Rok 2010 w branży telewizji płatnej; prognozy na 2011 r.
Jaki był 2010 r. dla branży tv płatnej? Oceniają m.in.: Jerzy Straszewski, Dominik Libicki, Maciej Kiryłło, Christian Anting, Andrzej Rogowski, Joanna Pasynkiewicz oraz Janusz Kosiński.
Portal Wirtualnemedia.pl kontynuuje serię podsumowań mijającego roku w mediach i reklamie. Dziś na temat kończącego się roku i kolejnych 12 miesiącach wypowiadają się przedstawiciele najważniejszych operatorów satelitarnych i kablowych.
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (reklama/hosting)
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (agencje)
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (portale/org. branżowe)
- 2010 rok w internecie - prognozy na 2011 (blogerzy)
- Branża telekomunikacyjna o 2010 r., prognozy na 2011
- Raport: Badacze rynku o 2010 r. - prognozy na 2011 r.
- Rok 2010 pod lupą branży PR - prognozy na 2011
- Polska reklama w 2010 r. - prognozy na 2011 (agencje)
- Reklama w 2010 r. - prognozy na 2011 (domy mediowe)
- Rok 2010 pod lupą branży radiowej; prognozy na 2011
- Rok 2010 w branży telewizyjnej; prognozy na 2011
- Rok 2010 w branży prasowej; prognozy na 2011
Jakie było najważniejsze wydarzenie w 2010 roku? Czego należy się spodziewać w branży w 2011? Co osiągnęły i planują poszczególne firmy? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdą Państwo w poniższym tekście.
Jerzy Straszewski, prezes Polskiej Izby Komunikacji Elektronicznej
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka branży w 2010 roku
Branża telewizji kablowej w 2010 roku umocniła swoją pozycję, podejmując równorzędną walkę o abonenta z operatorami platform satelitarnych, zaostrzając tym samym rywalizację na rynku płatnej telewizji. Kluczowym elementem było przygotowanie bogatej i interesującej oferty programowej w ramach dostępnego abonamentu. Operatorzy oferują nowe kanały tematyczne, także w jakości HD, branża jest coraz bliżej wprowadzenia telewizji w standardzie 3D. Rynek telewizji kablowej systematycznie umacnia się, na co składają się między innymi kolejne inwestycje w sieci światłowodowe, przy jednoczesnym rozszerzaniu oferty o kolejne usługi. Wzrost przychodów jest tylko odbiciem coraz większej ilości usług oferowanych przez operatorów, czyniąc telewizje kablowe zdecydowanym liderem w zakresie usług potrójnych, a nawet poczwórnych. Elementem wyróżniającym ofertę operatorów kablowych jest niewątpliwie oferowanie internetu o największych szybkościach przesyłu danych.
Kończymy rok, w którym nastąpiły działania związane z postępującą konsolidacją rynkową i umacniania pozycji branży telewizji kablowych wobec pozostałych uczestników rynku komunikacji elektronicznej, czego przejawem jest na pewno transakcja nabycia firmy Aster przez UPC. Niewątpliwie ważnym wydarzeniem była zorganizowana w Sopocie XXXVII Międzynarodowa Konferencja i Wystawa PIKE 2010, pod honorowym patronatem prezydenta Lecha Wałęsy, z udziałem Prezesa Cable Europe Manuela Kohnstamma. Konferencja jednoznacznie wskazała gotowość technologiczną operatorów kablowych do wdrożenia nadchodzących nowości rynkowych, w tym technologii 3D.
Ewidentną porażką okazało się uchwalenie ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych. Obowiązujący akt prawny premiuje interesy organizacji zbiorowego zarządzania, ewidentnie pomijając słuszne interesy użytkowników. Niezależnie od zgłaszanych w procesie legislacyjnym uwag i zastrzeżeń ekspertów, zwyciężył partykularny interes jednej grupy. Jednakże środowisko nie poddaje się w swoich staraniach, wierzę, że po raz kolejny Trybunał Konstytucyjny oceni właściwie zapisy ustawy - o ile oczywiście Rzecznik Praw Obywatelskich skieruje tam projekt zgodnie ze złożonym przez nas wnioskiem.
Człowiek lub ludzie, którzy w 2010 roku wywarli największy wpływ na rynek, najważniejszy transfer roku.
Ważnym wydarzeniem dla branży środowiska operatorów komunikacji elektronicznej była informacja o zawarciu transakcji przejęcia kupna Aster przez Liberty Global – właściciela UPC. Jednakże należy podkreślić, ze branża operatorów kablowych umacnia się nie tylko poprzez konsolidacje kapitałowe, ale również przez realizację wspólnych przedsięwzięć dynamizujących rozwój technologii przekazu cyfrowego.
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Sądzę, że w 2011 roku będziemy koncentrować się na działaniach inwestycyjnych umacniających pozycję naszej branży na rynku. Przede wszystkim konsekwentnie podejmowane będą kolejne inwestycje w sieci światłowodowe, technologię HD i 3D oraz nowe funkcjonalności set top box’a. Sieci staną się jeszcze bardziej nowoczesne, rozbudowując ofertę o kolejne usługi, tak interesujące naszych abonentów, jednocześnie w dalszym ciągu oferując tak pożądany przez naszych abonentów najszybszy internet na rynku. Jednocześnie jesteśmy zainteresowani włączeniem się w problem cyfryzacji przekazu naziemnego telewizji poprzez przystąpienie do konkursu na uruchomienie programu ogólnopolskiego na pierwszym multipleksie, który będzie wykorzystywał potencjał telewizji lokalnych.
Platformy satelitarne
Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Najważniejszym wydarzeniem mijającego roku jest w mojej ocenie konsolidacja rynku płatnej telewizji, czego przykładem jest zakup Telewizji Polsat przez naszą spółkę czy sieci kablowej Aster przez UPC. Te transakcje zmienią na pewno kształt rynku telewizyjnego w Polsce. Grupa Cyfrowy Polsat stanie się największą grupą medialną w naszym kraju, a dzięki połączonym siłom dwóch spółek zyskuje istotne synergie w najbliższej przyszłości oraz strategiczne korzyści w dłuższej perspektywie, stanowiące o nowych przewagach konkurencyjnych. Nieskromnie powiem, że wydarzenie to można także rozpatrywać w kategoriach sukcesu - rynek pozytywnie ocenił tę transakcję, a cena akcji Cyfrowego Polsatu wzrosła zaraz po jej ogłoszeniu, zwiększając kapitalizację spółki o kilkaset milionów złotych.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku oraz największy transfer roku
Widzowie płatnej telewizji, którzy darząc niesłabnącym zainteresowaniem te usługi mieli duży udział w rozwoju rynku w wielu płaszczyznach – wzrostu liczby abonentów, nowych kanałów tematycznych i usług dodanych, rosnących przychodów z reklam i abonamentu.
Kryzys w 2010 roku
Od początku nie było widać istotnego wpływu kryzysu na branżę płatnej telewizji. Dziedzina ta okazała się dobrą alternatywą dla innych rozrywek, z których Polacy być może musieli zrezygnować w czasach gorszej koniunktury.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
W tym roku w naszej firmie miało miejsce kilka istotnych wydarzeń. W lutym jako pierwsza platforma satelitarna uruchomiliśmy kolejną usługę - mobilny internet HSPA+, a następnie w październiku zwiększyliśmy jego prędkość do 28,8 Mb/s, dzięki zastosowaniu technologii MIMO. W czerwcu wprowadziliśmy usługi zintegrowane, czyli możliwość zakupu telewizji, internetu i telefonii komórkowej z jedną umową, opłatą abonamentową i fakturą. W listopadzie kupiliśmy Telewizję Polsat, tworząc największą grupę medialną w Polsce, a obecnie pracujemy nad wdrożeniem Internetu LTE w I kw. 2011 roku jako pierwszy dostawca w Polsce.
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Od jakiegoś czasu obserwujemy coraz większe znaczenie oferowania konsumentom kompletu usług multimedialnych. Zarówno firmy medialne jak i telekomunikacyjne, widząc w tym szanse na rozwój w przyszłości, poszerzają portoflio usług, czy to w sposób organiczny jak Cyfrowy Polsat czy nieorganiczny jak współpraca TVN z TP i ten trend na pewno będzie kontynuowany w 2011 r. Zakup sieci Aster przez UPC jest dowodem na postępującą konsolidację rynku telewizji kablowych, której kolejne etapy na pewno będziemy obserwować w nadchodzącym roku. Na znaczeniu będzie zyskiwał dostęp do treści programowych dobrej jakości i ich szeroka dystrybucja różnymi technologiami.
Plany Państwa firmy na 2011 rok
Dalszy wzrost w segmencie usług płatnej telewizji, coraz mocniejsza obecność z treściami programowymi w internecie, wprowadzenie jako pierwszy dostawca w Polsce szerokopasmowego dostępu do internetu w najnowocześniejszej technologii LTE oraz tym samym rozwój usług telekomunikacyjnych, budowanie wartości usług zintegrowanych, a dzięki temu zaufania i lojalności klientów.
Maciej Kiryłło, dyrektor wykonawczy pionu marketingu i członek zarządu Canal+ Cyfrowego
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Najważniejszym wydarzeniem tego roku było technologiczne przyspieszenie umożliwiające transmisje 3D na żywo. Dołączyliśmy do elitarnej grupy krajów, które mają na koncie pierwsze produkcje i emisje w trójwymiarze.
Sukcesem polskiego kina były nagrody na festiwalu w Wenecji dla filmu Jerzego Skolimowskiego „Essential Killing”. Nasze kino wróciło na arenę międzynarodową. Cieszę się, że Canal+ mógł się do tego przyczynić.
Porażką jest z pewnością brak ustawy i regulacji dotyczących cyfryzacji telewizji, umożliwiających graczom rozsądne planowanie oferty cyfrowej.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku oraz największy transfer roku
Jest nim Tomasz Lis – będąc człowiekiem telewizji pokazał niebywałą sprawność managerską, sprawiając, że tygodnik „Wprost” jest znowu czytany.
Kryzys w 2010 roku
Rok 2010 przebiegł nie tyle pod hasłem kryzysu, ile coraz bardziej widocznej walki konkurencyjnej, zarówno cenowej, programowej, jak i w obszarze nowych usług.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Kończymy 2010 rok z jeszcze silniejszą ofertą Cyfry+. W ciągu roku dołączyliśmy blisko 20 kanałów, w tym w HD. To obecnie bez wątpienia najlepsza oferta programowa na rynku. Mieliśmy też olbrzymią satysfakcję produkując pierwszą w Polsce i jedną z pierwszych w Europie transmisję 3D z jednego z finałowych meczów Ekstraklasy ze stadionu Suche Stawy w Krakowie. Zainaugurowaliśmy pewien proces, gdyż choć 3D nie będzie rozwijało się tak szybko jak HD, to będzie ono elementem naszego telewizyjnego życia. Mamy już za sobą kilka emisji 3D, w tym kolejny mecz: hit sezonu FC Barcelona – Real Madryt. Canal+ Sport koncentrował naszą uwagę także w zakresie stricte programowym – w tym roku przedłużyliśmy prawa na trzy najważniejsze piłkarskie ligi – angielską, hiszpańską i włoską, gwarantując temu kanałowi najlepszą ofertę sportową na naszym rynku.
Bogaty tegoroczny kalendarz firmy obejmował ważne wydarzenia organizowane lub współorganizowane przez nasze marki: festiwal Filmy Świata ale kino!, Planete Doc Review czy Film Food Fest, a także współorganizowany przez Canal+ Festiwal Filmów Fabularnych w Gdyni pokazują nasze duże zaangażowanie w film fabularny i dokumentalny. Podobnie, jak kolejne tytuły filmów powstających w koprodukcji z Canal+. „Essential Killing” Jerzego Skolimowskiego okazał się sukcesem, bardzo ważne będą dla nas premiery kolejnych koprodukcji, w tym „Sponsoringu” i „Latającej maszyny”.
Ważnym wydarzeniem dla nas było dla nas 15 lecie Canal+, umożliwiające szczególną celebrację wydarzeń filmowych i sportowych. Wykorzystaliśmy mijający rok, by pokazać wszystkie mocne strony Canal+: najlepsze kino, doskonały sport, obecność na festiwalach.
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
2011 może przebiec pod znakiem zapowiadanej już wiele razy konsolidacji. Proces ten wydaje się nieuchronny przy tak dużej konkurencji i coraz bardziej nasyconym rynku, ale czas pokaże. Pewna jest natomiast zaostrzająca się rywalizacja pomiędzy graczami.
2001 rok przyniesie kolejne zmiany jakościowe na rynku telewizyjnym, na którym coraz widoczniejsi są gracze telekomunikacyjni. Pojawią się też kolejne alianse. Widoczny będzie coraz lepszy i łatwiejszy dostęp do usług przekazu danych, co nie pozostanie bez wpływu na usługi telewizyjne.
Plany Państwa firmy na 2011 rok
2011 rok przebiegnie pod hasłem wzbogacania i wzmacniania oferty programowej Cyfry+ i usług dodanych. Szczególną uwagę będziemy zwracali na to, co nas wyróżnia, czyli filmowo-sportowy Canal+ i autorskie kanały tematyczne. Bardzo ważne miejsce na liście naszych priorytetów będzie zajmowała jeszcze lepsza jakość obsługi klienta.
Ważnym elementem będzie dla nas w dalszym ciągu technologia, w tym emisje 3D. Wprowadzaliśmy stereoskopię na polskie ekrany, zamierzamy nadal przybliżać ją naszym widzom. Temu będzie służył stworzony w tym roku Canal+ 3D, na którym będziemy emitować kolejne wydarzenia sportowe, w tym piłkę nożną, boks oraz filmy fabularne i animowane. W przyszłym roku pokażemy m.in. koprodukowaną przez Canal+ „Latającą Maszynę” - międzynarodową produkcję, która powstaje w technologii 3D.
Christian Anting, dyrektor operacyjny i członek zarządu ITI Neovision
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Najważniejszym wydarzeniem i sukcesem tego roku było podpisanie długoterminowej umowy pomiędzy Grupą TVN i Grupą TP, co pozwoli firmom rozwijać i wzmocnić ofertę produktową: TV, dostęp do szerokopasmowego internetu i innych usług komunikacyjnych.
Kryzys w 2010 roku
Na rynku płatnej telewizji tylko marginalnie odczuwalne były wyniki globalnego kryzysu. Liczba abonentów telewizji n wciąż rośnie.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Dla telewizji n najważniejsze sukcesy i wydarzenia w roku 2010 to:
- Osiągnięcie łącznej liczby 1 mln abonentów (n + TNK).
- Wprowadzenie w maju 2010 roku TnK HD – pierwszej i jedynej pre-paidowej usługi telewizyjnej w jakości HD
- Wprowadzenie Multiroomu - pierwszej tego rodzaju usługi w Polsce, która pozwala klientowi korzystać z zadowoleniem z oglądania telewizji na dwóch telewizorach przy użyciu jednego dekodera
- Wprowadzenie 4 grudnia br. pierwszego regularnego serwisu 3D na polskim rynku o nazwie nShow3D
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
- Kluczowe znaczenie dla operatorów kablowych i satelitarnych będą miały klauzule w ustawie o cyfryzacji telewizji w Polsce – musi wykonać , musi zaoferować (must carry, must offer).
- Nastąpi ciągły wzrost zainteresowania telewizją w jakości 3D.
Plany Państwa firmy na 2011 rok
- Rozszerzanie naszej pozycji jako wiodącej platformy o największym kontencie HD w Polsce
- Wprowadzenie ofert wiązanych pomiędzy Grupami TVN i TP
Operatorzy kablowi
Andrzej Rogowski, prezes Multimedia Polska
Najważniejsze wydarzenie w branży w 2010 roku
- Włączenie Telewizji Polsat do Cyfrowego Polsatu
- Przejęcie Aster przez UPC
To są w swej konstrukcji zupełnie inne transakcje, ale wyznaczają kierunek na konsolidację. Dynamika tych procesów będzie tylko wzrastać, również na rynku kablowym.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku
Anna Streżyńska i Zygmunt Solorz-Żak
Kryzys w 2010 roku
Jesteśmy branżą bardzo odporną na zjawiska wahań koniunktury rynkowej, ale kryzys odczuliśmy bardzo mocno poprzez silne osłabienie złotego. Odczuliśmy to zarówno na kosztach bieżącej działalności oraz kosztach inwestycyjnych. Rok 2010, zwłaszcza druga jego połowa wskazuje, że aczkolwiek wolno, to jednak sytuacja się stabilizuje.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Emisja obligacji na kwotę 400 mln PLN i ich wprowadzenie na alternatywny rynek BondSpot, skup akcji własnych za ok. 360 mln PLN oraz utrzymanie dużej dynamiki poprawy wyników finansowych.
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Zgodnie z naszymi oczekiwaniami dalej postępować będzie proces konsolidacji branży teleinformatycznej, w tym operatorów kablowych.
Będzie wzrastał rynek dystrybucji mobilnego dostępu do szybkiego internetu. Będzie to jednocześnie wymuszało wyścig operatorów sieci przewodowych w zakresie zwiększania dobrej oferty szybkich pakietów dostępowych. To będzie dynamizowało rynek oraz weryfikowało technologie i operatorów, ponieważ ten wyścig wymaga i będzie wymagał zwiększania poziomu inwestycji.
Na rynku nowych aktywacji abonentów zacznie dominować bardzo szybki dostęp do sieci internetowej. Powszechne staną się pakiety o szybkości kilkudziesięciu Mbit/s.
Plany Państwa firmy na 2011 rok
W roku 2011 planujemy dalszą poprawę rentowności prowadzonej działalności, a także kontynuację działań zmierzających do konsolidacji rynku kablowego. Kluczowym celem operacyjnym jest wzrost poprawy jakości dostarczanych usług i jakości obsługi klienta. Będzie to jednocześnie jednym z czynników poprawy efektywności.
Planujemy również istotne przyspieszenie cyfryzacji bazy abonentów usługi telewizyjnej.
Joanna Pasynkiewicz, wiceprezes Aster
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Bez wątpienia najważniejszym wydarzeniem na polskim rynku mediów było podpisanie przez
Cyfrowy Polsat umowy na zakup 100 proc. akcji Telewizji Polsat. Ta transakcja jest modelowym przykładem procesu łączenia się grup medialnych dysponujących treścią, z operatorami, którzy mogą ją dostarczać i pokazuje kierunek rozwoju rynku.
Tradycyjny podział na operatorów kablowych, satelitarnych i telekomunikacyjnych stopniowo zanika, co ma związek z tym, że wszyscy szukają nowych źródeł przychodów. Zarówno operatorzy kablowi jak i satelitarni coraz częściej świadczą usługi telefonii stacjonarnej i komórkowej, Internetu stacjonarnego i mobilnego, rozwijają także usługi bardziej zaawansowane, adresowane do sektora biznesowego. Nowe usługi muszą wprowadzać również telekomy, ponieważ ARPU systematycznie się obniża.
Zygmunt Solorz-Żak doskonale zdaje sobie sprawę z tego, że proces przenikania się branży medialnej
i telekomunikacyjnej będzie postępował. Jeśli budowa sieci LTE zakończy się sukcesem,
a transakcja sprzedaży Polsatu zostanie sfinalizowana, stworzy on imperium medialno-telekomunikacyjne, dysponujące z jednej strony treścią, z drugiej szybką siecią umożliwiającą świadczenie zaawansowanych usług. Dlatego bezsprzecznie, przejęcie Polsatu przez Cyfrowy Polsat należy uznać za najważniejsze wydarzenie tego roku.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku oraz największy transfer roku
Ogromny wpływ na rynek wywarła bez wątpienia kadra menedżerska Aster. To zespół ludzi, współpracujących ze sobą od wielu lat, pracujących na sukces i pozycję Aster na rynku, co w rezultacie przyczyniło się do stworzenia spółki atrakcyjnej dla inwestorów. Sprzedaż Aster, jeśli zostanie sfinalizowana, będzie pierwszą tak dużą transakcją od wielu lat, która przyspieszy konsolidację rynku kablowego. Wyrazy uznania należą się kadrze menedżerskiej za wzorowe zarządzanie firmą, która kreowała standardy technologiczne i skutecznie konkurowała zarówno z operatorami kablowymi, jak i telekomunikacyjnymi. Warto pamiętać o tym, że to Aster był pierwszym operatorem płatnej telewizji w Polsce, który wprowadził na rynek telewizję cyfrową, telefonię IP, a w ostatnim czasie także usługi telefonii komórkowej. Ten wyścig na innowacje wymuszał na innych operatorach wprowadzanie nowych usług i oferowanie ich w pakietach. Nastąpiła zmiana myślenia - firmy telekomunikacyjne ze względu na wygodę i upodobania klientów rozpoczęły bandlowanie swoich usług. W dużej mierze jest to zasługa kadry menedżerskiej.
Wyróżnienie należy się także Zygmuntowi Solorzowi-Żak za odwagę, umiejętność przewidywania, a także wpływ na rynek medialny i telekomunikacyjny.
Kryzys w 2010 roku
2010 r. raczej należy określić jako czas stabilizacji. Kryzys w branży się skończył, choć jest jeszcze za wcześnie, by mówić o ożywieniu. Najlepiej sprzedawały się usługi dostępu do internetu – zarówno szerokopasmowego, jak i mobilnego. Wpływ na popularność tej usługi miał na pewno rozwój technologii umożliwiający osiągnięcie przepustowości pozwalających na wygodne korzystanie z sieci poza domem, a także wprowadzenie atrakcyjnych abonamentów. Zaobserwowaliśmy także duże zainteresowanie usługami VoD. Jest to efekt tego, że zmienia się sposób w jaki abonenci oglądają telewizję. Liczba kanałów oferowanych przez operatorów ma znacznie mniejsze znaczenie niż jeszcze kilka lat temu. Obecnie znacznie bardziej liczy się jakość kontentu, a także możliwość decydowania o tym co i kiedy chcemy oglądać. Z tego powodu popularność VoD oraz dekoderów PVR będzie dynamicznie rosnąć w kolejnych latach.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Najważniejszym wydarzeniem było oczywiście wystawienie spółki Aster na sprzedaż.
Jeśli transakcja zostanie sfinalizowana, będzie to pierwsza od wielu lat zmiana właścicielska
o takiej wartości. UPC wraz z Aster będą mogły skutecznie konkurować nie tylko z operatorami kablowymi, ale także Netią czy Telekomunikacją Polską. Jeśli UOKiK wyda zgodę na połączenie firm, nowa spółka będzie też w stanie stawić czoła platformom satelitarnym, które w ostatnim czasie bardzo szybko się rozwinęły i są największymi dostawcami płatnej telewizji. Za sukces uważamy także wprowadzenie na rynek pięciu produktów. Obecnie klienci Aster mogą korzystać z telewizji cyfrowej i analogowej, internetu szerokopasmowego, Internetu mobilnego, telefonii komórkowej i stacjonarnej oraz wypożyczalni filmów VoD.
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Nieunikniona jest konsolidacja branży, bo w tym momencie operatorzy kablowi muszą konkurować nie tylko pomiędzy sobą, ale także z platformami cyfrowymi i telekomami. Trzeba pamiętać, że na rynku działa wciąż ponad 500 operatorów, wielu z nich świadczy usługi w ograniczonym zakresie i na ograniczonym terenie. Tymczasem rynek bardzo się zmienił. Dziś nie wystarczy oferować telewizję cyfrową oraz internet. Klienci coraz częściej chcą kupować usługi telekomunikacyjne w pakietach, bo jest to tańsze niż kupowanie usług u wielu dostawców, i wygodniejsze. Utrzymanie się na tak konkurencyjnym rynku wymusza więc na operatorach wprowadzanie nowych usług i modernizację sieci, a to wymaga dużych inwestycji, na które niewielkich operatorów po prostu nie stać. Wyjściem z tej sytuacji jest więc sprzedaż sieci większym graczom.
Konsolidacja branży wpłynęłaby pozytywnie nie tylko na rozwój rynku kablowego. W Europie operatorzy kablowi wyznaczają standardy na rynku telekomunikacyjnym i przeznaczają na inwestycje w modernizację usług i sieci dwa razy więcej niż telekomy. Efekty konsolidacji odczują więc także klienci - ze względu na efekt skali operatorzy będą mogli np. negocjować lepsze warunki z nadawcami telewizyjnymi.
Plany Państwa firmy na 2011 rok
2011 rok upłynie także pod znakiem przejmowania Aster przez UPC. Proces ten rozpocznie się po uzyskaniu ostatecznej zgody UOKiK, co powinno nastąpić na początku przyszłego roku. Dzięki przejęciu, Abonenci Aster będą mieć dostęp do unikalnych technologii, bogatej oferty telewizyjnej i szybkiego internetu. Będzie to możliwe dzięki doświadczeniu UPC w zarządzaniu systemami płatnej telewizji, zdobytemu w 14 krajach i obsłudze ponad 18 milionów abonentów.
Janusz Kosiński, prezes Inea
Najważniejsze wydarzenie, sukces i porażka w branży w 2010 roku
Najważniejszym wydarzeniem minionego roku i sukcesem branży jest z pewnością megaustawa, nad którą prace toczyły się tak długo. Wreszcie okazało się, że dostęp do internetu jest sprawą najwyższej wagi państwowej, a Polska nie musi być skazana na zacofanie. Ważnym wydarzeniem niewątpliwie jest największa konsolidacja w branży w ostatnich latach, czyli przejęcie przez UPC spółki Aster. Dla rynku oznacza to, że konkurencja będzie jeszcze silniejsza.
Za porażkę można postrzegać pewny już wzrost cen podatku VAT. Chociaż Inea od 1 stycznia bierze na siebie wzrost VAT w opłatach abonamentowych, jesteśmy świadomi, że nasi abonenci będą mieć mniejszą siłę nabywczą. Więc z jednej strony spodziewamy się niższych wpływów z abonamentu, z drugiej – mniej posażnych abonentów. Fakt, że nie dało się tego uniknąć, jest porażką, z którą będziemy musieli sobie radzić w kolejnych latach.
Człowiek lub ludzie, którzy wywarli największy wpływ na rynek w mijającym roku oraz największy transfer roku
Tak jak w poprzednich latach, również teraz mogę wskazać na Prezes UKE, jako osobę, która niezmiennie sprzyja wzrostowi konkurencyjności na rynku usług telekomunikacyjnych. Sprawność jej działania, pokazuje m.in. znakomity rozwój projektu budowy infrastruktury szerokopasmowej sieci bezprzewodowej w technologii WiMAX w Wielkopolsce.
Kryzys w 2010 roku
Kryzysowa z całą pewnością okazała się zeszłoroczna zima, która miała wpływ na nowe inwestycje. Miejmy tylko nadzieję, że tegoroczna będzie dla nas łaskawsza, chociaż jak na razie nic na to nie wskazuje. Sam kryzys, na szczęście, wydaje się, że nie był aż tak dotkliwy dla branży telekomunikacyjnej w Polsce.
Najważniejsze wydarzenia i sukcesy w Państwa firmie w 2010 roku
Inea niezmiennie wyznacza trendy rozwoju naszej branży w regionie – dostarczamy światłowody dla biznesu, światłowody wprost do mieszkań (FTTH), wciąż powiększamy wachlarz usług dla klientów indywidualnych. Jako pierwsi po Stanach Zjednoczonych wprowadziliśmy do swojej oferty HBO GO. Praktycznie na całej sieci świadczymy internet w standardzie DOCSIS 3.0. Rozwinęliśmy też ofertę telefoniczną o usługę telefonii komórkowej. Dodatkowo odświeżyliśmy nasz wizerunek i uruchomiliśmy nową serwis inea.pl. To był naprawdę bardzo dobry i pracowity rok.
Co wydarzy się w branży w 2011 roku
Mamy do czynienia z dynamicznie zmieniającym się i bardzo konkurencyjnym rynkiem, w którym pozyskanie klientów, często od innych operatorów, jest tak samo ważne, jak utrzymanie dotychczasowych. Są jednak obszary, w których klienci cały czas czekają na odkrycie. Dane pokazują, że tylko niecałe 10 proc. użytkowników internetu korzysta z sieci za pomocą urządzeń mobilnych, dlatego łatwo przewidzieć więc, że nadchodzący rok będzie należał do internetu mobilnego. Cieszy to tym bardziej, że Inea właśnie wprowadziła tę usługę do swojego portfolio. Będziemy coraz więcej słyszeć o rozwoju projektów z gatunku platform independent. Nie obejdzie się również bez dalszego rozwoju w oparciu o sieci NGN w technologii xPON, w których, jak również dobrze się składa, jesteśmy liderem na naszym rynku.
Plany Państwa firmy na 2011 rok
Cały czas inwestujemy w nowoczesne technologie, rozwój usług cyfrowych i jak największy dostęp do szerokopasmowego internetu w Wielkopolsce. Niewątpliwie będziemy intensywnie pracować nad projektem Wielkopolska Sieć Szerokopasmowa. Jednocześnie spodziewamy się, iż nadchodzący rok upłynie dla nas pod znakiem rozwoju oferty dla biznesu – wprowadzimy VoIP, usługę telewizyjną dla biznesu i wideokonferencje. Intensywnie przygotowujemy się także do przedstawienia nowych propozycji dla klientów indywidualnych, w tym m.in. bezpiecznego internetu. Jesteśmy też przygotowani do wprowadzenia oferty 3D. Czas pokaże kiedy nadawcy będą gotowi do zaprezentowania takiego programu szerokiej publiczności.
Dołącz do dyskusji: Rok 2010 w branży telewizji płatnej; prognozy na 2011 r.