Rynek reklamowy przyspieszy w 2008 r. pomimo negatywnych symptomów
Sieć domów mediowych Zenithoptimedia prognozuje 6,7 proc. wzrostglobalnych wydatków na reklamę w 2008 r. w porównaniu do 5,7 proc.dynamiki w roku bieżącym.
Specjaliści z ZenithOptimedia nie przewidują by ograniczeniakredytowe, które spowalniają wzrost ekonomiczny, miały negatywnywpływ na rynek reklamowy w przyszłym roku. Na przestrzeni ostatnichlat, marketerzy nie zwiększali bowiem wydatków na reklamę szybciejniż wynikałoby to ze wzrostu gospodarczego, a w okresachpoprzedzających recesje na rynku reklamowym pod koniec lat 90 tychi po roku 2000 rynek reklamowy w porównaniu z PKB rósł szybciej.Poza tym w okresie przed ostatnią recesją nieracjonalnie wydawanebyły budżety reklamowe dotcomów i firm telekomunikacyjnych, którerozpoczynały budowanie biznesu od ogromnych inwestycji w reklamę,podczas gdy obecnie koncentrują się raczej na maksymalizacjiprzychodów reklamowych i zasobów sprzedażowych.
Ograniczenia kredytowe na pewno spowodują zmniejszenie wydatkówna reklamę w branżach nieruchomości i finansów na dojrzałychekonomicznie rynkach takich jak USA. Jednak kilka kluczowych dlamarketingu wydarzeń w przyszłym roku tj. Igrzyska Olimpijskie wPekinie, wybory prezydenckie i parlamentarne w StanachZjednoczonych oraz Mistrzostwa Europy w Piłce Nożnej, będzie miałobardzo pozytywny wpływ na rynek reklamowy. ZenithOptimedia. Łączniewydarzenia te przyniosą "dodatkowych" 9 miliardów dolarów nareklamę. Bez nich nie odczulibyśmy dodatniej dynamika rynkureklamowego.
Bardzo istotny jest również fakt, że osłabienie rozwoju reklamyna dojrzałych rynkach, ma mniejszy wpływ na sytuację globalną,ponieważ rolę katalizatora wydatków z powodzeniem przejęły krajerozwijające się. Podczas gdy wydatki na reklamę w Ameryce Północnejrosną na poziomie 3-4 proc. rocznie, w Europie Zachodniej dynamikawynosi średnio 5 proc, a w Japonii 0-2 proc., w regionach EuropyWschodniej i Azji rynek reklamowy rośnie dwucyfrowo.ZenithOptimedia szacuje, że w bieżącym roku udział rynkówrozwijających się w wydatkach na reklamę na świecie wyniesie 26proc. a już w roku 2010 - 31 proc. Wiele z tych krajów to dlareklamodawców nowe pola rozwoju, a więc tam wydatki rosną od bardzoniskiej bazy. Wśród najszybciej rozwijających się rynkówreklamowych na świecie są jednak również takie kraje jak Rosja,która obecnie plasuje się już na 14. miejscu na świecie podwzględem wydatków na reklamę, a według prognoz ZenithOptimedia w2010 przesunie się na miejsce 6.
Po raz kolejny w raporcie ZenithOptimedia podkreślona zostałacoraz istotniejsza rola internetu na mapie globalnych przychodówreklamowych mediów. Do 2010 r. w porównaniu do roku 2006 internetniemal podwoi swój udział w rynku i chociaż wydatki na wszystkiemedia będą rosły to oprócz internetu jedynie kino i reklamazewnętrzna zwiększą swoje udziały. W 2007 r. reklama internetowa naświecie będzie warta 36 miliardów dolarów, o 5 milardów więcej niżZenithOptimedia prognozował w grudniu 2006 r. Obecnie szacunkimówią o 24 proc. dynamice wydatków na internet w 2008 r. i 69 proc.wzroście wydatków przez najbliższe trzy lata. W 2010 r. reklamainternetowa będzie warta 61 miliardów dolarów. Wówczas internet,stanie się trzecim pod względem przychodów reklamowych medium, zatelewizją i dziennikami, a przed magazynami, radiem, outdoorem ikinem. Tradycyjne media wzrosną o 5 proc. w roku przyszłym i o 14proc. do roku 2010.
Dołącz do dyskusji: Rynek reklamowy przyspieszy w 2008 r. pomimo negatywnych symptomów