TelePolska z 2 mln kary od UKE za zbyt długie umowy
Urząd Komunikacji Elektronicznej nałożył na spółkę TelePolska karę pieniężną w wysokości blisko 2 mln zł za naruszanie praw konsumentów.
Przyczyną nałożenia kary w wysokości dokładnie 1 936 840,10 zł jest zawieranie z konsumentami umów na świadczenie usług telekomunikacyjnych na okres dłuższy niż 24 miesiące. Tym samym spółka naruszyła przepis wprowadzony ustawą z dnia 16 listopada 2012 r. (Dz. U. z 2012 r. poz. 1445), który jest wynikiem dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 7 marca 2002 r. mającej na celu ułatwienie konsumentom zmianę dostawcy usług telekomunikacyjnych.
Z przeprowadzonej przez UKE analizy wynika, że pomiędzy 21 stycznia a 13 maja br. TelePolska aktywowała umowy dla ponad 6 tys. abonentów. W przeważającej ilości mają to być konsumenci zawierający umowę po raz pierwszy na okres 26 miesięcy. Niezgodne z prawem działania spółki polegały na wydłużeniu okresu trwania umowy, w którym abonent byłby zobowiązany do zapłaty kary umownej chcąc zmienić dostawcę. Należy jednocześnie zauważyć, że TelePolska po 3 miesiącach od dnia rozpoczęcia postępowania w celu nałożenia kary, poinformowała prezesa UKE o przystąpieniu do działań naprawczych.
- Z uwagi na słabszą pozycję konsumentów w relacjach z przedsiębiorcą telekomunikacyjnym przykładam szczególną wagę do przestrzegania ich praw. W tym przypadku naruszenie dotyczyło kilkunastu procent wszystkich abonentów TelePolska, a dodatkowo dotyczyło jednego z podstawowych praw do zmiany dostawcy usług. Prawo to służy zapewnieniu użytkownikom maksymalnych korzyści w zakresie różnorodności, ceny i jakości usług. Bezprawne ograniczanie możliwości swobodnego wyboru dostawcy usług jest też działaniem naruszającym równoprawną konkurencję na rynku telekomunikacyjnym - tłumaczy Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej.
TelePolska ma możliwość odwołania się od kary w ciągu dwóch tygodni od otrzymania decyzji.
Dołącz do dyskusji: TelePolska z 2 mln kary od UKE za zbyt długie umowy