych w złożonym obszarze kształtowania polityki cyfrowej" - informuje IAB Europe.

- Reklama targetowana wspiera tysiące małych i średnich przedsiębiorstw w Europie Środkowo-Wschodniej, co pozwala im nawiązać kontakt z nowymi klientami i pomóc im się rozwijać. Nie ma łatwych wygranych w tworzeniu polityki cyfrowej, ale zakaz reklamy ukierunkowanej byłby niezwykle krótkowzroczny i ostatecznie zaszkodziłby regionalnej gospodarce w tym szczególnie niestabilnym czasie - komentuje Marcin Nowacki, wiceprezes Związku Przedsiębiorców i Pracodawców oraz prezes European Enterprise Alliance.

Lewiatan: zakaz reklamy targetowanej uderzy w polskie firmy

Konfederacja Lewiatan uważa, że obostrzenia uderzą nie w wielkich potentatów internetowych, lecz w polskie i europejskie, małe i średnie  przedsiębiorstwa.

- Wszelkie zmiany prawa w zakresie ograniczenia lub zakazu cyfrowej reklamy targetowanej powinny być poprzedzone wnikliwą oceną skutków regulacji, z uwzględnieniem negatywnych konsekwencji takiego zakazu. Główną jego ofiarą będą małe i średnie przedsiębiorstwa. To one najczęściej dysponują niewielkimi budżetami na promocję. Adresowanie reklam do konkretnych odbiorców, potencjalnych klientów, pozwala na skuteczne wsparcie, stosunkowo niewielkim kosztem, działalności MŚP. Pozwala również zachowywać rentowność tych firm i skutecznie docierać do potencjalnych odbiorców nawet bardzo niszowych towarów lub usług - mówi Elżbieta Dziuba, ekspertka Konfederacji Lewiatan.

Według Lewiatana, internauci "wolą być odbiorcami reklam targetowanych niż zupełnie przypadkowych, niezwiązanych w żaden sposób z ich zainteresowaniami, czynnikami demograficznymi czy wcześniejszymi wyborami zakupowymi".

"Uniemożliwienie targetowania reklamy znacznie obniży jej wartość dla reklamodawców, co z kolei nieuchronnie doprowadzi do odcięcia kolejnego źródła finansowania polskich przedsiębiorców. Istnieją dwie podstawowe konsekwencje takiego stanu rzeczy: dalsze pogorszenie i tak już słabej kondycji finansowej polskich mediów oraz – co ważniejsze - pozbawienie internautów dostępu do informacji, którą wydawcy – jeśli przetrwają - najprawdopodobniej uzależnią od opłaty subskrypcyjnej" - alarmują eksperci Lewiatana.

"Daleko idące konsekwencje" zakazu reklamy ukierunkowanej

W stanowisku organizacji czytamy, że unijne propozycje w obecnym kształcie, czyli całkowicie zakazujące reklamy targetowanej, będą mieć "daleko idące negatywne konsekwencje dla konkurencyjności MŚP"

"Nowe propozycje legislacyjne powinny odnosić się do zachowania spójności i zgodności projektowanych przepisów z obowiązującym prawem oraz zawierać ocenę skuteczności stosowania obowiązującego prawa. Należy pamiętać, że reklama cyfrowa jest dla wielu przedsiębiorstw drogą dotarcia do konsumentów. Jakakolwiek próba jej reformy nie powinna prowadzić do wzmocnienia dużych graczy, a osłabienia mniejszych" - argumentuje Konfederacja Lewiatan.

Zdaniem Konfederacji Lewiatan kluczem do ograniczenia negatywnych i szkodliwych praktyk związanych z cyfrową reklamą targetowaną jest skoncentrowanie się na właściwym i skutecznym stosowaniu i egzekwowaniu istniejących regulacji prawnych, wspieranie pozytywnych przykładów samoregulacji rynku reklamy cyfrowej oraz oddzielne objęcie dedykowaną regulacją zagadnień reklamy politycznej.

Dołącz do dyskusji: Lewiatan: zakaz reklamy targetowanej zaszkodzi małym i średnim przedsiębiorstwom

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
(e)Artur
No takiego idiotyzmu to jeszcze nie grali...
odpowiedź