Reklamy w magazynach: „Twój Styl” i „Pani” najmocniej w górę, w dół tylko „Newsweek Polska” (TOP 10)
W 2015 roku magazyny zarobiły cennikowo na reklamach blisko 18 proc. więcej niż rok wcześniej. Największe wzrosty wpływów miały „Twój Styl”, „Pani” i „Viva”, natomiast „Newsweek Polska” jako jedyny z czołówki zanotował spadek.
Z raportu Kantar Media przygotowanego dla Wirtualnemedia.pl wynika, że w 2015 roku reklama w magazynach cennikowo warta było 3,7 mld zł, czyli 17,9 proc. więcej niż rok wcześniej (bez rabatów ani autopromocji).
Magdalena Jabłońska, członek zarządu i dyrektor sprzedaży specjalnej w Media Impact Polska, biurze reklamy Grupy Ringier Axel Springer, zwraca uwagę, że rynek reklamy magazynowej realnie nie rośnie w takim tempie, jak pokazują to dane Kantar Media. - Od kilku lat obserwujemy w wybranych, dużych wydawnictwach takich jak Bauer, Burda czy Edipresse cykliczne zmiany cenników reklamowych. Fakt ten doprowadził do zmiany miary „koszt reklamy” w przypadku prasy. W zaistniałej sytuacji lepszym wskaźnikiem kondycji medium jest liczba sprzedanych stron reklamowych. Posługując się tą miarą można skorygować dynamikę magazynów do +5 proc. - mówi Magdalena Jabłońska.
Dodaje, że obszarem szczególnego wzrostu jest prasa kobieca, w której wydatki zwiększyły się o 9 proc. Ma to ścisły związek ze strukturą branż, z jakimi współpracują tytuły z tego segmentu. - Sektory higieny i pielęgnacja oraz odzieży stosują w swojej komunikacji reklamę wizerunkową, dla których kontekst publikacji jest szczególnie ważny. Branże te pojawiają się nie tylko w segmencie pism kobiecych , ale coraz częściej obecne są także w magazynach skierowanych do mężczyzn oraz w magazynach opiniotwórczych - analizuje Magdalena Jabłońska.
Z kolei Izabela Sarnecka, dyrektor biura reklamy Wydawnictwa Bauer, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl przypomina, że na początku 2015 roku prognozy Starlinka wskazywały na 15-proc. spadek inwestycji reklamowych w magazynach, co było utrzymaniem trendów z 2014 roku. Po trzecim kwartale zostały one pozytywnie zweryfikowane. - Wydawnictwo Bauer jest zadowolone z wyników przychodów reklamowych. Zamyka 2015 rok obrotem netto zbliżonym do wyniku 2014 roku. Miało na to wpływ wdrożenie projektu ofertowania wizerunkowo zasięgowego. Klienci korzystając z szerokiego portfolia tytułów korzystali z możliwości szerokiego dotarcia do atrakcyjnych grup celowych, co z kolei dało im zwrot z inwestycji - stwierdza Sarnecka.
W jej ocenie 2015 rok był dobrym rokiem dla rynku magazynów, ponieważ dzięki przeprowadzonym prezentacjom i wdrożeniu oferty wizerunkowo zasięgowej polepszyło się postrzeganie rynku reklamy prasowej. - Prezentacje pokazywały procesy, jakim podlega prasa w perspektywie całego rynku mediów, wskazywały też silne strony magazynów i ich wyłącznościowe atuty, których nie mogą reklamodawcom zaproponować inni dostawcy - podkreśla Sarnecka. Ponadto rynek prasy kolorowej dynamicznie się rozwijał, powstało 17 nowych magazynów oraz ponad 150 wydań specjalnych lub okazjonalnych. - Nowe periodyki poszerzyły rynek, zmobilizowały wydawców poprzez zdrową konkurencję do wzmacniania oferty wydawniczej i reklamowej. Rynek zrozumiał, że magazyny podlegają tym samym procesom co inne media. To właśnie proces dywersyfikacji sprawia, że nawet jeśli niektóre formaty tracą, pojawiają się nowe tytuły - uważa Izabela Sarnecka.
Liderem przychodów z reklam w segmencie prasy kolorowej pozostaje „Twój Styl” (Wydawnictwo Bauer). Miesięcznik ten w ub.r. zarobił na nich 246,9 mln zł, o 37,2 proc. więcej niż rok wcześniej. „Twój Styl” jest też najchętniej czytanym miesięcznikiem - z fali Polskich Badań Czytelnictwa obejmujących okres od czerwca do listopada 2015 roku wynika, że sięgało po niego wówczas 8,81 proc. czytelników z grupy wiekowej od 15 do 75 lat.
Drugie miejsce na podium reklamowym przypadło dwutygodnikowi „Viva” (Edipresse Polska) z wpływami w wysokości 186,4 mln zł (wzrost w skali roku o 34,8 proc.). Trzecia lokata należy do „Tele Tygodnia” (Wydawnictwo Bauer) - reklamodawcy w tym piśmie wydali w ub.r. 144,4 mln zł (4,3 proc. więcej niż w 2014 roku). Pismo to jest liderem czytelnictwa wśród tygodników - w okresie od czerwca do listopada 2015 roku sięgało po nie 21,63 proc. czytelników w wieku od 15 do 75 lat.
Rok do roku znacznie wzrosły cennikowe przychody miesięcznika „Pani” (Wydawnictwo Bauer) - o 37,2 proc., do 77,2 mln zł. 28,9 proc. więcej zarobił dwutygodnik „Party” (Edipresse) –105,3 mln zł. Niewiele mniejszy wzrost (27,7 proc.) zanotował tygodnik „Kropka TV”, którego przychody wyniosły w ub.r. 76,9 mln zł.
O jedną czwartą więcej wydano na reklamę na łamach „Przyjaciółki” (Edipresse) - 81,9 mln zł. „Claudia” (Burda International Polska) zwiększyła przychody z reklam o 9,9 proc. - do 79,4 mln zł, a tygodnik „Wprost” (PMPG Polskie Media) - o 9,8 proc., do 131,9 mln zł.
Jako jedyny z czołówki czasopism o największych wpływach z reklam w 2015 roku mniejsze niż rok wcześniej przychody reklamowe miał „Newsweek Polska” (Ringier Axel Springer Polska). Zmalały one o 5,9 proc., do 124,6 mln zł. W listopadzie ub.r. tygodnik ten awansował z trzeciego na drugie pod względem sprzedaży miejsce - jego średnia sprzedaż poszła do góry o 12,30 proc. do 124 684 egz.
Wpływy reklamowe magazynów |
|||
(dane cennikowe Kantar Media) |
|||
WIRTUALNEMEDIA.PL |
2014 |
2015 |
zmiana proc. |
Twój Styl |
179 979 009 zł |
246 938 669 zł |
37,2 |
Viva |
138 283 131 zł |
186 354 615 zł |
34,8 |
Tele Tydzień |
138 464 945 zł |
144 434 043 zł |
4,3 |
Wprost |
120 188 246 zł |
131 908 460 zł |
9,8 |
Newsweek Polska |
132 347 904 zł |
124 594 732 zł |
-5,9 |
Party |
81 682 571 zł |
105 297 285 zł |
28,9 |
Przyjaciółka |
65 353 111 zł |
81 875 950 zł |
25,3 |
Claudia |
72 278 012 zł |
79 409 833 zł |
9,9 |
Pani |
56 236 598 zł |
77 161 684 zł |
37,2 |
Kropka TV |
60 231 814 zł |
76 901 444 zł |
27,7 |
razem |
3 140 575 814 zł |
3 703 939 462 zł |
17,9 |
Magdalena Jabłońska z Media Impact Polska sytuację segmentu kobiecego uważa za niezagrożoną. - Jak wspomniałam, obecność branży higiena w prasie stale rośnie i nic nie wskazuje na to, aby miało się to zmienić. Co więcej, magazyny sięgają z sukcesem po nowe branże, które mogą stać się dla nich motorem wzrostu. Dobrym przykładem jest branża Farmacja, która zwiększa swoją aktywność w prasie kolorowej sześciokrotnie szybciej niż średnia rynkowa. Ofensywa, jaką podejmuje prasa dla pozyskania nowych budżetów i wejście w obszary zarezerwowane do tej pory dla tradycyjnych mediów elektronicznych, takich jak telewizja czy radio wskazuje na to, że prasa będzie starać się odbudowywać swoją pozycję na rynku. Ważnym elementem , który wpływa na stabilną pozycję reklamy w prasie jest również fakt obecności ich marek w internecie, jak Forbes.pl czy Autoswiat.pl - mówi Magdalena Jabłońska.
Z optymizmem na ten rok patrzy też Izabela Sarnecka z Bauera. - Dwa pierwsze miesiące pokazują dobrą dynamikę przychodów reklamowych. pracujemy nad wieloma briefami kampanii wizerunkowo zasięgowych, projektów niestandardowych. Pojawia się wielu nowych klientów zainteresowanych reklamą prasową, traktując ją jako dobre uzupełnienie dotychczasowej strategii promocyjnej. Cały rynek magazynów może odnotować spadek przychodów reklamowych, ale jesteśmy przekonani, że będzie on najwyżej jednocyfrowy - podsumowuje Sarnecka.
Dołącz do dyskusji: Reklamy w magazynach: „Twój Styl” i „Pani” najmocniej w górę, w dół tylko „Newsweek Polska” (TOP 10)