Spadł wskaźnik optymizmu konsumentów
Wskaźnik optymizmu konsumentów obniżył się o 12, 78 pkt proc. dopoziomu 71,39 punktów i był to poziom najniższy od końca 2001 r.,podał instytut badawczy Ipsos w komunikacie w środę.
Wskaźnik klimatu gospodarczego spadł o 16,25 pkt proc. do 53,34punktów.
"Najsilniejsze spadki optymizmu dotyczą dwudziesto-,trzydziesto-, a następnie czterdziestolatków - odpowiednio 17, 18 i15 pkt. Wyraźnie spokojniej oceniają sytuację osoby po 50-ym rokużycia - spadek o 7 pkt. Co ciekawe, w lutym obniżenie nastrojów wwiększym stopniu dotyczyło osób o ponadprzeciętnych dochodach (- 12pkt), niż o dochodach poniżej średniej (- 8 pkt)" - podano wkomunikacie.
Wskaźnik skłonności do zakupów stracił 10,45 pkt proc. iprzyjmuje wartość 83,43 pkt.
"Konsumenci niepokoją się głównie możliwością zwiększeniabezrobocia. Już dwie trzecie Polaków (64%) spodziewa się wzrostubezrobocia w ciągu najbliższych 12 miesięcy. Jak dotąd, sytuacjagospodarcza nie odbiła się jeszcze na ocenie sytuacji materialnejgospodarstw domowych: odsetek osób twierdzących, że nie wystarczaim środków na życie wynoszący 18% pozostaje na dość stabilnympoziomie.Mimo drożejącego importu konsumenci nie spodziewają sięteż obecnie zwiększenia poziomu cen" - czytamy dalej.
Wskaźnik Optymizmu Konsumentów (WOK) może przyjmować wartości od0 do 200. Ostatnie badanie przeprowadzono między 5 - 10 lutego 2009roku na reprezentatywnej losowo-kwotowej próbie 1008 Polaków wwieku 15 i więcej lat.
Dołącz do dyskusji: Spadł wskaźnik optymizmu konsumentów