Spada odsetek niekupujących w sieci. Odstraszają ich koszty dostawy
Odsetek konsumentów, którzy nie robią zakupów w internecie, spadł w 2019 roku do 38 proc., z 44 proc. rok wcześniej - pokazują dane z Gemiusa. Polaków od kupowania online powstrzymuje brak możliwości obejrzenia towaru "na żywo" i koszty dostawy.
Jak wynika z raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” aż 62 proc. internautów to e-konsumenci. Medal ten ma jednak i drugą stronę – 38 proc. użytkowników sieci nie dokonało nigdy internetowej transakcji. To mniej, niż rok wcześniej (44 proc.).
Co odstrasza Polaków od zakupów online? Głównie preferowanie fizycznego kontaktu z produktem przed dokonaniem zakupu (37 proc. odpowiedzi).
Średnią tę zdecydowanie zawyżyli starsi użytkownicy po 50. roku życia (47 proc. wskazań), podczas gdy w przedziale 24-35 lat odsetek odpowiedzi wyniósł 26 proc.
Jedna piąta badanych postrzega koszty dostawy jako zbyt wysokie, są też przyzwyczajenie do tradycyjnych kanałów sprzedaży (odpowiednio 21 i 20 proc. wskazań). W ostatnim wypadku ponownie średnią zawyżyli użytkownicy po 50. roku życia - swoich przyzwyczajeń związanych z zakupami w tradycyjnym sklepie nie chce zmieniać 28 proc. z nich (dla porównania, w przedziale wiekowym 24-35 udział ten wynosi 16 proc.).
Co skłoniłoby klienta do zakupu online?
W badaniu Gemiusa zapytano także ankietowanych o to, co skłoniłoby ich do zakupów w internecie. Co trzeci badany odpowiedział, że niższe koszty dostawy (częściej kobiety i osoby 35-49 lat - po 39 proc. badanych). Co czwarty badany (26 proc.) wskazał na niższe ceny niż w fizycznych sklepach – za tym szczególnie opowiedzieli się użytkownicy 50+ (33 proc.) - oraz szybsza dostawa (21 proc.). Ten czynnik był najbardziej atrakcyjny dla osób w wieku 15-24 (30 proc.).
Niekupujący online klienci w razie zmiany przyzwyczajeń w pierwszej kolejności byliby zainteresowani sprzętem RTV/AGD (33 proc.) oraz odzieżą (33 proc.) i obuwiem (30 proc.). Na dalszych miejscach znalazły się kosmetyki i perfumy (23 proc.), książki, płyty i filmy oraz odzież sportowa (po 22 proc.), a także telefony i smartfony (21 proc.).
Celem badania, którego wyniki zostały zaprezentowane w raporcie „E-commerce w Polsce 2019. Gemius dla e-Commerce Polska” było poznanie postaw, zwyczajów i motywacji związanych z kupowaniem online. Przedmiotem badania były m.in. zachowania zakupowe e-konsumentów, rozpoznawalność marek, czynniki, które zachęcają internautów do zakupów w sieci, ale też napotykane przez użytkowników problemy. Raport przygotowała firma Gemius we współpracy z Izbą Gospodarki Elektronicznej. Prezentowane w raporcie badanie zostało zrealizowane w formie ankiety elektronicznej z wykorzystaniem techniki CAWI (ang. computer-assisted web interview) na reprezentatywnej próbie ponad 1600 internautów, mających co najmniej 15 lat. Dane zbierano w drugiej połowie kwietnia 2019 roku.
Dołącz do dyskusji: Spada odsetek niekupujących w sieci. Odstraszają ich koszty dostawy