SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

T-Mobile Polska: niski CIT w ostatnich latach wynika z zapłaty 4 mld zł za nowe pasma w 2016 roku

W 2016 roku operator T‑Mobile Polska wniósł do budżetu państwa 4 mld złotych opłat z tytułu zakupu częstotliwości, toteż - zgodnie z prawem podatkowym - firma mogła rozliczyć sobie powstałą stratę poprzez obniżkę podstawy opodatkowania, co też uczyniła. W ten sposób T-Mobile Polska tłumaczy, dlaczego w ostatnich latach płacił bardzo niski podatek dochodowy w porównaniu do osiąganych przychodów i zysku. 

Kilka dni temu ukazał się raport Polskiego Związku Przedsiębiorców i Pracodawców pt. „Księga wstydu Ministerstwa Finansów – dyskryminacja podatkowa polskich firm”. Autorzy przywołują w nim przykłady kilkunastu firm, w tym T-Mobile Polska, jako przedsiębiorstw, które uzyskują przywileje podatkowe. Autorzy stwierdzili, że płacony przez nie podatek CIT - w odróżnieniu od PIT – ma dawać ogromne pole do optymalizacji kosztów. „Konstrukcja podatku CIT sprawia, że jest on de facto podatkiem dobrowolnym, płaconym jedynie przez te podmioty, które nie podejmują działań o charakterze optymalizacyjnym” – podano w raporcie.

Wyliczono, że Aldi w ciągu ostatnich 5 lat nie zapłaciło w Polsce ani złotówki podatku CIT, Auchan wniósł do budżetu ponad 29 tys. zł łącznie od 2016 roku (przy przychodach powyżej 53 mld zł), zaś T-Mobile w ciągu pięciu ostatnich lat zapłaciło łącznie 30,8 tys. zł, dzięki czemu korzysta ze „stawki” równej 0,0001 proc.

T-Mobile: strata równa się obniżenie podstawy

Do tej informacji odniósł się T-Mobile Polska, wyjaśniając, że płacenie podatków firma traktuje jako „element społecznej i gospodarczej odpowiedzialności”, oraz że stosuje się do wszystkich zobowiązań wynikających z obowiązującego w Polsce prawa.

W 2016 roku T‑Mobile wniósł do budżetu państwa opłaty za zakup częstotliwości w wysokości ponad 4 mld złotych. Kwota ta będąca dla firmy kosztem zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem podatkowym spowodowała powstanie straty, którą to firma jest uprawniona rozliczyć, poprzez obniżenie podstawy opodatkowania, maksymalnie w 5 kolejnych latach” – czytamy w stanowisku.

Prawidłowość takiego rozliczenia podatkowego była jednym z elementów kompleksowej kontroli, przeprowadzonej w spółce przez organy podatkowe. Kontrola potwierdziła właściwe rozliczenie podatków przez firmę.

- T‑Mobile zakończył już rozliczanie tej straty i do dzisiaj zapłacił w 2021 roku ponad 100 mln złotych podatku CIT – dodał telekom.

Kto liderem CIT-u w Polsce?

O tym, ile największe firmy zapłaciły podatku CIT w 2020 roku, raportował w październiku resort finansów. Z raportu wynika, że w najwięcej wniosła fiskusowi grupa Polskiego Górnictwa Naftowego i Gazownictwa - 2,2 mld zł, na drugim miejscu jest PKO BP z 1,3 mld zł podatku. 

Na trzecim miejscu z 777,2 mln zapłaconego podatku CIT uplasowała się Podatkowa Grupa Kapitałowa PGK PGE 2015 z przychodami rzędu 80,1 mld zł. Czwarte miejsce wśród grup zajął KHGM z zapłaconym podatkiem CIT w wysokości 770 mln zł i przychodach 35,9 mld zł. Pierwszą piątkę zamyka Grupa Kapitałowa PZU z zapłaconym CIT-em w wysokości 638,4 mln zł przy przychodach 26,9 mld zł.

Pod koniec października br. T-Mobile Polska po raz trzeci z rzędu zwyciężył w przetargu, którego przedmiotem jest dostarczenie Centrum Obsługi Administracji Rządowej usług mobilnej telefonii oraz transmisji danych. Całkowita wartość kontraktu to ponad 47,6 mln złotych.

W drugim kwartale 2021 roku T-Mobile Polska wypracował przychody w wysokości 1,58 mld zł, co oznacza spadek o 2,3 proc. rok do roku. Jak jednak zaznaczono w komunikacie, "po wyłączeniu negatywnego efektu przesunięcia niskomarżowych przychodów z międzynarodowych usług tranzytowych do dedykowanych struktur w ramach Grupy DT", przychody wzrosłyby organicznie o 1,2 proc. rok do roku.

W drugim kwartale 2021 r. T Mobile Polska odnotował wzrost EBITDA AL o 4,1 proc. w porównaniu do analogicznego kwartału ubiegłego roku, osiągając zysk EBITDA AL w wysokości 453 mln zł.

Dołącz do dyskusji: T-Mobile Polska: niski CIT w ostatnich latach wynika z zapłaty 4 mld zł za nowe pasma w 2016 roku

1 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
Okiem marketingowca
Auchan wniósł 29 milionów złotych, a nie tysięcy...trzeba raporty czytać ze zrozumieniem...
0 0
odpowiedź