SEO i SEM: trendy i wydarzenia z 2021 roku, prognozy na 2022
W drugiej części podsumowania roku w marketingu w wyszukiwarkach o najważniejszych wydarzeniach i trendach w branży w minionym roku oraz prognozach na najbliższe 12 miesięcy mówią menedżerowie z agencji DevaGroup, Fabryka Marketingu, SEMSTORM International, Ideo Force, Kordowski Digital, Mindshare Polska, Cube Group, One House, Agencja.com, Whites i Contentation.com.
Kamil Sroka, head of SEO w DevaGroup
Wydarzenie roku
Rok 2021 był bez wątpienia rokiem wielu zmian w obszarze SEO. Google postawiło na wiele mniejszych aktualizacji w samym algorytmie. W porównaniu do poprzednich lat - ich częstotliwość była zdecydowanie większa. Standardem stała się przede wszystkim komunikacja realizowanych zmian. Google poprzez własne konta społecznościowe lub pracowników (zwykle na platformie Twitter) informuje o rozpoczęciu i zakończeniu tego typu działań. Niewątpliwie warto jednak zaznaczyć, że aktualizacje takie jak: Google Page Experience Update, Spam Update czy Aktualizacja sposobu generowania title w SERP będą kojarzone z mijającym rokiem. Szczególnie ta ostatnia, która znacząco wpłynęła na poświęcenie większej uwagi na mniej wykorzystywane elementy stron takie jak: tytuły czy podtytuły.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Trendem, który z całą pewnością wdarł się w opinie nawet mniej doświadczonych użytkowników jest szybkość stron. Dziś to jeden z pierwszych elementów, który jest analizowany na wielu płaszczyznach bardzo głęboko. Szybkość stron i ich stabilność - były często czynnikami, które powodowały zmiany w polityce klientów. Spore braki w tych zakresach powodowały podejmowanie decyzji o zmianie strony na nową.
Warto zauważyć, że w 2021 roku wróciła chwilowa “normalność” pod kątem pandemii. Dzięki temu mogliśmy uczestniczyć na żywo w branżowych spotkaniach i wydarzeniach. Czuć było radość i chęć networkingu na takich spotkaniach jak: I love Marketing, semKRK czy Festiwal SEO. Oby podobnie było w 2022 roku, bo kilka nowych wydarzeń branżowych zapowiada się arcyciekawie!
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Należy zauważyć, że pandemia nadal w mniejszym lub większym zakresie dotyka nas każdego dnia. Wprowadzanie nowych obostrzeń z różną częstotliwością ma na nas znaczący wpływ. Również dla klientów, którzy prowadząc swój biznes online muszą być przygotowani na wahania ruchu. Problematyczne stały się także elementy, na które wcześniej nie zwracaliśmy uwagi. Trudność z dostępnością produktów i puste magazyny miały wpływ na częste zmiany strategii promocji poszczególnych grup produktów. Nieobce były także sytuację, że to nie efekt analizy był wyznacznikiem strategii, a sama dostępność produktów. Takie sytuacje w poprzednich latach w zasadzie nie zdarzały się nigdy.
Największe wyzwanie na 2022 rok
Nowy rok to jak zwykle nowe wyzwania. Jednym z nich będzie na pewno zwiększenie udziału Google Analytics 4 w ekosystemie codziennej pracy. Specjalista SEO będzie musiał także nieco bardziej zainteresować się tematyką UX i analizą danych - których z roku na rok przybywa. Wspominałem na wstępie o aktualizacjach od Googla - zdecydowanie spodziewam się ich także w 2022 roku. Jedno jest pewne - zapowiada się ciekawie!
Mateusz Malinowski, SEO director w Fabryce Marketingu
Wydarzenie roku
Wydarzeniem roku określiłbym powrót konferencji stacjonarnych. Było na nie dużo zapotrzebowanie po rocznej przerwie. Miło było uczestniczyć w nich zarówno duchem, jak i ciałem; forma online zdecydowanie nie była wystarczająca. Dowodów nie trzeba szukać daleko – zapełniona sala na Festiwalu SEO czy wyprzedana pula biletów na semKRK mówią chyba same za siebie.
Najważniejsze trendy w 2021 roku, trend na 2022
Bez wątpienia wiodącym trendem w 2021 roku była „zacieśniająca się” współpraca między SEO a UX. Jej efektem jest Core Web Vitals – aktualizacja mająca na celu poprawę komfortu użytkownika przy pomocy szybkiej, stabilnej i interaktywnej strony www. Stała się ona czynnikiem rankingowym w połowie 2021, ale – dzięki zapowiedzi jeszcze w 2020 roku – świat SEO żył nią cały rok.
Odnosząc się natomiast do trendów, jakie mogą potrząsnąć światem SEO w 2022 roku – myślę, że wiodącym może okazać się wykorzystanie AI do tworzenia treści. Niektóre narzędzia, takie jak Jarvis, w niedalekiej przyszłości będą w stanie przyspieszyć proces przygotowania tekstów blogowych, opisów produktów czy kategorii w e-commerce.
Co pandemia zmieniła w mojej branży w 2021 roku?
Pandemia na pewno przyspieszyła przenoszenie się coraz większej liczby biznesów do sieci – wpłynęła więc na powstanie licznych e-commerce’ów.
Jednak w moim odczuciu nie to jest największą zmianą – tej upatruję bowiem w klientach i ich wymaganiach. Co ważne – płyną z niej same plusy, które wynikają ze świadomości i zrozumienia potrzeby pozycjonowania serwisu w sposób jakościowy.
Zaobserwowałem, że coraz więcej klientów jest bardziej otwartych na optymalizację strony zarówno pod kątem technicznym, jak i contentowym. Dzięki temu zwiększa się liczba szybko działających witryn z rozbudowanymi (i poprawnymi) treściami. Dla nas z kolei oznacza to zwiększenie zapotrzebowania na szkolenia wśród klientów.
Największe wyzwanie na 2022 rok
To nie zmienia się już od lat – największym wyzwaniem jest rozumienie kierunku rozwoju wyszukiwarki Google i jej algorytmów. Jeśli widzimy, do czego dąży i co chce wyświetlać w wynikach wyszukiwania, to coraz to nowe aktualizacje tak bardzo nas nie zaskakują (u nas na zielono ;).
Samo podejście do procesu pozycjonowania powinno opierać się na nastawieniu na użytkownika – na to, czego potrzebuje, jak tego szuka i w jaki sposób go zadowolić. Dla mnie jest to punkt wyjściowy do dobrze rozpoczętego projektu SEO.
Milena Majchrzak, customer happiness specialist w SEMSTORM International
Najważniejsze trendy w 2021 roku
Myślę, że jest to kontynuacja tego, co działo się w poprzednich latach. Z jednej strony - większe skupienie się na internaucie oraz pochylenie nad jego potrzebami. Z drugiej strony kontrtrendem jest wykorzystanie AI i uczenia maszynowego do zalewania Google treściami niskiej jakości. Widać to wciąż na przykładzie artykułów w stylu: „czy niedziela 12 grudnia jest handlowa”.
Kiedyś taki content generowali nisko opłacani copywriterzy SEO. Teraz to zadanie spadło na maszyny. Mamy więc ciąg dalszy nieustającej wojny, tylko dzisiaj weszła już w inną fazę. Nie skupia się na problemie „SWL kontra ręcznie wybrane miejscówki”. Przenosi się na inne elementy strategii SEO, takie jak optymalizacja techniczna i treści.
Trend na 2022
Automatyzacja i przekazanie pewnych zadań sieciom neuronowym. Ale z głową!
Duże firmy już od kilku lat inwestują w rozwiązania AI. Takie narzędzia pomagają człowiekowi od dłuższego czasu w codziennej pracy. Wspierają w podejmowaniu decyzji, optymalizacji procesów i tworzeniu treści. Mniejsze firmy także będą musiały otworzyć się na ten trend i nieco bardziej zaufać maszynom.
To, co w moim odczuciu jest jeszcze często źle rozumiane, to sam proces. W tym momencie nie da się całkowicie wyeliminować udziału człowieka. Próba takiego podejścia daje nam teksty miernej jakości. Jako takie niosą też niską wartość z punktu widzenia SEO. Myślę, że pełna automatyzacja nastąpi dopiero w erze GPT-4 albo nawet GPT-5.
Na ten moment udział marketera jest niezbędny i konieczny. Przyznam szczerze, że sama korzystam z GPT-3 w codziennej pracy. Widzę ogromny potencjał wynikający ze współpracy na linii AI-człowiek :)
Co pandemia zmieniła w branży SEO w 2021 roku
Widać kontynuację pewnych trendów z początków pandemii. W dalszym ciągu wiele interesujących spotkań odbywa się on-line. Bardzo mi się podoba! Jako młoda mama musiałabym opuścić wiele ciekawych wydarzeń. Na szczęście dzisiaj są w zasięgu mojej ręki (albo komputerowej myszy).
Już drugi rok z rzędu obserwujemy wśród klientów SEMSTORM intensywnie rosnące zainteresowanie promocją w internecie. Zwiększył się odsetek naszych klientów, którzy określają siebie samych mianem początkujących. W związku z tym bardzo rośnie też zapotrzebowanie na wiedzę. W ramach webinarów i konferencji Online Marketing Day dotarliśmy do prawie 30 000 osób zainteresowanych promocją strony, a w szczególności – tematem SEO. To liczby, które nas samych bardzo zdziwiły! Pokazały też, że apetyt na jakościowe informacje rośnie dynamicznie. Na szczęście coraz więcej materiałów w formie pisanej, video czy podcastów powstaje na polskim rynku.
Największe wyzwanie na rok 2022
Nauka korzystania z AI w codziennej pracy.
Umiejętnie użyte programy do generowania tekstów dają niesamowity potencjał. Narzędzie wbrew pozorom nie jest dotknięte klątwą wiedzy. Przy odpowiednim użyciu może tworzyć bardziej zrozumiałe i angażujące teksty niż eksperci w danej dziedzinie.
Tworzenie treści z użyciem AI może bardzo skrócić czas poświęcony na pisanie. Sam proces wygląda jednak inaczej niż w przypadku „ręcznej” pracy. Narzędzia wymagają zmienionego podejścia. Bardziej kojarzy mi się ono z wydawaniem odpowiednich komend niż z typowym stukaniem w klawisze. Przydają się w tym umiejętności logicznego myślenia, widzenia i korygowania wzorców. Jeśli dołożymy do tego analityczne podejście do treści i umiejętność szybkiej weryfikacji faktów, to mamy gotowy przepis na sukces.
Pełny potencjał wsparcie AI osiągnie, gdy człowiek i maszyna zaczną skutecznie współpracować.
Na dalszych podstronach wypowiedzi menedżerów z Ideo Force, Kordowski Digital, Cube Group, One House, Agencja.com, Whites i Contentation.com
Dołącz do dyskusji: SEO i SEM: trendy i wydarzenia z 2021 roku, prognozy na 2022